Zajęcia stanowią okazję do podjęcia refleksji nad znaczeniem, specyfiką i funkcjonowaniem snu, a więc nad zagadnieniem, które od wieków frapuje filozofów, medyków i poetów. Droga zmierzenia się z tematem powiedzie uczestników poprzez obserwacje własnych snów, twórcze przetwarzanie doświadczeń i obserwacji, refleksje nad śnieniem oraz dyskusję wokół fraszki Jana Kochanowskiego „Do snu”.
Na tydzień przed zajęciami poproś uczniów, aby obserwowali swoje sny. Mogą prowadzić notatki. Po tygodniu niech przygotują kilka graficznych kart „Sennika współczesnego”, w którym zamieszczą wybrane przez siebie senne symbole. Może to być obraz/ grafika/ilustracja inspirowana tematyką snów (przetworzenie marzeń sennych). Poproś, aby swoje prace opisali krótkim komentarzem, będącym ich autorskim wyjaśnieniem symboliki snu/wybranego znaku zobaczonego we śnie.
Przestrzeń umożliwiająca pracę w grupach.
Karteczki samoprzylepne.
Poproś uczniów, aby połączyli się w trzyosobowe zespoły. Zajęcia rozpocznijcie od zaprezentowania w grupach przygotowanych przez siebie kart sennika. Niech zespoły omówią je: czy na kartach pojawiają się jakieś powtarzające się przedmioty, zwierzęta lub osoby, które się w tych snach pojawiały, czynności, miejsca itd.? Czy uczniowie przypisali im podobne znaczenia? Co oznaczają hasła? Zachęć uczniów do dzielenia się się spostrzeżeniami, refleksjami, emocjami, przegadanie swoich wrażeń i obserwacji dotyczących snów.
Poproś uczniów, by w zespołach i zastanowili się nad tym, czym właściwie jest śnienie, jaką funkcję spełnia czas snu w naszym życiu? Do czego można porównać ten stan? Poleć, aby w trakcie dyskusji sformułowali jedno porównanie (Sen jest jak…) i zapisali je na karteczkach. Umieśćcie wszystkie na tablicy. Zapoznajcie się z nimi i omówcie je. Jakie obrazy snu się pojawiły?
Przeczytajcie i krótko omówcie fraszkę Jana Kochanowskiego.
Tym razem zadanie grup (te same zespoły, które pracowały razem w poprzednim ćwiczeniu) będzie polegało na tym, aby ponownie zastanowić się nad fenomenem snów w kontekście przeczytanego utworu Jana Kochanowskiego. Czym jest śnienie w wierszu? Co dzieje się wówczas z człowiekiem? Jak życie wpływa na powstawanie snów, a jak sny wpływają lub mogą wpływać na życie? Jaka jest funkcja śnienia? Czy jego refleksje zawarte w tekście różnią się od tego, co grupa wypracowała na poprzednim etapie zajęć? Podzielcie się wnioskami i omówcie je.
Usiądźcie w kręgu. Podzielcie się wrażeniami i myślami, z jakimi wychodzicie z zajęć.
Wiek 13-16 lat
Wiek 16-19 lat
Wiek 13-16 lat
Wiek 13-16 lat