Pierwszy dzień w szkole – odwagi!
Karolina Pluta

Pierwszy dzień w szkole – odwagi!

Książka szwedzkiej pisarki Gunilli Bergström pt.: „Co się stało z Albertem?” opowiada o siedmioletnim chłopcu, który stresuje się przed pierwszym dniem w szkole. Historia ta stała się inspiracją do tego, by stworzyć scenariusz, który pozwala uczniom w bezpieczny sposób rozpocząć swoją szkolną przygodę. Daje on przestrzeń do poznania nowych kolegów i koleżanek we wspólnym działaniu, oswojenia trudnych nieraz emocji związanych z nowym doświadczeniem oraz odkrycia szkolnej przestrzeni.

  • Informacje o konspekcie

    Grupa wiekowa Wiek 6-10 lat
  • Rodzaj zajęć nauczanie zintegrowane
  • Miejsce sala lekcyjna, budynek szkoły
  • Czas 90 minut
  • Cel zajęć
    • oswajanie emocji i stresu związanego z pójściem do szkoły;
    • integracja grupy;
    • poznanie przestrzeni szkoły.
  • Metody pracy rozmowa , gry i zabawy teatralne, ćwiczenia ruchowe

Przygotowanie do zajęć

Aranżacja przestrzeni

Sala szkolna z pustą podłogą, krzesła i stoły mogą być ustawione z boku, np. pod ścianą.

Środki dydaktyczne

Sprzęt do odtwarzania muzyki, głośniki. Przybory do pisania np. kolorowe mazaki.

Lupy, miarki, kubeczki plastikowe, papier, sznurek zwinięty w kłębek, zdjęcia lub rysunki różnych przyborów i przestrzeni szkolnych wydrukowane w małym rozmiarze np. 7x13cm.

Przebieg zajęć

1. Kto jest w naszej klasie? 5 min.

Wspólne działanie rozpocznij od krótkiego przywitania – zapowiedz uczniom, że dzisiejsze zajęcia służą temu, żebyście mogli poznać się nawzajem oraz odkryć przestrzeń szkoły. Dodaj, że poznacie dziś jeszcze kogoś – Alberta, bohatera książki, który tak jak Wy właśnie rozpoczyna naukę. Stańcie w kole tak, by wszyscy dobrze się widzieli. Rzuć przygotowany sznurek do pierwszej osoby i powiedz swoje imię oraz jak dziś dotarłaś do szkoły (np. na pieszo, biegiem, samochodem, rowerem, itp.). Poproś, by każda kolejna osoba przekazywała sznurek do uczniów, którzy jeszcze go nie mają, podając swoje imię i informując o tym, jak podróżowała do szkoły.

 

Zadanie się kończy, gdy wszystkie osoby się wypowiedzą i każdy będzie miał kawałek sznurka w ręku. Powstałą między Wami sieć powiązań skomentuj: możesz odwołać się do tego, że klasa w szkole jest trochę jak pajęczyna – wszyscy są ze sobą połączeni, nawiązują się nowe relacje, czasem wielkie przyjaźnie, czasami można się w tym wszystkim pogubić, ale dzięki dużej liczbie połączeń grupa – klasa jest silna.

2. Pobudka - wstać! 10 min.

Przejdź do krótkiej rozgrzewki, która pozwoli uczniom i uczennicom poczuć się swobodnie. Możesz włączyć spokojną muzykę w tle, dzięki której łatwiej uzyskasz skupienie w grupie. Poproś, by uczniowie przypomnieli sobie, swój poranek przed pójściem do szkoły. W jaki sposób – zaczynając od pobudki – przygotowywali się do pierwszego dnia w szkole? Zacznij kolejne punkty opowieści o poranku ucznia, poproś, by dzieci ruchem podążały za opowiadaną historią:

- zacznijcie od wygodnego leżenia na podłodze, jeszcze jest bardzo wcześnie, budzik nie zadzwonił, ale już powoli się przebudzacie, kręcicie w łóżku z prawego boku na lewy i odwrotnie, naciągacie kołdrę na głowę, przeganiacie muchę, która nagle zjawiła się nad głową, po przegonieniu zaczyna łaskotać w wystającą spod kołdry stopę itp.:

- dzwoni budzik, wstajecie, ubieracie się – powoli, a potem szybko, poeksperymentujcie na różne sposoby (np. ubieracie się jakbyście byli robotami albo jakbyście byli wykonani z plasteliny),

- pakujecie plecak (jakbyście bardzo chcieli już być w szkole, jakbyście wcale się nie śpieszyli, leniwie), przeglądacie zawartość plecaka: kartkujecie książkę, oglądacie dokładnie zawartość piórnika: długopisy, ołówki, temperówkę,

- bierzecie prysznic, myjecie zęby, jecie śniadanie, idziecie na spacer z psem;

- co jeszcze dzieje się rano przed wyjściem do szkoły? – poproś uczniów o podanie kilku propozycji do wspólnej zabawy.

Jeśli Twoim zdaniem grupa będzie gotowa, możesz wcześniej oddać inicjatywę uczniom i uczennicom, im więcej propozycji padnie z ich strony tym lepiej!

 

Zakończ historię wyjściem z domu – biegiem w kierunku szkoły, jak już uczniowie dotrą do niej, powiedz, że spotykają inne osoby – niech przywitają się z jak największą liczbą osób, podając sobie rękę i wypowiadając swoje imię.

3. Wspólne czytanie książki 10 min.

Poproś uczniów, by usiedli wygodnie w kole na podłodze. Jeśli ktoś ma ochotę, może się położyć i zamknąć oczy.

Poproś, by uczniowie na chwilę zamknęli oczy i spróbowali sobie przypomnieć, jak się czuli przez ostatni tydzień, kiedy zaczynali myśleć o pierwszym dniu w szkole. Jakie uczucia się pojawiały? Czy rozmawiali z kimś o tym, co może się wydarzyć w szkole? Czy opowiadali komuś o swoich wyobrażeniach, pytaniach i wątpliwościach?


Powiedz, że teraz jest czas, na poznanie Alberta, a następnie przeczytaj grupie książkę Gunilli Bergström, do momentu, zanim pani wychowawczyni zdradzi dzieciom swój sekret.

 

Porozmawiaj z dziećmi o tym, jak zachowywał się Albert przed pójściem do szkoły. Jak mógł się czuć i dlaczego?

4. Różne szkolne strachy i jak sobie z nimi radzić 20 min.

Do tego etapu potrzebujesz zdjęć lub rysunków różnych rzeczy i przestrzeni związanych ze szkołą – od przyborów szkolnych, które uczniowie przynoszą ze sobą z domu do szkoły: długopisy, tornister, linijka, zeszyt, do przedmiotów, które można znaleźć w sali: tablica, globus, kwiatek z parapetu, drzwi do sali, krzesło itd.


Zdjęcia lub rysunki podzielone na dwa zestawy włóż do pudełek lub kapeluszy. Następnie podziel grupę na trzy lub czteroosobowe zespoły, każdy zespół losuje dwa obrazki (lub tyle, ile członków liczy grupa) – ważne, by było tam po co najmniej jednym zdjęciu z każdego zestawu. Następnie grupy zastanawiają się, czego mogą bać się rzeczy, które wylosowali. Jakie strachy przed pierwszym dniem w szkole ma tablica, jakie krzesło szkolne, a jakie zeszyt?

Jak można im pomóc, co można zrobić, żeby poczuły się trochę odważniejsze? Poproś zespoły o przygotowanie krótkiej opowieści lub scenki o przedmiotach, które wylosowali – jakie mają strachy i jak można dodać im odwagi? Zachęć uczniów i uczennice, by wykorzystali do działania konkretne przedmioty lub przestrzenie – będzie to okazja do oswojenia przestrzeni klasy i wszystkiego co związane z byciem w niej.

5. Wspólne czytanie książki II 10 min.

Zaproś dzieci, do wysłuchania dalszych losów Alberta. Po lekturze porozmawiaj z uczniami o książce, odnieście się też do Waszych scenek:

- Jaki sekret zdradziła dzieciom pani nauczycielka? Czego się obawiała i jak poradziła sobie ze swoim stresem?

- Porozmawiajcie chwilę i o różnych sposobach radzenia sobie z trudnymi sytuacjami. Co można zrobić, żeby dodać sobie trochę odwagi? Jakie były sposoby przedmiotów szkolnych, jak poradziła sobie pani nauczycielka z opowieści o Albercie? A jakie są wasze sposoby?

6. Szkolna wyprawa 20 min.

Przypomnij, że w poprzednich etapach rozmawialiście o strachach i szukaliście sposobów na odwagę. Teraz pora się odważyć i wyruszyć w przestrzeń, by zbadać, co kryje się w zakamarkach szkolnych korytarzy i zastanowić, co w nich może się w nich wydarzyć, jakie dają możliwości? Wyjdźcie z sali i wybierzcie się na wyprawę po szkole. Dzieci cały czas mogą pracować w swoich czteroosobowych zespołach, możesz też stworzyć nowe grupy, żeby dać uczniom i uczennicom szansę na pracę w innych konfiguracjach. Każdy zespół powinien być wyposażony w narzędzia badawcze np. lupę, miarkę, kubek, który można przyłożyć do ściany, żeby posłuchać dźwięków.

 

Oprowadź dzieci po szkole, pokaż im różne przestrzenie, wyjaśniając do czego służą, co się w nich dzieje, kto z nich korzysta, jakie zajęcia się tu odbywają. Spróbuj w opowieść wpleść różne nieoczywiste fakty z życia szkoły (np. sala do zajęć przyrodniczych, w której kiedyś zamieszkał świerszcz polny i cały czas grał dziwne melodie).


Następnie poproś zespoły zbadały jakąś wybraną przestrzeń szkoły za pomocą narzędzi, którymi dysponują i wytropiły do czego i komu ta przestrzeń może/mogła kiedyś służyć.

7. W szkole można! 10 min.

Wróćcie do sali. Poproś zespoły, by na podstawie zebranego materiału badawczego przygotowały krótkie hasła zaczynające się od słów „W szkole można…!”, np. W szkole można spotkać świerszcza. Zapisz razem z dziećmi wszystkie pojawiające się hasła i powieście je na ścianie.

8. Podsumowanie 5 min.

Zbierzcie się na koniec w kręgu. Przez chwilę porozmawiajcie o tym czy udało się oswoić z przestrzenią szkoły i czy sprawdziły się pomysły na dodanie sobie odwagi. Na zakończenie przekażcie sobie iskierkę – nagranie ćwiczenia „Iskierka” znajduje się w zakładce FILMY.

O autorach

Karolina Pluta

Trenerka, performerka, pedagożka teatru, certyfikowana tutorka Szkoły Liderów, prezeska zarządu Stowarzyszenia Pedagogów Teatru. Ukończyła Szkołę Trenerów Organizacji Pozarządowych oraz roczny kurs terapii tańcem i ruchem. Absolwentka Laboratorium Nowych Praktyk na Uniwersytecie SWPS oraz International Summer School on Theatre in Social Context w Archa Theatre w Pradze. Członkini kolektywu Laboratorium Teatralno-Społeczne, z którym od 2016 roku realizuje spektakle i akcje performatywne. Zawodowo zajmuje się też tematyką przeciwdziałania wypaleniu zawodowemu. Lubi chodzić po lesie i pisać wiersze.

Karolina Pluta

Podobne konspekty

  • Wiek 6-10 lat

    miniaturka konspektu Spacery z dziećmi z Bullerbyn

    Joanna Krukowska-Gulik

    Spacery z dziećmi z Bullerbyn

  • Wiek 6-10 lat

    miniaturka konspektu Pierwsze dni w szkole z Pippi Pończoszanką

    Maria Babicka

    Pierwsze dni w szkole z Pippi Pończoszanką

  • Wiek 6-10 lat

    miniaturka konspektu Pierwsze koty za płoty, czyli jak pokonać nieśmiałość

    Marta Knopik

    Pierwsze koty za płoty, czyli jak pokonać nieśmiałość

  • Wiek 6-10 lat

    miniaturka konspektu Odkrywanie przestrzeni szkoły

    Anna Zalewska-Uberman

    Odkrywanie przestrzeni szkoły