Zostań detektywem! Detektyw Pozytywka i jego metody
Agata Łukaszewicz

Zostań detektywem! Detektyw Pozytywka i jego metody

Uczniowie poznają postać detektywa Pozytywki z książek Grzegorza Kasdepkego. Wysłuchają kilku wybranych zagadek i poszukają ich wyjaśnienia. Opowiedzą o swoich rozwiązaniach w formie tearu kamishibai.

  • Informacje o konspekcie

    Grupa wiekowa Wiek 6-10 lat
  • Rodzaj zajęć nauczanie zintegrowane
  • Miejsce sala lekcyjna
  • Czas 90 minut
  • Cel zajęć
    • rozwiązywanie zagadek detektywistycznych;
    • poznanie formy teatru kamishibai.
  • Metody pracy rozmowa , praca z tekstem, performans

Przygotowanie do zajęć

Aranżacja przestrzeni

Przestrzeń dla grup do tworzenia pracy plastycznej.

Środki dydaktyczne

Kartki w dużym formacie (np. A3): po trzy sztuki dla każdego zespołu. Kredki lub flamastry. 

Przebieg zajęć

1. Poznajemy Pozytywkę 20 min.

Usiądź z uczniami w kole, przeczytaj im wybrane dwie-trzy historie-zagadki z książki „Detektyw Pozytywka”. Poproś, by podczas słuchania Twoi uczniowie zapamiętali, jak najwięcej przedmiotów, stwórzcie ich bank (każdą nazwę zapiszcie na osobnej kartce i wrzućcie do jednego pojemnika). Nie ujawniaj wyjaśnienia zagadek! Przedyskutujcie „metody śledcze” detektywa Pozytywki – w jaki sposób działa, żeby rozwiązać sprawę?

2. Rysunkowa rozgrzewka detektywów 10 min.

Poproś, aby uczniowie ustawili się w dwóch rzędach i zwrócili twarzami do siebie. Nadaj rzędom nazwy A i B. Wyjaśnij uczestnikom, że za chwilę osoby z rzędu A odwrócą się plecami do kolegów. Osoby z rzędu B dostaną kartkę z hasłem z banku przedmiotów. Ich zadaniem będzie narysować palcem na plecach kolegi ten przedmiot, a zadaniem osób z rzędu A – odgadnięcie, co to za rzecz. Losuj kolejne przedmioty – raz niech rysuje rząd A, drugim razem rząd B.

3. Poznajemy teatr kamishibai 10 min.

Zaprezentuj uczniom zasadę działania teatru kamishibai – możesz pokazać przykładowy film lub samodzielnie pokazać kolejną historię Pozytywki. Zapytaj swoich uczniów czego potrzebują do tego, by go stworzyć? Poszukajcie wspólnie w klasie kształtu prostokąta, który mógłby być waszą ramą (okienkiem) teatru kamishibai, a jednocześnie miejscem prezentacji.

4. Podział na grupy 5 min.

Stojąc w rzędzie, grupa ustawia się od najniższego detektywa do najwyższego. Podziel ją na trzy-czteroosobowe osobowe zespoły.

5. Rozwiązujemy zagadki! 25 min.

Poproś, by każda grupa detektywów wybrała sobie jedną zagadkę, której wysłuchali na początku zajęć i zastanowiła się nad jej wyjaśnieniem. Co mogło się stać? Jak doszło zgłoszonej detektywowi Pozytywce sytuacji? Niech grupy przedyskutują w grupach swoje pomysły i ustalą wspólną wersję wydarzeń. Następnie niech zdecydują, jak opowiedzieć o tym na trzech obrazkach. Każdy zespół otrzymuje trzy kartki, na których rysuje swoje zakończenie (rozwiązanie) historii (trzy sekwencje jak w teatrze kamishibai).

Uwaga: jeśli Twoja grupa potrafi sprawnie poradzić sobie z napisaniem tekstu, poproś, by zapisała go na odwrocie rysunków (mogą wtedy jednocześnie pokazywać obrazek i czytać).

6. Prezentacje i podsumowanie 20 min.

Zaprezentujcie wyniki swoich śledztw w wybranym wcześniej miejscu w klasie – niech każda grupa opowie o wyjaśnieniu zagadki, prezentując kolejne obrazki. Przedyskutujcie, na ile prawdopodobne są zaproponowane przez detektywów rozwiązania.

Zobacz też

Wybrana książka z serii o detektywie Pozytywce Grzegorza Kasdepkego.

Moduł online

Aby poprowadzić zajęcia online skorzystaj z Zooma. Pracę trzyosobowych grup poprowadź w pokojach (opcja Breakout Rooms). Wyjaśnij uczniom, aby przygotowali trzy obrazki, które będą potem pokazywać do kamery (jedna osoba w grupie przygotowuje jeden obrazek). Podczas prezentacji ramą kamishibai jest okienko zooma, uczniowie w pokojach przygotowują swoje alternatywne wersje historii. W trakcie prezentacji poproś uczniów, żeby wybrali opcję Speaker View - dzięki temu będą widzieć duży obraz mówiącej osoby.

O autorach

Agata Łukaszewicz

Pedagożka teatru, dokumentalistka, absolwentka: wiedzy o teatrze, mediów interaktywnych i widowisk (Uniwersytet Adama Mickiewicza) oraz pedagogiki teatru (Uniwersytet Warszawski). Pracuje z dziećmi,  młodzieżą, osobami z niepełnosprawnościami, nauczycielami. Od 2017 roku opiekuje się Archiwum Jana Dormana w  Instytucie Teatralnym. Autorka artykułów o działaniach pedagogiczno-teatralnych Dormana.

Agata Łukaszewicz

Podobne konspekty

  • Wiek 6-10 lat

    miniaturka konspektu Klasa w teatrze

    Agnieszka Szymańska

    Klasa w teatrze

  • Wiek 6-10 lat

    miniaturka konspektu Na tropie sekretnego życia książek – detektywi w bibliotece

    Katarzyna Kotarska

    Na tropie sekretnego życia książek – detektywi w bibliotece

  • Wiek 10-13 lat

    miniaturka konspektu Świat to zagadka, czyli na tropie powieści detektywistycznej ("Szatan z siódmej klasy")

    Anna Zalewska-Uberman

    Świat to zagadka, czyli na tropie powieści detektywistycznej ("Szatan z siódmej klasy")

  • Wiek 6-10 lat

    miniaturka konspektu Co tu się stało!? Integracja

    Justyna Czarnota, Katarzyna Piwońska

    Co tu się stało!? Integracja