Konspekt zajęć

Ubranie czy przebranie?

lekcja
Wiek 6-10 lat
13.10.2020 autor: Paulina Andruczyk, Wiktoria Rutkowska

tagi

praca z przedmiotem, tworzenie kostiumu, wygląd zewnętrzny, strój, ubranie, projektowanie kostiumu

czas

45min

Podczas zajęć uczniowie zastanawiają się nad różnicami pomiędzy przebraniem a ubraniem. Czy ta sama rzecz może być ubraniem i przebraniem? Co powoduje, że czyjś strój odbieramy jako przebranie? Seria zabaw i kreatywnych działań pomoże dzieciom przyjrzeć się bliżej temu płynnemu podziałowi.

cele zajęć

  • refleksja nad pojęciami ubranie i przebranie oraz nad sytuacjami, w których je wykorzystujemy.

Metody pracy

rozmowa kierowana, gry i zabawy teatralne, dyskusja, ćwiczenia plastyczne

Przygotowanie do zajęć

środki dydaktyczne

Kartki, kredki, mazaki, szary papier, taśmy, nożyczki, chusta lub kawałek materiału. wydruki zdjęć z załącznika.

aranżacja przestrzeni

Sala z rozsuniętymi ławkami / przestrzenią do ruchu.

zadanie dla ucznia

dodatkowy opis

przebieg zajęć

1

UBIERAMY SIĘ

1. Poproś uczniów, aby stanęli w wygodnych odstępach, by przygotować ciało i poruszyć wyobraźnię do zabawy. Będzie to rozgrzewka bez słów. Poproś dzieci, by wyobraziły sobie, że dopiero się obudziły – niech zaczną od porozciągania się. Poruszaj sie razem z nimi: możecie wyciągnąć wysoko ręce, pokręcić delikatnie głową, zatoczyć biodrami kilka kółek w prawą i lewą stronę. A teraz, skoro wstaliście – to czas się ubrać! A może przebrać? Zacznij wymieniać kolejno elementy garderoby i poproś dzieci, by pokazały, jak je na siebie zakładają. Po kolei "nakładajcie" na siebie niewidzialne elementy stroju. Możesz też w pewnym momencie zabawy zaprosić dzieci do wymieniania kolejnych ciuchów, akcesoriów, pytając: co jeszcze na siebie "założymy"? Spróbujcie wymienić i nałożyć jak najwięcej rozmaitych elementów garderoby.

2. Poproś, by wszyscy zaczęli poruszać się po sali – każdy w dowolnym kierunku. Poproś dzieci, by wyobraziły sobie:

  • jak by to było chodzić z tym wszystkim, co właśnie "nałożyły" na siebie? Jak by to było mieć tyle rzeczy na sobie?
  • jak poruszałyby się w za dużych butach, które prawie spadają im z nóg?
  • a gdyby miały na głowie za duży kapelusz, który ciągle im spada na oczy? W jaki sposób by z nim chodziły?
  • jak spacerowałyby, gdyby całe ubranie było mokre po wielkim deszczu?
  • a jak poruszałyby się z długą, zwiewną peleryną?

Na koniec rozgrzewki porozmawiajcie o tym, co bierzemy pod uwagę, kiedy wybieramy strój? Od czego zależy to, w co się ubieramy (np. od pogody, nastroju)?  Czego możemy dowiedzieć się o osobie na podstawie jej ubrania?

10 min
2

KTO JEST UBRANY, KTO JEST PRZEBRANY?

1. Zapytaj dzieci jaka jest ich zdaniem różnica między ubraniem a przebraniem? Co ich zdaniem świadczy o tym, że dany strój jest przebraniem, a nie ubraniem? Co to znaczy przebrać się za kogoś? Co jest do tego potrzebne?

Zaznacz różnicę pomiędzy ubraniem (czyli odzieżą, którą wykorzystujemy do okrycia i ochrony swojego ciała, wyrażenia siebie i swojego gustu), a przebraniem (czyli strojem, którego używamy z intencją wcielenia się w jakąś postać).

 

2. Zaprezentuj dzieciom zdjęcia załączone do scenariusza. Możecie usiąść na podłodze i rozłożyć je wenątrz kręgu. 
Zastanówcie się na tym, kto na tych zdjeciach jest ubrany, a kto przebrany?

Po omówieniu fotorgrafii zastanówcie się:

- Czy zawsze łatwo określić, co jest przebraniem, a co ubraniem?

- Czy spotkaliście/ spotkałyście kogoś przebranego? W jakiej to było sytuacji? Po czym wnioskowaliście, że to przebranie?

- W jakich sytuacjach te same stroje mogą być przebraniem, w jakich są ubraniem? 

Podkreślaj, że nie ma dobrych i złych odpowiedzi, spróbuj stworzyć warunki, by każda osoba mogła wyrazić swoją opinię.

 

10 min
3

PRZEBIERAMY SIĘ

Zapowiedz, że w kolejnym działaniu sprawdzicie wspólnie, czy jeden dodatkowy element garderoby może być już przebraniem?

Przygotuj dużą chustę lub innych kawałek materiału*.
Stańcie w kręgu. Zaproś dzieci do wyobrażenia sobie, jakim elementem przebrania może się ona stać? Może suknią? Może turbanem? Może peleryną? Przekazujcie sobie materiał w kręgu – każdy, kto ma ochotę, może pokazać swój pomysł i „przebrać się” za pomocą tkaniny. 

Podsumujcie działanie, odpowiadając na wcześniej postawione pytanie: czy jeden dodatkowy element  garderoby może być przebraniem?

* Jeżeli grupa jest większa niż 10 osób możesz wykorzystać dwie lub trzy chusty i podzielić klasę na tyle grup, ile masz chust. Po pracy w grupach podsumujcie swoje wrażenia z improwizowanych działań z chustą

10 min
4

PROJEKTUJEMY

1. Ostatnie działanie rozpocznij zapytaniem dzieci o to:

  • gdzie pojawiają się przebrania i kostiumy? (przypomnij im wcześniejsze rozróżnienie funkcji ubrania i przebrania)
  • w jakich sytuacjach ludzie przebierają się lub używają kostiumów?
  • czy jest jakaś postać, za którą chcieliby się przebrać?

Zapowiedz, że teraz każdy zastanowi się, jakich elementów stroju potrzeba, by się w tę osobę wcielić.

2. Zaproś dzieci do tego, by stworzyły projekty tych kostiumów. Rozdaj im kartki, kredki, mazaki. Powiedz, by narysowały teraz wyobrażoną przed chwilą postać w charakterystycznym dla niejstroju. Poproś, by dokładnie przemyśleli i zaprojektowali kostium postaci – z czego się składa, jakie ma kolory. Pomyślcie o elementach, które są istotne, aby przebrać się za daną postać.

Zaprezentujcie swoje prace w formie galerii. A może na kolejnych zajęciach spróbujecie wykonać te kostiumy?

15 min

Materiały dodatkowe

Galeria zdjęć ze spektakli i filmów