• O nas ikona
  • Pokój Nauczycielski Teatroteki Szkolnej

    „Pokój Nauczycielski Teatroteki Szkolnej” to cykl warsztatów, które odbywają się online raz w miesiącu i zakładają aktywny udział uczestników. Lubisz rozmawiać z innymi i wymieniać się myślami? To miejsce dla Ciebie! Celem cyklu jest przyglądanie się swojej codziennej pracy w szkole w gronie osób o podobnym doświadczeniu. Każde spotkanie pozwoli uczestniczkom i uczestnikom rozmawiać w swobodnej atmosferze, rozwijać się i twórczo działać. Temat każdego warsztatu nawiązuje do jednego ze świąt obchodzonych w danym miesiącu, między innymi: Dnia Nauczyciela, Walentynek, Pierwszego Dnia Wiosny.

    Warsztaty prowadzą pedagożki teatru pracujące w Dziale Pedagogiki Teatru Instytutu Teatralnego: Maria Babicka, Justyna Czarnota, Katarzyna Kotarska, Katarzyna Piwońska, Justyna Sobczyk, Magdalena Szpak.

    Udział jest bezpłatny, obowiązują zapisy, do których link będzie dostępny w opisie wydarzenia na FB i w aktualnościach na portalu Teatroteka Szkolna. Uruchamiamy zapisy na kolejny warsztat na początku każdego miesiąca.

    Program warsztatów: 

    20.01.2022 w godzinach 18-20.00 | „Na dobry początek…”, prowadzenie: Maria Babicka i Katarzyna Kotarska

    Przytłaczają Cię kolejne postanowienia, które nie mają szansy się spełnić? Zacznij marzyć!
    Podczas warsztatu zaprosimy uczestniczki i uczestników do stworzenia mapy marzeń i przyjrzenia się jej w kontekście planów, zadań i spraw, które chcieliby zrealizować w 2022 roku. Nowy rok to nowy początek! Podczas warsztatu, korzystając z narzędzi pedagogiczno-teatralnych spróbujemy wspólnie przejść przez nowy początek i sprawić, by nie zdominowała go lista nowych rzeczy “do zrobienia natychmiast”. Pamiętaj o sobie i swoim dobrostanie! Spójrz na swój rok z perspektywą marzeń, które można spełniać i do których warto dążyć!

    15.02.2022 w godzinach 18-20.00 | „Z miłością do… nauczania” prowadzenie: Katarzyna Piwońska i Justyna Sobczyk

    Inspiracją do tego spotkania jest Święto Zakochanych – zaprosimy uczestniczki i uczestników do tego, by zatrzymali się na moment na tym, co kochają (kochali? mogą pokochać?) w swojej pracy w szkole. Zastanowimy się, jak czerpać energię z tego źródła na co dzień i poszukamy odpowiedzi na pytanie: czy można się zakochać w nauczaniu na nowo?

    22.03.2022 godz. 18-20.00 | „Jak chcę towarzyszyć?”, prowadzenie: Justyna Czarnota i Joanna Kurukowska-Gulik

    Od kilkunastu dni czytamy i oglądamy doniesienia z wojny w Ukrainie, widzimy przerażające obrazy, uczestniczymy w różny sposób w akcjach pomocowych. Do naszych szkół powoli dołączają nowe uczennice i nowi uczniowie, w najbliższym czasie zmieniać się będzie struktura klas. Jaką postawę przybrać w tej zmianie? Jak towarzyszyć innym? A nade wszystko – jak towarzyszyć sobie, nie tracić ze sobą kontaktu, dbać o swoje zasoby i potrzeby. Jak uważnie słuchać swojego serca i być blisko innych?
    Inspiracją do działań będzie książka „A królik słuchał” autorstwa Cori Doerrfeld.

    21.04.2022 godz. 18-20.00 | „Wdech-wydech. Naturalna regeneracja”, prowadzenie: Justyna Sobczyk i Magdalena Szpak

    Nasze spotkanie będzie dotyczyło... czterech kolorów. Czerwony, żółty, zielony oraz niebieski to kolory, które odpowiadają obszarom życia wyznaczonym przez autora koncepcji samoregulacji Daniela J. Siegela. Przyjrzymy się każdemu z nich ze szczególnym skupieniem uwagi na strefie żółtej, która jest polem relaksu i odpoczynku. Zmapujemy swoje aktualne sposoby wspierania ciała i umysłu, a także poznamy nowe strategie w postaci prostych ćwiczeń fizycznych czy medytacji w praktyce uspokajania, osadzania i spoczywania z oparciem na oddechu. Połączymy doświadczenie pedagogiki teatru z prostymi ćwiczeniami z pola mindfulness.

    18.05.2022 godz. 18-20.00 | „Chcę pamiętać o…”, prowadzenie: Katarzyna Piwońska i Magdalena Szpak

    Podczas warsztatu inspirowanego Dniem Niezapominajki zajmiemy się podsumowaniem mijającego roku szkolnego. Skupimy się na ważnych doświadczeniach i zastanowimy, jak pielęgnować wspomnienia o nich, by stały się zasobem, z którego możemy czerpać w przyszłości.

    Do zobaczenia w Pokoju Nauczycielskim Teatroteki Szkolnej!

    Nowe miejsce teatru w szkole

    „Nowe miejsce teatru w szkole” to cykl webinariów pokazujący różnorodne sposoby wykorzystania teatru w procesie nauczania. W rozmowach biorą udział osoby, które w swojej pracy w szkole sięgają po działania teatralne. Opowiadają o tym, jak korzystać z nich, by budować bliskie relacje w grupie, rozwijać autonomię i kreatywność uczniów. To okazja do zebrania inspiracji i przyjrzenia się roli teatru w szkole na nowo. 

    W pierwszym semestrze roku szkolnego 2021/2022 odbyło się pięć webinariów. Wszystkie są dostępne online – zapraszamy do oglądania! Wystarczy kliknąć w tytuł spotkania:

    Pedagogika teatru na lekcji - jak zacząć?

    Teatr na zajęciach przedmiotowych jest możliwy i to bez szkody dla podstawy programowej! Jeśli chcecie dowiedzieć więcej na ten temat, zapraszamy na webinar, podczas którego spróbujemy wyjaśnić, czym jest pedagogika teatru. Opowiemy, jak wprowadzić teatr na lekcje i dlaczego warto to robić. Podzielimy się doświadczeniem, podpowiemy, jak zacząć, skąd czerpać pomysły.
    Prowadzenie: Katarzyna Kanowska
    Goście: Beata Bohdziewicz-Sulecka, Anna Grabiańska, Marta Kujawińska

    Akademia poza schematem – o akademiach szkolnych

    Akademia szkolna - co zawiera w sobie to hasło? Dlaczego to głównie nauczyciele tworzą akademie? A gdyby włączyć w ten proces uczniów? Realizacja akademii wraz z uczniami może być szkołą samodzielności, wpływu na rzeczywistość czy pierwszym krokiem w kierunku realizacji idei kultury partycypacyjnej. Jakie są akademie, a jakie mogłyby być?
    Prowadzenie: Aleksandra Drzazga
    Goście: dr Joanna Lisiewicz, Marta Pawliczek

    Inne przestrzenie na teatr w szkole – o funkcjach, jakie może spełniać teatr w szkole

    Co można zrobić z teatrem w szkole? Jakie funkcje może spełniać i do czego może się przydać? W jakich miejscach się pojawia? i jakie nowe miejsca dla teatru w szkole widzą nauczyciele? Zapraszamy do słuchania, komentowania i refleksji.
    Prowadzenie: Agnieszka Zientarska
    Goście: Xymena Borowiak, Wojciech Machoń

    Czytanie przez działanie – o korzystaniu z pedagogiki teatru przy omawianiu lektur

    Czytanie przez działanie to webinarium, podczas którego podzielimy się doświadczeniem omawiania lektur szkolnych metodami pedagogiki teatru. Jak sprawić, aby nawet nudne teksty wywoływały przyjemne skojarzenia? Jak poradzić sobie z zapamiętaniem tak dużej liczby lektur? Spróbujemy przyjrzeć się tematowi z dwóch perspektyw – nauczycielskiej i uczniowskiej.
    Prowadzenie: Katarzyna Kanowska
    Goście: Natalia Barbara Firek, Jadwiga Hernas, Joanna Sadłowska

    Integracja – etap czy sposób pracy?"

    Porozmawiajmy o integracji w szkole – w klasie, w społeczności szkolnej, jaką tworzą uczniowie, nauczyciele, rodzice. Jak działać na polu integracji w szkole? W jaki sposób teatr może się przydać w takiej pracy?
    Prowadzenie: Agnieszka Zientarska
    Goście: Kinga Boruń, Viktoria Siedlecka-Dorosz, Maria Śmietana 

    Włączanie to wyzwanie – o partycypacyjnym tworzeniu teatru z uczniami i uczennicami

    Porozmawiamy o partycypacyjnym tworzeniu teatru z uczniami i uczennicami. Spotkamy się z nauczycielkami/lami, które/rzy próbują włączać swoich podopiecznych w działania teatralne na zasadzie decydowania – lub współdecydowania – o ich treści i formie. Zderzymy teorię z naszą codzienną praktyką i realiami pracy w polskiej szkole. Opowiemy o własnych doświadczeniach: o trudnościach, z jakimi się zderzamy, demokratyzując proces twórczy, ale i o korzyściach z wyboru takiego sposobu pracy – dla uczniów, uczennic i dla nas samych.
    Prowadzenie: dr Katarzyna Krajewska
    Goście: Bartłomiej Kamiński, Karolina Oleksiejuk, Magdalena Sokołowska

    Szkolne wyjścia do teatru – przekleństwo czy błogosławieństwo?

    Podzielimy się doświadczeniem ze szkolnych wyjść i wyjazdów teatralnych. Czy w ogóle warto chodzić z uczniami do teatru? A jeśli tak, to czy na wszystkie przedstawienia? Porozmawiamy o tym, jakie korzyści przynosi wizyta z uczniami w teatrze, czy i jak trzeba się do niej przygotować oraz jakie pułapki mogą czyhać na nas, nauczycieli. I – najważniejsze – spojrzymy na to z kilku perspektyw: nauczyciela, ucznia i pedagoga teatru pracującego na co dzień w teatrze instytucjonalnym. 
    Prowadzenie: Katarzyna Kanowska Goście: Aleksandra Drzazga, Anna Zalewska-Uberman

    Jeżeli festiwal teatru szkolnego, to jaki?

    W jakiej formule organizować dziś festiwale/przeglądy teatrów szkolnych, by odpowiadały na potrzeby szkoły, uczniów, rodziców, nauczycieli? A może dla dobra wszystkich nie organizować ich wcale? Wspólnie z gościniami zbadamy ten temat w duchu pedagogiki teatru, zastanawiając się nad tym na jakich zasadach i w jakim kształcie festiwale i przeglądy mogą zaistnieć dziś w placówkach oświatowych.
    Prowadzenie: Agata Łukaszewicz
    Goście: Aneta Pastuszak, Agnieszka Reimus-Knezević

    Przed nami jeszcze:

     

    25.05.2022 godz. 18-19.30 | "Pedagodzy teatru w szkole – o projektach pedagogiczno-teatralnych tworzonych z myślą o szkołach"

    Bieżące informacje na temat webinariów i innych wydarzeń Teatroteki Szkolnej znajdziecie na: www.facebook.com/TeatrotekaSzkolna