12.08.2021

Pomysły na start – inspiracje na początek roku szkolnego

Szukacie inspiracji do poprowadzenia zajęć na początku roku szkolnego? Przypominamy konspekty, które pomogą Wam w poprowadzeniu pierwszych spotkań z uczniami!

miniatura artykułu

Konspekty są pogrupowane według haseł tematycznych. Mamy nadzieję, że wśród nich każdy i każda z Was znajdą coś dla siebie i swoich uczniów.

 

DLA TYCH, KTÓZY ZACZYNAJĄ NAUKĘ W SZKOLE – zajęcia przeznaczone do poprowadzenia z dziećmi, które dołączają do społeczności szkolnej i spędzają pierwsze chwile w tym miejscu.
???? Marta Knopik: Pierwsze koty za płoty, czyli jak pokonać nieśmiałość (6+)
Dzieci zastanawiają się nad tematem nieśmiałości, a jednocześnie same mają okazję brać udział w grupowych działaniach twórczych - może to pozwoli przełamać im własne niepokoje związane z podejmowaniem interakcji?
???? Maria Babicka: Pierwsze dni w szkole z Pippi Pończoszanką (6-7 lat)
Konspekt zajęć powstał z myślą o pierwszakach zaczynających swoją szkolną przygodę. Można po niego sięgnąć także podczas powrotu do nauki stacjonarnej, aby przywołać z uczniami wspomnienie pierwszych dni spędzonych w szkole. Działania są dla uczniów szansą na bliższe poznanie kolegów, a dla nauczyciela okazją do rozpoznania potrzeb, obawy i oczekiwań grupy. 
???? Karolina Pluta: Pierwszy dzień w szkole – odwagi! 
Książka szwedzkiej pisarki Gunilli Bergström pt.: „Co się stało z Albertem?” opowiada o siedmioletnim chłopcu, który stresuje się przed pierwszym dniem w szkole. Historia ta stała się inspiracją do tego, by stworzyć scenariusz, który pozwala uczniom w bezpieczny sposób rozpocząć swoją szkolną przygodę. Daje on przestrzeń do poznania nowych kolegów i koleżanek we wspólnym działaniu, oswojenia trudnych nieraz emocji związanych z nowym doświadczeniem oraz odkrycia szkolnej przestrzeni.

???? Anna Zalewska-Uberman: Odkrywanie przestrzeni szkoły (młodsze klasy szkoły podstawowej)

W tym konspekcie uczniowie wybranej klasy stają przed zadaniem oprowadzenia pierwszaków po szkole – miejscu, które sami już dobrze znają. Podczas zajęć uczniowie mają okazję zastanowić się, które miejsca są dla nich ważne, a następnie opracowują działania, które pozwalają te przestrzenie przybliżyć młodszym koleżankom i kolegom. To spotkanie daje szansę na zapoznanie osób spoza własnej grupy i zaprasza starszych uczniów do zadbania o najmłodszych członków społeczności szkolnej.
 
ZNOWU RAZEM – uczniowie starszych klas szkoły podstawowej i szkoły średniej znają się od lat, ale przez długi czas nie mieli okazji do interakcji w grupie. Przedstawiamy trzy propozycje zajęć opartych na wspólnych działaniach i rozmowach, które pomogą ponownie się zintegrować.
To propozycja działań skoncentrowanych na bliższym poznawaniu się grupy. Cykl ten można przeprowadzić w całości lub wybierając z niego tylko niektóre elementy.
Uczestnicy zajęć tworzą limeryki na temat członków grupy – aby jednak teksty powstały, uczniowie muszą najpierw dowiedzieć się czegoś nowego o koleżankach i kolegach!
Wyspa to metafora świata każdej osoby. Uczniowie stworzą mapy swojej wyspy, a następnie wcielą się w rolę badaczy-podróżników, którzy nawzajem będą odkrywać światy innych osób.
 
GODZINA WYCHOWAWCZA W STRASZYCH KLASACH SZKOŁY PODSTAWOWEJ: INTEGRACJA W GRUPIE – powrót do nauki stacjonarnej to także powrót do grupy rówieśników. Wychowawcy stoją przed zadaniem ponownej integracji klas. Z myślą o nich przypominamy cztery pomysły na godziny wychowawcze w starszych klasach szkoły podstawowej. Zajęcia te łączy podobny zamysł: uczniowie mogę sobie nawzajem opowiedzieć o swoich upodobaniach, zainteresowaniach i mocnych stronach, a w dalszej części poszukać możliwości dzielenia się swoimi pasjami.
Podczas zajęć uczniowie mogą lepiej poznać zainteresowania kolegów i koleżanek. W swoich ulubionych aktywnościach poszukają potencjału dzielenia się z innymi i stworzą bank czasu – miejsce, w którym każdy może zaproponować jakieś działanie, które przyniesie korzyść grupie.
Inspiracją dla scenariusza jest rozdział „Dzieci z Bullerbyn” zatytułowany „Wiśniowa spółdzielnia”. Uczniowie stworzą pomysły na własne kooperatywy w oparciu o swoje zasoby: to, co mają, potrafią i wiedzą. To zachęta do współdzielenia odpowiedzialności i korzyści płynących ze współpracy.
Zajęcia pozwalają uczniom na nowo zdefiniować pojęcie talentu i zastanowić się nad własnym potencjałem, który nie zawsze udaje się uchwycić za pomocą szkolnych ocen. Każdy uczestnik samodzielnie zastanowi się nad swoimi mocnymi stronami i pozna zdanie innych osób w klasie.
Zaproponowane działania pozwolą dowiedzieć się o sobie nawzajem czegoś nowego, spojrzeć na siebie jako grupę koleżeńską i dostrzec wartość tkwiącą w jej różnorodności. Autorką zajęć jest Wiktoria Siedlecka-Dorosz.
 
LEKTURY NA START – W powrocie do szkoły pomóc mogą także teksty z podstawy programowej. Grunt to połączyć ich omówienie z kreatywną zabawą i rozmowami o tym, co dla uczniów ważne!
Wiersze Joanny Kulmowej uruchomią rozmowę o marzeniach uczniów i serię zabaw w krainie wyobraźni.
W pierwszej części uczniowie biorą udział w serii integracyjnych działań przestrzenno-ruchowych bazujących na przygodach Lisy i spółki. W drugiej konspekt pozwala na podjęcie tematu emocji związanych z byciem uczniem i chodzeniem do szkoły.
Uczestnicy zajęć skupiają uwagę na członkach klasy i szukają wyjątkowości w każdym z nich – finałem jest tworzenie klasowej piosenki.
Zajęcia zainspirowane inicjatywą bohaterów książki o nazwie Eksperymentalny Sygnał Dobra. Uczniowie zastanowią się, czym może być wysyłanie sygnału dobra w dzisiejszych czasach.
Kiedy pogoda pozwala na korzystanie ze szkolnych podwórek – to świetna okazja, by sięgnąć po konspekt zajęć "Podwórkowe zabawy w szkole" inspirowany wierszem "Kałużyści". Nic tak nie sprzyja budowaniu więzi w grupie jak wspólna zabawa na świeżym powietrzu! Podczas lekcji uczniowie sami wymyślą zabawy i zaproszą do nich swoich klasowych kolegów. 

 

DBAJMY O SIEBIE – powrót do szkoły to okazja, by porozmawiać z uczniami o tym, jak dbać siebie w zmieniającej się rzeczywistości. Prezentujemy kilka konspektów, które podejmują tę tematykę.

???? Karolina Pluta: Stacja odpoczynek (14+)

Uczestnicy zastanowią się, czym jest odpoczynek w świecie, w którym z idea slow life stała się kolejnym obowiązkiem. Podczas spotkania młodzież mapuje i tworzy miejsca odpoczynku w szkole.
Odwołując się do starożytnej filozofii, uczniowie rozważają, czy poczynione przez stoików rozpoznania są adekwatne do wyzwań XXI wieku oraz co teksty dawnych filozofów mogą nam powiedzieć o nas samych.
Zajęcia relaksacyjne, rozluźniające ciało i pozwalające odpocząć głowie, oderwać się w zabawie od trosk dnia. Pomagają uczniom nazwać stan relaksu i zastanowić się nad sposobami osiągania go.
 
POZNAJ SWOJĄ GRUPĘ! – nauka stacjonarna daje nauczycielom i wychowawcom okazję do bezpośrednich spotkań z uczniami. W takich warunkach o wiele łatwiej poznawać ich zdanie, zrozumieć potrzeby i punkt widzenia. Przedstawiamy kilka konspektów, które pomogą Wam w poznawaniu własnej klasy.
Podczas zajęć uczniowie zastanawiają się nad swoim postrzeganiem okresu dorastania oraz rozmawiają o tym, co wpływa na relacje młodych ludzi z dorosłymi i jak budować międzypokoleniową komunikację.
Zajęcia zapraszające uczniów do opowiedzenia o własnej perspektywie na pandemię COVID-19. (Pomijając etap dotyczący powieści "Dżuma", można wykorzystać konspekt jako godzinę wychowawczą).
Uczestnicy podejmują refleksję nad swoimi indywidualnymi prawami i zestawiają je z tymi zapisanymi w powszechnej deklaracji praw człowieka. Zajęcia są okazją do poznania potrzeb uczniów.
 
Z UCZNIAMI O SZKOLE – zajęcia są dla uczniów zaproszeniem do rozmowy na temat samej szkoły. To okazja do tego, by dowiedzieć się, jak postrzegają to miejsce i czego od niego potrzebują.
W ramach warsztatu uczestnicy zapoznają się z tym, czym jest komunikacja bez przemocy i będą pracować nad pomysłami, które pomogą szkole stać się lepszym, bardziej przyjaznym miejscem. To zachęta do wymyślania szkoły na nowo!
Uczestnicy zajęć przyjrzą się przestrzeni szkoły i obowiązującym w niej zasadom – które z nich mają dla nich sens, a które są niezrozumiałe? Będą mieli możliwość stworzenia własnego zestawu norm, które według nich powinny tam obowiązywać.
Podczas zajęć sala szkolna zmienia się w swoiste laboratorium. Uczniowie wspólnie organizują po swojemu przestrzeń klasy i zastanawiają, jak inaczej mogłaby ona wyglądać. To punkt wyjścia do rozmowy o tym, czym są zmiany.
 

POZNAJMY SIĘ JESZCZE BLIŻEJ – pomysły na godzinę wychowawczą opartą na rozmowach o wartościach i filozoficznych dyskusjach w formie teatralnej zabawy.

???? Justyna Czarnota: Jak wygląda szczęście? (14+)

W jakich sytuacjach pojawia się szczęście? Zajęcia przeznaczone do pracy z kołem teatralnym lub na godzinie wychowawczej pozwalają na uchwycenie bardzo konkretnych aspektów tego abstrakcyjnego pojęcia.

Propozycja cyklu godzin wychowawczych skupia się wokół pojęcia czasu. Czym on jest i na czym polega jego magia? Jak na nas wpływa? Czy upływ czasu da się zatrzymać?
Zajęcia stwarzają uczniom okazję do tego, by krytycznie przyjrzeć się popkulturowym dziełom, które znają. Podczas lekcji będą się przyglądać bohaterom wybranych przez siebie książek, filmów czy seriali i zastanowią się nad tym, w jaki sposób funkcjonują w nich kategorie dobra i zła.
 
 
WIRTUALNE ŻYCIE – w czasie pandemii bycie online przestało być dla młodych ludzi wyborem, a stało się koniecznością. Powrót do szkoły może być okazją do przyjrzenia się swojej obecności w sieci. Przypominamy konspekty zajęć, które pomogą pomogą podjąć ten temat z nastolatkami.
Zajęcia dotyczą zagadnień związanych z obecnością w mediach społecznościowych. Uczniowie przyglądają się temu, jak konstruowane są profile popularnych osób (np. artystów, instagramerów, celebrytów). Rozmawiają o tym, jakie mechanizmy zauważają i stosują w budowaniu wizerunku naportalach społecznościowych.
Uczniowie rozmawiają o tym, jakie zachowania są dla nich nieakceptowalne w wirtualnej przestrzeni i tworzą kampanie podejmujące temat przekraczania granic w Internecie.
Uczniowie oglądają krótki film fabularny, który opowiada historię jednego zdjęcia i trojga uczniów. Jest to punkt wyjścia do rozmowy o niebezpiecznych zachowaniach związanych z wykorzystaniem nowych technologii i Internetu.
Celem zajęć jest przyjrzenie się, jakie kwestie wynikają dla młodych użytkowników Internetu z możliwości dostępu do sieci oraz jak postrzegają czas spędzany poza nią.
Celem warsztatu jest podjęcie tematu anonimowości w sieci. Uczniowie zastanowią się nad różnymi jej przejawami i konsekwencjami dla użytkowników Internetu. Finałem zajęć będzie przygotowanie filmów dotyczących zasad bezpieczeństwa.
 

Zobacz też