Konspekt zajęć

Ambalaż. Podkast o Kantorze jako inspiracja do rozmowy o… opakowaniach

lekcja
Wiek 16-19 lat
09.04.2021 autor: Justyna Droń

tagi

sztuka, godzina wychowawcza, wiedza o kulturze, ambalaż, opakowanie, Tadeusz Kantor

czas

45min

Zajęcia nawiązują do idei ambalażu, którym posługiwał się Tadeusz Kantor. W rozumieniu tego działania twórczego pomogą uczniom: podkast przygotowany przez Ośrodek Dokumentacji Sztuki Tadeusza Kantora Cricoteka oraz zadania praktyczne dotyczące zapakowywania i opakowywania. Będzie to okazja, by zastanowić się, jakie znaczenie w sztuce ma opakowywanie, jaką rolę pełni, a także jak to zjawisko jest obecne w naszym otoczeniu.

cele zajęć

  • wykorzystanie podkastu jako inspiracji do rozmowy o sztuce i do działania;
  • zwrócenie uwagi na rolę opakowania i obecność idei ambalażu w naszym otoczeniu, tekstach kultury, sztuce i teatrze.

Metody pracy

ćwiczenia plastyczne

Przygotowanie do zajęć

środki dydaktyczne

Papier pakowy/ / tkanina / agrowłóknina / sznurek / taśma papierowa / taśma klejąca (lub inne materiały do wykorzystania w pakowaniu).

aranżacja przestrzeni

Przestrzeń do pracy plastycnzej w grupach.

zadanie dla ucznia

dodatkowy opis

Zajęcia przeprowadzić można w programie do spotkań online według poniższych wskazówek przy poszczególnych etapach:

W części MAPA SKOJARZEŃ: Do zrobienia mapy skojarzeń wykorzystaj Jambord – stwórz i udostępnij klasie tablicę na której każdy będzie mógł dopisywać własne skojarzenia.

W części NAGRANIE i DYSKUSJA, w ostatnim jej elemencie: Wykorzystaj funkcję podziału na pokoje np. Breakout Rooms na platformie Zoom i podziel klasę na mniejsze grupy, wówczas rozmowa z forum przeniesiona zostanie do pokoi.

W części OPAKOWANIE/ROZPAKOWANIE: Skorzystaj z propozycji 1. Poproś, by każdy wybrał dowolny przedmiot ze swojego otoczenia i opakował go. Opakowanie może przybrać dowolny kształt, może sugerować zawartość lub zupełnie odwrotnie. Następnie, wykorzystując funkcję Breakout Rooms, podziel grupę na pary i poleć, by uczniowie zaprezentowali i rozpakowali swoje pakunki w takich podgrupach.

przebieg zajęć

1

Mapa skojarzeń

Stańcie w kręgu. Poinformuj, jaki jest temat zajęć.

Zapisz dużymi literami na tablicy słowo AMBALAŻ. Poproś uczniów o to, by powiedzieli z czym kojarzy im się to słowo. Zaznacz, że chodzi o podzielenie się wrażeniami, które to słowo w nich wywołuje.

Powiedz, że znaczenie tego słowa odkryjecie odsłuchując podkastu, czyli dźwiękowej audycji internetowej, a po jego wysłuchaniu wrócicie do stworzonej mapy skojarzeń.

Podkasty mogą być punktem wyjścia do poruszenia z uczniami wielu tematów – wielu podkasterów działa w obszarze literatury, filozofii i wielu innych gałęzi kultury. Tego typu materiały zbierają portale takie jak np. Spotify, Soundcloud, YouTube.

 

5 min
2

NAGRANIE i DYSKUSJA

1. Zaproś do wspólnego posłuchania jednego z odcinków podkastu na temat sztuki  Tadeusza Kantora. Jego tytuł to „Ambalaż”.

https://anchor.fm/cricoteka/episodes/Tadeusz-Kantor--Widma--Ambala-eicpok

Cricoteka zrealizowała 12 odcinków, które stanowią tematyczny przewodnik po twórczości Kantora opisanej na tle współczesnych mu zjawisk w sztuce. Podkasty powstały z myślą o wystawie stałej Tadeusza Kantora prezentowanej w Cricotece.

2. Po wysłuchaniu podkastu zaproś uczniów do rozmowy o tym, czym jest ambalaż. Skonfrontujcie skojarzenia z początku lekcji z tym, czego dowiedzieliście się podczas słuchania nagrania.

3. Podaj dwa lub trzy przykłady obrazujące, jak szeroko to zjawisko może być traktowane. Na przykład: unboxing, bandażowanie ciała, okrywanie roślin na zimę (chochoły) aż po opakowanie Reichstagu przez Christo.

Poleć uczniom, aby zastanowili się nad przykładami innych ambalaży. Mogą to być zjawiska z obszaru sztuk wizualnych i działań teatralnych. A może znają je z innych obszarów życia? Poproś, by zastanowili się i podali przykłady ambalażu z najbliższego otoczenia.

4. Podziel uczniów na grupy kilkuosobowe. Poproś, by w powstałych zespołach uczniowie zastanowili się, co sprawia, że dane opakowanie jest warte uwagi. Czy estetyka? Czy materiał z którego jest wykonane? Czy zaskakująca lokalizacja? A może jeszcze coś innego ma znaczenie?

15 min
3

OPAKOWANIE / ROZPAKOWANIE

1. Niech uczniowie zostaną w zespołąch. Jako działanie praktyczne związane z ambalażem wybierz jedną z dwóch propozycji pracy:

Propozycja 1:

Poproś, by każdy wybrał dowolny przedmiot ze swoich rzeczy (tych, które ma przy sobie, np. z plecaka czy torby) i opakował go. Opakowanie może przybrać dowolny kształt, może sugerować zawartość lub zupełnie odwrotnie – decyzja należy do ucznia. Wyznacz czas na pracę. Po jego upływie poproś, by uczniowie dobrali się w pary i wymienili się pakunkami. Poproś uczniów by przyjrzeli się opakowaniu, a następnie w jednym czasie odpakowali je.

lub

Propozycja 2:

Podziel uczniów na trzyosobowe grupy. Poproś, aby każda z nich opakowała się, tworząc jedną całość (zatem uczniowie będą stanowić część kompozycji – ambalażu). Mogą korzystać z przygotowanych przez Ciebie materiałów. Opakowanie może przybrać dowolny kształt, zasłaniać lub odsłaniać fragmenty w zależności od koncepcji.

 

2. Poproś, by na etapie planowania opakowania uczniowie wzięli pod uwagę sposób rozpakowywania i zaplanowali takie działanie (każda grupa zostanie rozpakowana – pierwsza przez Ciebie, a potem każdy „odpakowany” zespół będzie rozpakowywał kolejną grupę.

2. Gdy już wszyscy zakończą pracę zapowiedz, że każdy z pakunków zostanie teraz odpakowany. Pierwszą grupę rozpakuj Ty, kolejną – odpakowany zespół.. Możesz również udokumentować fotograficznie wszystkie grupowe prace (lub cały proces odpakowywania w formie wideo), a następnie na ich podstawie rozpocząć rozmowę o wrażeniach.

3. Na zakończenie tego ćwiczenia porozmawiaj z uczniami o tym, jak czuli się podczas wykonywania ćwiczenia i co było ciekawsze– zapakowywanie czy odpakowywanie? A może bycie zapakowanym?

15 min
4

Podsumowanie

1. Podsumujcie zajęcia. W rozmowie możesz posłużyć się następującymi pytaniami:

-czy często zapakowujemy/odpakowujemy przedmioty?

-czemu służy opakowanie? Jaka jest jego rola?

-czy opakowywanie związane jest z zakrywaniem, czy raczej z odsłanianiem tego co jest w środku?

2. Na zakończenie poproś, aby każdy uczeń dokończył zdanie: „Ambalaż jest dla mnie….”

10 min