06.12.2021

Komiksowy grudzień

W grudniu w Teatrotece Szkolnej tematem miesiąca będzie po raz pierwszy komiks. Przy tej okazji zachęcamy do sięgnięcia po inne scenariusze wykorzystujące działania wizualne na lekcji.

miniatura artykułu

Zajęcia plastyczne | Wiedza o kulturze

Natalia Leszczyńska: Nowe życie rzeczy 

Cykl zajęć poświęcony życiu przedmiotów. Na początku poruszamy temat recyklingu i dawania starym rzeczom nowego zastosowania – drugiego życia.

Daniel Stachuła: Co ma piernik do wiatraka, czyli o... przekładzie interdyscyplinarnym

Zajęcia przybliżają zagadnienia przekładu interdyscyplinarnego, adaptacji oraz korespondencji sztuk poprzez aktywne działanie uczniów. Podczas pracy warsztatowej uczniowie odczytują emocje wypływające z muzyki i przekładają język muzyczny na działania plastyczno-wizualne.

Anna Zalewska-Uberman: „Mona Lisa" w świecie memów

Zajęcia podczas których uczniowie pracują wokół obrazu „Mona Lisa” Leonarda da Vinci. Pierwszy artystyczną grę z tym dziełem rozpoczął Marcel Duchamp, dziś robi to wielu anonimowych twórców memów. Uczniowie zastanawiają się na tym przykładzie nad zjawiskiem trawestacji i sami tworzą memy wykorzystujące kanoniczne dzieła sztuki jako punkt odniesienia.

Malina Barcikowska: O kompozycji obrazów, czyli nie łam się!

Podczas zajęć uczniowie skupią się na temacie odbioru dzieł sztuki. Narzędziem ich czytania stanie się nasze ciało. Obrazy zostaną potraktowane potraktowane jako mapa, za pomocą której możemy obserwować własne emocje.

Malina Barcikowska: Wpisani w obraz

Uczniowie przekonają się, jak zmienia się odbiór prac plastycznych, kiedy w tę czynność angażowane jest całe ciało. Podczas zajęć w oparciu o obrazy powstaną indywidualne choreografie.

Monika Lićwinko: Sztuka – znak naszej obecności?

Podczas zajęć uczniowie zapoznają się z pojęciem znaku – tworzą znaki samodzielnie i szukają ich w najbliższej przestrzeni publicznej. To okazja do refleksji nad rolą znaku i jego formy oraz nad tkwiącą w ludziach potrzebą ekspresji. Częśc zajęć odbywa się w formie spaceru.

Monika Lićwinko: Sztuka portretowania – jak mnie widzą, jak chcę być widziany

Scenariusz łączy w sobie refleksję nad współczesnym zjawiskiem selfie oraz sztuką portretowania. Dzięki wykorzystaniu zdjęć zrobionych przez uczniów mają oni okazję do lepszego poznania się oraz zastanowienia nad tym, czym jest kreacja i autokreacja. Odniesienie do dzieł sztuki – zarówno klasycznych jak i współczesnych – pozwala spojrzeć na selfie jako działanie o charakterze artystycznym. Zajęcia zawierają elementy integracyjne przeznaczone dla grup nastolatków.

Justyna Droń: Ambalaż. Podkast o Kantorze jako inspiracja do rozmowy o… opakowaniach

Zajęcia nawiązują do idei ambalażu, którym posługiwał się Tadeusz Kantor. Będzie to okazja, by zastanowić się, jakie znaczenie w sztuce ma opakowywanie, jaką rolę pełni, a także jak to zjawisko jest obecne w naszym otoczeniu.

Marta Lewandowska: Po co nam sztuka współczesna?

Propozycja przygotowania klasy do wizyty w Centrum Sztuki Współczesnej lub innym miejscu związanym ze sztuką współczesną. Podczas zajęć uczniowie samodzielnie tworzą, ale i spotkają się z pracami artystów, by zastanowić się nad ich metodami i przekazem. Uczestnicy lekcji stają przed pytaniami o to, czym jest sztuka dla tych, którzy tworzą, a czym dla jej odbiorców. Finał zajęć stanowi wspólne budowanie pojęcia SZTUKI. 

Justyna Droń: Co się kryje za zdjęciem?

Podczas zajęć uczniowie wymyślą i przedstawią historie, których końcem będzie otrzymana fotografia. W ten sposób zdjęcia ożyją: moment zatrzymany w czasie zmieni się w pełną historię. Praca ta umożliwi zastanowienie się nad naturą fotografii i spotkanie uczniów w zespołowym działaniu.

Dorota Ogrodzka: Maska

Maska to niezwykły przedmiot. W społecznościach tradycyjnych maski służyły odstraszaniu duchów, ale i symbolicznemu łączeniu się z przodkami. Były transmiterem kolektywnej siły, mocy i tożsamości. W trakcie warsztatu uczniowie spróbują skorzystać z tej inspiracji i potraktować proces tworzenia własnej maski jako pretekst do refleksji na temat tego, jakie elementy lokalnej, współczesnej historii i społecznej rzeczywistości są dla nich ważne i inspirujące, z których zaś chcą zrezygnować lub szukać dla nich alternatyw.

 

Działania plastyczne na języku polskim

Nikolett Gábri: Magia tworzenia – praca z wierszem Krzysztofa Kamila Baczyńskiego pt. „Biała magia"

Podczas zajęć uczniowie potraktują wiersz Krzysztofa Kamila Baczyńskiego jako instrukcję do tworzenia plastycznych kolaży. W serii działań plastycznych i analitycznych skupią się na tym, jak środkami językowymi zostały zbudowane obrazy i nastrój wiersza.

Anna Zalewska-Uberman: Zakochany jest jak… trup? Na podstawie sonetu Jana Andrzeja Morsztyna

Uczniowie potraktują barokowy tekst jako instruktaż do zbudowania teatralnej lalki i odegrają mikroscenki z jej udziałem. Zajęcia będa też dla nastolatków okazją do rozmowy o zakochaniu i różnych wizjach tego uczucia.

Kamilla Kiermasz: W tym szaleństwie jest… sens. Kreacja świata w „Szewcach" Witkacego

Podczas zajęć dotyczących „Szewców" uczniowie będą starali się zrozumieć istotę groteski, budując galerię figur dziwnych a' la Witkacy. Od ich odczytania dramatu zależy, jakie powstaną postacie – demoniczne, zabawne, odrażające…? 

Anna Zalewska-Uberman: Mickiewiczowskie historie z dreszczykiem, czyli groza w balladzie romantycznej

Podczas zajęć uczestnicy zapoznają się z romantyczną kategorią grozy na przykładzie ballad Adama Mickiewicza. Konspekt można wykorzystać do analizy jednej wybranej ballady lub do pracy z kilkoma tekstami.

Kamilla Kiermasz: "Otom ja sam jak drzewo zwarzone od kiści”. Przyglądamy się Kordianowi

Uczniowie, eksplorując metaforę drzewa, spróbują zbudować charakterystykę bohatera dramatu Juliusza Słowackiego. Zastanowią się także nad analogiami i różnicami pomiędzy współczesnymi młodymi ludźmi a ich rówieśnikami w dobie romantyzmu.

Justyna Czarnota, Katarzyna Piwońska: Kleksografia – czyli tworzenie opowieści

Podczas zajęć uczniowie tworzą własne historie inspirowane motywami ze spektaklu i opowiadają je za pomocą typowych dla teatru form: monologu, dialogu i piosenki.

Aleksandra Drzazga: Bohaterowie z getta – „Zdążyć przed Panem Bogiem" Hanny Krall

Podczas zajęć uczniowie przyglądają się bohaterom reportażu Hanny Krall „Zdążyć przed Panem Bogiem”. W toku rozmów w grupach zastanawiają się nad kluczowymi dla nich wydarzeniami i wartościami, które kierowały ich postępowaniem. Następnie każdy tworzy pracę plastyczną – pudełko pamięci o bohaterze.

Katarzyna Kanowska: Reporterskie oko – rola fotografii w pracy reportażysty. Z inspiracji twórczością R. Kapuścińskiego

Podczas zajęć uczniowie rozmawiają na temat roli fotografii w pracy Ryszarda Kapuścińskiego. Podstawą do tego są cytaty pochodzące m.in. z „Podróży z Herodotem". Zanim jednak uczniowie przyjrzą się opiniom autora, sami będą mieli okazje wykonać zdjęcia inspirowane hasłami zaczerpniętymi z tego reportażu.

Dorota Lesiak: Wiersz jak... pocztówka – praca nad przygotowaniem scenicznej prezentacji tekstu literackiego

Zanim recytator stanie na scenie, by zaprezentować tekst, czeka go kilkuetapowa praca nad nim. Ten scenariusz pomoże uczniom pogłębić interpretację utworu oraz zrozumieć, czym jest sytuacja nadawcza w recytacji. Do tego celu wykorzystuje do pracy metaforę pocztówki – pozwala zastanowić się nad tym, kim jest nadawca i adresat tekstu, określić miejsce, z którego nadawca mówi i moment, w jakim się to wydarza.

Malina Barcikowska: Analiza mitu o Narcyzie

Podczas zajęć uczniowie przyglądają się sytuacji Narcyza pochylającego się nad wodą i kontemplującego własne odbicie. Spojrzą na doświadczenie bohatera mitu z zewnątrz i zastanowią się nad relacją bohatera ze sobą i otoczeniem, tworząc memy.

Weronika Łucyk: Tropem fortepianu Chopina

Punktem wyjścia do pracy nad „Fortepianem Chopina" Cypriana Kamila Norwida jest wspólne słuchanie utworów kompozytora i poszukiwanie w nich obrazów. Następnie uczniowie potraktują wiersz jak album obrazów i zastanowią się, jaką drogę przeszedł tytułowy fortepian.

Aleksandra Drzazga: Szukanie Antygony. Na podstawie „Antygony w Nowym Jorku" Janusza Głowackiego i „Antygony" Sofoklesa

Podczas lekcji uczniowie pracują z dwoma utworami: „Antygoną" Sofoklesa i „Antygoną w Nowym Jorku" Janusza Głowackiego. Uczestnicy szukają motywów łączących oba utwory. Zajęcia pozwalają się przyjrzeć konstrukcji dramatu antycznego i poszukać jej elementów we współczesnym tekście. 

Marta Knopik: Sennik współczesny (na podstawie fraszki Jana Kochanowskiego „Do snu")

Zajęcia stanowią okazję do podjęcia refleksji nad znaczeniem, specyfiką i funkcjonowaniem snu, a więc nad zagadnieniem, które od wieków frapuje filozofów, medyków i poetów. Droga zmierzenia się z tematem powiedzie uczestników poprzez obserwacje własnych snów, twórcze przetwarzanie doświadczeń i obserwacji, refleksje nad śnieniem oraz dyskusję wokół fraszki Jana Kochanowskiego „Do snu”.

Marta Knopik: Siostry. Na podstawie „Balladyny" Juliusza Słowackiego

Scenariusz skupia się na postaciach Aliny i Balladyny oraz na łączącej ich relacji. Punktem wyjścia do pracy jest lektura fragmentów z udziałem sióstr. Uczniowie poszukają w ciele skojarzeń z postawą obu bohaterek, a następnie zbiorą wrażenia dotyczące każdej z nich w formie kolażu – w ten sposób powstanie galeria dotycząca Aliny i Balladyny.

 

Działania plastyczne dla najmłodszych

Alicja Morawska-Rubczak: Ruszaj – rysuj!

Scenariusz zajęć ruchowo-plastycznych w nietypowy sposób łączących taniec, zabawy w rytmiczne i ruchowe z kreatywnymi formami rysowania. Dzieci wspólnie z prowadzącym kreują przy pomocy swoich ciał i kredek obraz pełen barw, kształtów i niewypowiedzianych historii.

Agata Łukaszewicz: Zostań detektywem! Poznajemy detektywa Pozytywkę i jego metody

Uczniowie poznają postać detektywa Pozytywki z książek Grzegorza Kasdepkego. Wysłuchają kilku wybranych zagadek i poszukają ich wyjaśnienia. Opowiedzą o swoich rozwiązaniach w formie tearu kamishibai.

Joanna Krukowska-Gulik: Abstrakcyjna geometria

Scenariusz poświęcony zagadnieniom matematycznym – figurom geometrycznym, dzięki którym wprowadzamy uczniów w świat sztuki abstrakcyjnej. Jest połączeniem lekcji matematyki ze sztuką abstrakcyjną – głównie z abstrakcją geometryczną, suprematyzmem czy neoplastycyzmem. Zajęcia mają również charakter integracyjny i pozwalają uczniom na oswojenie się z przestrzenią klasy.

Paulina Andruczyk, Wiktoria Rutkowska: Ubranie czy przebranie?

Podczas zajęć uczniowie zastanawiają się nad różnicami pomiędzy przebraniem a ubraniem. Czy ta sama rzecz może być ubraniem i przebraniem? Co powoduje, że czyjś strój odbieramy jako przebranie? Seria zabaw i kreatywnych działań pomoże dzieciom przyjrzeć się bliżej temu płynnemu podziałowi.

Anna Zalewska-Uberman: Dlaczego... mucha?

Zajęcia inspirowane książką szwedzkiej pisarki Åsy Lind „Raz, dwa, trzy, Piaskowy wilk”, której bohaterami są Karusia i jej przyjaciel, tytułowy Piaskowy Wilk. Wraz z nim dziewczynka poszukuje odpowiedzi na nurtujące ją pytania i tłumaczy zagadki otaczającego ją świata. Podczas zajęć dzieci stworzą swoje autorskie, obrazkowe książki odpowiadające na ich pytanie „Dlaczego...?”.

Aleksandra Drzazga: Rysunkowi anarchiści

Zajęcia podejmujące temat znaczenia błędu w procesie twórczym. Punktem wyjścia jest picture book „Okropny rysunek!" Johanny Thydell z ilustracjami Emmy Adbåge (tłumaczenie: Katarzyna Skalska). Uczestnicy przyglądają się trudnościom bohaterki w stworzeniu pięknego rysunku i podejmują własne próby plastyczne, w których wszelkie pomyłki są mile widziane.

Wiktoria Siedlecka-Dorosz: Emocje są! Pomieścić smutek i radość

Podczas spotkań uczestnicy przyjrzą się czterem parom emocji. W pierwszym odcinku będą to radość i smutek.

Wiktoria Siedlecka-Dorosz: Opowieści z czterech stron świata: Chiny

„Opowieści z czterech stron świata" to konspekty zajęć, dzięki którym uczniowie poznają historie pochodzące z różnych kultur. Chińska historia „Jak karp został smokiem" przybliża drogę karpia, który wyrusza na samotną wyprawę i przechodzi zaskakującą przemianę. Podczas zajęć uczniowie poznają kilka faktów na temat azjatyckiego kraju i sami wybiorą się na ruchową wyprawę śladami dzielnej rybki.

Justyna Sobczyk: Opowieści z czterech stron świata: Niemcy

„Opowieści z czterech stron świata" to konspekty zajęć, dzięki którym uczniowie poznają historie pochodzące z różnych kultur. Niemiecka baśń „Muzykanci z Bremy" spisana przez braci Grimmów opowiada o zwierzętach zmuszonych opuścić swoje dotychczasowe miejsca życia. Podczas zajęć uczniowie zastanowią się nad tym, jak ludzie powinni traktować zwierzęta, by te wiodły godne życie.

Dorota Lesiak: Zagrajmy! – zajęcia teatralno-plastyczne

Krótkie wierszyki Jana Brzechwy z cyklu „ZOO” to popularny materiał literacki. Wiele z nich znamy z „Akademii Pana Kleksa” lub z ćwiczeń dykcyjnych. Krótkie, melodyjne i rytmiczne łatwo zapadają w pamięć. To również bardzo wdzięczny materiał teatralny pozwalający uwolnić dziecięcą wyobraźnię i energię – podczas tych zajęć pomogą one dzieciom przejść drogę od zabawy do tworzenia teatru.

Sandra Lewandowska: Pies najlepszym przyjacielem człowieka. Na podstawie „O psie, który jeździł koleją"

Zajęcia poświęcone omówieniu opowiadania Romana Pisarskiego „O psie, który jeździł koleją" skupiają się na motywie przyjaźni człowieka z psem. Uczestnicy przyglądają się pięknym i trudnym momentom tej relacji oraz tworzą prace plastyczne, które złożą się na galerię wspomnień.

Dagmara Żabska: Metamorfozy

Podczas zajęć poprzez serię abstrakcyjnych ćwiczeń dzieci rozwijają wyobraźnię językową i ruchową. Wymyślają nowe nazwy i funkcje przedmiotów, wchodzą w różne role, co pobudza ich twórczą ekspresję.

 

Działania plastyczne na godzinie wychowawczej

Karolina Pluta: Stacja odpoczynek

Uczennice i uczniowie w trakcie zajęć zastanawiają się nad znaczeniem odpoczynku. Czym jest odpoczynek w świecie, w którym z idea slow life stała się kolejnym obowiązkiem? Podczas spotkania młodzież mapuje i tworzy miejsca odpoczynku w szkole.

Anna Zalewska-Uberman: Obrazy pandemii – przeszłość i teraźniejszość

Zajęcia są pomyślane jako propozycja wprowadzenia do omówienia „Dżumy" Alberta Camusa. Tematem przewodnim są obrazy pandemii – uczniowie podczas lekcji przyjrzą się dawnym plastycznym przedstawieniom zarazy, jej literackiej wizji w powieści oraz współczesnym fotografiom. Pomijając powieść Camusa, można też wykorzystać konspekt jako propozycję godziny wychowawczej.

Dorota Ogrodzka: Nasz archipelag

Warsztat jest propozycją dla klas i grup (13+), które dopiero niedawno zaczęły swoją wspólną przygodę. Jest okazją na poznanie się, integrację, wspólny początek drogi. Wyspa to metafora świata każdej osoby. Rysując mapy własnych wysp, uczestnicy będą się zastanawiać, co jest dla nich ważne, jakie elementy życia mają dla nich kluczowe znaczenie, jak mogą opisać swoje granice i swój krajobraz wewnętrzny. Następnie wcielą się w rolę badaczy-podróżników, którzy nawzajem będą oglądać mapy swoich wysp.

Aleksandra Drzazga: Muzeum – przestrzeń poznawania

Po co ludziom muzea? Jaki powinien byc ich kształt i czy społeczeństwo może o nich decydować? Co chcielibyśmy przechować dla nastepnych pokoleń? Na te pytania uczniowie próbują sobie odpowiedzieć w trakcie zajęć poświeconych przygotowaniu młodzieży do wyjścia do muzeum.

Aleksandra Drzazga: Dobro i zło w popkulturze

Zajęcia stwarzają uczniom okazję do tego, by krytycznie przyjrzeć się popkulturowym dziełom, które znają. Podczas lekcji będą się przyglądać bohaterom wybranych przez siebie książek, filmów czy seriali i zastanowić się nad tym, w jaki sposób funkcjonują w nich kategorie dobra i zła. To też okazja do przypomnienia językowego zagadnienia antonimu.

 

Zobacz też