Zajęcia dotyczą zagadnień związanych z obecnością w mediach społecznościowych. Uczniowie przyglądają się temu, jak konstruowane są profile popularnych osób (np. artystów, instagramerów, celebrytów). Rozmawiają o tym, jakie mechanizmy zauważają i stosują w budowaniu wizerunku na portalach społecznościowych.
Ławki i krzesła rozsunięte pod ściany, by środek sali pozostał pusty.
Białe kartki, paski papieru, flamastry, długopisy, postity, zdjęcia dołączone do scenariusza + ewentualnie odtwarzacz muzyki i wybrany utwór. Telefony komórkowe lub inne urządzenia mobline z dostępem do internetu.
Podzielcie salę na pół – jedną stronę oznaczcie jako strefę „tak”, drugą jako strefę „nie”.
Wytłumacz zasady ćwiczenia: będziesz odczytywać różne stwierdzenia; osoby, których dotyczy wymienione zdanie, stają w strefie „tak”, pozostałe – w strefie „nie”. Oto zdania:
Do tego działania możesz włączyć dynamiczną muzykę.
1. Podziel klasę na cztero-pięcioosobowe zespoły. Każdemu z nich daj jedno wydrukowane wcześniej zdjęcie dołączone do scenariusza [patrz: załącznik] oraz małe karteczki. Poproś, by uczniowie zajęli wygodne dla siebie miejsca. Zaproś grupy do wnikliwego przyjrzenia się fotografiom i zapisania na kartkach hasztagów, które mogłyby podnieść popularność danego zdjęcia na portalach społecznościowych. Niech przykleją je po lewej stronie zdjęcia. Następnie niech zapiszą i przykleją po prawej stornie hasztagi, które oddają realny charakter tego zdjęcia lub to, co może ono skrywać (np. #zmęczenie, #photoshop, #mojeżycietakniewygląda, #takapraca).
2. Zaproś uczniów do utworzenia i zwiedzenia galerii obrazów z pakietem hasztagów. Następnie poproś, by wrócili do swoich grup i wymienili się spostrzeżeniami z „wizyty” w galerii.
1. Podziel klasę na inne niż poprzednio cztero-pięcioosobowe grupy. Zaproś każdą z nich do zajęcia wygodnego miejsca w przestrzeni i porozmawiania o tym, jakie postaci śledzą w mediach społecznościowych (chodzi o profile instagramerów i facebookowe fanpejdże). Po chwili poproś grupy, by zdecydowały, któremu z wymienionych profili chcieliby się uważniej przyjrzeć podczas dzisiejszych zajęć. Może to być zarówno postać, która ich inspiruje, jak i taka, z której poglądami się nie zgadzają.
Podczas zajęć mogą pojawić się profile postaci, które zamieszczają kontrowersyjne treści. Zachęcamy do tego, by stworzyć uczniom przestrzeń do swobodnej wymiany myśli na temat prezentowanych tam zjawisk. To okazja do tego, by młodzież skonfrontowała swoje poglądy na temat różnych sposobów kształtowania wizerunku w Internecie i spróbowała określić, w czym widzi wartości i zagrożenia.
2. Poproś, by każdy zespół zastanowił się nad trzema głównymi określeniami/hasłami charakteryzującymi wizerunek wybranej osoby. Następnie zastanówcie się, co można powiedzieć o tej osobie po szczegółowej analizie jej profilu. Pomocne będą w tym poniższe pytania:
3. Poleć uczniom, by zaprezentowali tę osobę i swoje obserwacje dotyczące jej internetowego wizerunku w konwencji dowolnego programu telewizyjnego. Poproś, by zastanowili się, jaki telewizyjny gatunek lub format pozwoli najpełniej zaprezentować ich bohatera – może serwis informacyjny, dokument przyrodniczy, talk show, dokudrama? Zaznacz, że w tym zadaniu mogą korzystać z telefonów komórkowych czy rzutnika.
Warinat: Możesz pozostawić wybór formatu programu telewizyjnego uczniom lub zaproponować go do siebie – taki sam dla wszystkich zespołów lub rozlosować między grupy kilka haseł.
Po obejrzeniu wszystkich programów telewizyjnych usiądźcie w kręgu. Zaproś uczniów i uczennice do zastanowienia się nad tym, jak funkcjonują media społecznościowe dzisiaj. Porozmawiajcie o tym, jakie zjawiska pojawiające się na Facebooku, Instagramie lub innych portalach są dla nich inspirujące i motywują do działania, a jakie ich deprymują, złoszczą, co im przeszkadza i dlaczego? Przed rozmową zachęć wszystkich, by odnosili się do obejrzanych przed chwilą prezentacji.
Zaproś uczniów do analizy własnych profili na Facebooku lub Instagramie. Rozdaj każdej z osób trzy pocięte paski papieru i coś do pisania. Poproś, by zapisali trzy określenia lub słowa najtrafniej opisujące wizerunek tworzony przez nich w sieci, np.: otaczam się przyjaciółmi, lubię podróżować, mam poczucie humoru, samotnik, imprezowicz.
Zależnie od czasu i stopnia integracji klasy, możesz zaproponować uczniom rozmowę w mniejszych grupach o wybranych przez nich określeniach. Równie dobrze możesz zaproponować, by każdy zachował hasła dla siebie i zastanowił się, czy wizerunek, który tworzy, jest wizerunkiem, który rzeczywiście chce budować.
Edukatorka artystyczna, pedagożka teatru, artystka-plastyczka, nauczycielka wczesnoszkolna, animatorka kultury, trenerka Family Lab, członkini Stowarzyszenia Pedagogów Teatru. Współtworzy pracownię Ronja Ceramics oraz pracownię w Wolnej Szkole Razem. Prowadzi laboratoria pracy twórczej, projekty animacyjne, edukacyjne i pedagogiczno-teatralne, warsztaty, spotkania poświęcone rozwojowi i wymianie doświadczeń dla edukatorów i edukatorek. Lubi poznawać ludzi, ich historie, perspektywy i doświadczenia. W swojej pracy szuka coraz to nowych środków twórczego wyrazu oraz dąży do stwarzania sytuacji swobody twórczej, gdzie każda osoba może znaleźć swój własny sposób ekspresji w bezpiecznym i akceptującym otoczeniu.
Kulturoznawczyni, animatorka kultury, członkini Stowarzyszenia Pedagogów i Pedagożek Teatru. Doświadczenie w pracy animacyjnej, społeczno-artystycznej i koordynacyjnej zdobyła dzięki współpracy z rozmaitymi organizacjami pozarządowymi i instytucjami kultury, m.in. z: Białołęckim Ośrodkiem Kultury, Bielańskim Ośrodkiem Kultury, Centrum Komunikacji Społecznej, Fundacją na Rzecz Wspólnot Lokalnych "Na Miejscu", Instytutem Teatralnym im. Zbigniewa Raszewskiego, Teatrem Węgajty oraz dzięki pracy w dziale edukacji Teatru Studio im. Stanisława Ignacego Witkiewicza w Warszawie. Pracowała ze społecznościami lokalnymi na warszawskiej Pradze, Woli, Bielanach, Białołęce i Bemowie, gdzie koordynowała działania Miejsca Aktywności Lokalnej "Dwa Jelonki". Obecnie pracuje w Staromiejskim Domu Kultury na stanowisku koordynatorki do spraw programów i projektów strategicznych.
Wiek 13-16 lat
Wiek 13-16 lat
Wiek 13-16 lat
Wiek 10-13 lat