W bieżącym roku szkolnym 2022/2023 zaplanowaliśmy cykl webinariów Teatroteki Szkolnej wokół kluczowych tematów szkolnych, takich jak planowanie roku szkolnego, lektury szkolne, szukanie kontekstów do tematów maturalnych.
Zobaczcie nagrania naszych webinariów:
Planując rok szkolny, nie zapomnij o teatrze
Zapraszamy do udziału nauczycielki i nauczycieli, które/którzy chcą z nami usiąść nad planowaniem nadchodzącego roku szkolnego. Podpowiemy, w jaki sposób włączyć działania teatralne do naszych planów dydaktycznych i wychowawczych. Podamy wskazówki, gdzie i jak umieścić je w dokumentach szkolnych. Zastanowimy się, jak uzasadnić potrzebę edukacji teatralnej wobec dyrekcji, rodziców i samych uczniów. Porozmawiamy o tym, jak wykorzystać potencjał działań teatralnych, aby nasza praca z uczniami była skuteczna i przyjemna dla nas i przede wszystkim dla nich.
Lektury szkolne z teatralnym wsparciem
Podczas webinarium podpowiemy, jak wykorzystać scenariusze Teatroteki Szkolnej do pracy z lekturami na lekcjach języka polskiego. Co zrobić, aby zainteresować uczniów tekstami dawnymi i pomóc odczytać literaturę współczesną? Jak urozmaicić lekcje z prozy, poezji i dramatu zapisanych w wymaganiach maturalnych i podstawie programowej? Jak skorzystać z pomysłów zawartych w scenariuszach na portalu, które nie opierają się na jednej konkretnej lekturze?
Wszystko po to, aby poprzez emocje i przeżycia nasi uczniowie polubili dzieła, z którymi spotykają się na lekcjach i potrafili o nich pisać i mówić, nie tylko podczas egzaminów.
Prowadzenie:
Katarzyna Kanowska – polonistka i pedagożka teatru. Absolwentka studiów podyplomowych Pedagogika Teatru realizowanych we współpracy Uniwersytetu Warszawskiego i Instytutu Teatralnego). Członkini Stowarzyszenia Małopolska Manufaktura Sztuki, w którym prowadzi warsztaty teatralne. Członkini Rady Programowej Fundacji „Zawsze warto”, w której od lat prowadzi projekty edukacyjne, m.in. Herbaciarnię Naukową. Liderka Teatroteki Szkolnej, nauczycielka w szkole muzycznej, koordynatorka programów i projektów edukacyjnych. Współautorka podręcznika przygotowującego do matury z języka polskiego.
„Nowe miejsce teatru w szkole” to cykl webinariów pokazujący różnorodne sposoby wykorzystania teatru w procesie nauczania. W rozmowach biorą udział osoby, które w swojej pracy w szkole sięgają po działania teatralne. Opowiadają o tym, jak korzystać z nich, by budować bliskie relacje w grupie, rozwijać autonomię i kreatywność uczniów. To okazja do zebrania inspiracji i przyjrzenia się roli teatru w szkole na nowo.
W roku szkolnym 2021/2022 odbyło się dziewięć webinariów. Wszystkie są dostępne online – zapraszamy do oglądania! Wystarczy kliknąć w tytuł spotkania:
Pedagogika teatru na lekcji - jak zacząć?
Teatr na zajęciach przedmiotowych jest możliwy i to bez szkody dla podstawy programowej! Jeśli chcecie dowiedzieć więcej na ten temat, zapraszamy na webinar, podczas którego spróbujemy wyjaśnić, czym jest pedagogika teatru. Opowiemy, jak wprowadzić teatr na lekcje i dlaczego warto to robić. Podzielimy się doświadczeniem, podpowiemy, jak zacząć, skąd czerpać pomysły.
Prowadzenie: Katarzyna Kanowska
Goście: Beata Bohdziewicz-Sulecka, Anna Grabiańska, Marta Kujawińska
Akademia poza schematem – o akademiach szkolnych
Akademia szkolna - co zawiera w sobie to hasło? Dlaczego to głównie nauczyciele tworzą akademie? A gdyby włączyć w ten proces uczniów? Realizacja akademii wraz z uczniami może być szkołą samodzielności, wpływu na rzeczywistość czy pierwszym krokiem w kierunku realizacji idei kultury partycypacyjnej. Jakie są akademie, a jakie mogłyby być?
Prowadzenie: Aleksandra Drzazga
Goście: dr Joanna Lisiewicz, Marta Pawliczek
Inne przestrzenie na teatr w szkole – o funkcjach, jakie może spełniać teatr w szkole
Co można zrobić z teatrem w szkole? Jakie funkcje może spełniać i do czego może się przydać? W jakich miejscach się pojawia? i jakie nowe miejsca dla teatru w szkole widzą nauczyciele? Zapraszamy do słuchania, komentowania i refleksji.
Prowadzenie: Agnieszka Zientarska
Goście: Xymena Borowiak, Wojciech Machoń
Czytanie przez działanie – o korzystaniu z pedagogiki teatru przy omawianiu lektur
Czytanie przez działanie to webinarium, podczas którego podzielimy się doświadczeniem omawiania lektur szkolnych metodami pedagogiki teatru. Jak sprawić, aby nawet nudne teksty wywoływały przyjemne skojarzenia? Jak poradzić sobie z zapamiętaniem tak dużej liczby lektur? Spróbujemy przyjrzeć się tematowi z dwóch perspektyw – nauczycielskiej i uczniowskiej.
Prowadzenie: Katarzyna Kanowska
Goście: Natalia Barbara Firek, Jadwiga Hernas, Joanna Sadłowska
Integracja – etap czy sposób pracy?
Porozmawiajmy o integracji w szkole – w klasie, w społeczności szkolnej, jaką tworzą uczniowie, nauczyciele, rodzice. Jak działać na polu integracji w szkole? W jaki sposób teatr może się przydać w takiej pracy?
Prowadzenie: Agnieszka Zientarska
Goście: Kinga Boruń, Viktoria Siedlecka-Dorosz, Maria Śmietana
Włączanie to wyzwanie – o partycypacyjnym tworzeniu teatru z uczniami i uczennicami
Porozmawiamy o partycypacyjnym tworzeniu teatru z uczniami i uczennicami. Spotkamy się z nauczycielkami/lami, które/rzy próbują włączać swoich podopiecznych w działania teatralne na zasadzie decydowania – lub współdecydowania – o ich treści i formie. Zderzymy teorię z naszą codzienną praktyką i realiami pracy w polskiej szkole. Opowiemy o własnych doświadczeniach: o trudnościach, z jakimi się zderzamy, demokratyzując proces twórczy, ale i o korzyściach z wyboru takiego sposobu pracy – dla uczniów, uczennic i dla nas samych.
Prowadzenie: dr Katarzyna Krajewska
Goście: Bartłomiej Kamiński, Karolina Oleksiejuk, Magdalena Sokołowska
Szkolne wyjścia do teatru – przekleństwo czy błogosławieństwo?
Podzielimy się doświadczeniem ze szkolnych wyjść i wyjazdów teatralnych. Czy w ogóle warto chodzić z uczniami do teatru? A jeśli tak, to czy na wszystkie przedstawienia? Porozmawiamy o tym, jakie korzyści przynosi wizyta z uczniami w teatrze, czy i jak trzeba się do niej przygotować oraz jakie pułapki mogą czyhać na nas, nauczycieli. I – najważniejsze – spojrzymy na to z kilku perspektyw: nauczyciela, ucznia i pedagoga teatru pracującego na co dzień w teatrze instytucjonalnym.
Prowadzenie: Katarzyna Kanowska Goście: Aleksandra Drzazga, Anna Zalewska-Uberman
Jeżeli festiwal teatru szkolnego, to jaki?
W jakiej formule organizować dziś festiwale/przeglądy teatrów szkolnych, by odpowiadały na potrzeby szkoły, uczniów, rodziców, nauczycieli? A może dla dobra wszystkich nie organizować ich wcale? Wspólnie z gościniami zbadamy ten temat w duchu pedagogiki teatru, zastanawiając się nad tym na jakich zasadach i w jakim kształcie festiwale i przeglądy mogą zaistnieć dziś w placówkach oświatowych.
Prowadzenie: Agata Łukaszewicz
Goście: Aneta Pastuszak, Agnieszka Reimus-Knezević
Pedagodzy teatru w szkole – o projektach pedagogiczno-teatralnych tworzonych z myślą o szkołach
Podczas webinarium "Pedagodzy teatru w szkole" porozmawiamy o projektach pedagogiczno-teatralnych tworzonych z myślą o szkołach. Dlaczego podejmujemy współpracę ze szkołami i czym różni się ona od pracy z indywidualnymi uczestnikami naszych działań? Jakie wyzwania ze sobą niesie i jak sobie z nimi radzimy? Jak wyglądała ta współpraca przed, w czasie i po pandemii i jak na nią wpływa polityka edukacyjna państwa? Do rozmowy zaprosiliśmy pedagogów z doświadczeniem pracy w teatrze instytucjonalnym, offowym i stowarzyszeniu, będziemy więc mogli spojrzeć na te kwestie z trzech różnych punktów widzenia.
Prowadzenie: dr Katarzyna Krajewska
Goście: Anna Rochowska, Przemysław Furdak, Radek Kaliski.
Bieżące informacje na temat webinariów i innych wydarzeń Teatroteki Szkolnej znajdziecie na: www.facebook.com/TeatrotekaSzkolna