• O nas ikona
  • Miniatura konspektu
    Anna Zalewska-Uberman

    Odkrywanie przestrzeni szkoły

    Scenariusz pozwala na przygotowanie performatywnego spaceru po szkole, podczas którego uczniowie jednej ze starszych klas prezentują pierwszoklasistom przestrzeń szkoły. Podczas zajęć uczniowie mają okazję zastanowić się, które miejsca na terenie szkły są dla nich ważne, a następnie opracowują działania, które pozwalają te miejsca przybliżyć młodszym koleżankom i kolegom.

    Grupa wiekowa Wiek 6-10 lat
    Rodzaj zajęć nauczanie zintegrowane, godzina wychowawcza
    Miejsce sala lekcyjna, budynek szkoły, teren wokół szkoły
    Czas 90 minut
    Cel zajęć
    • integracja klas;
    • zaprojektowanie przez dzieci działań, które pozwolą im opowiedzieć o szkole z ich własnej perspektywy;
    • wzmacnianie w dzieciach sprawczości i poczucia przynależności do społeczności szkolnej.
    Metody pracy rozmowa , mapa myśli, inscenizacja, ćwiczenia ruchowe, ćwiczenia plastyczne

    Przygotowanie do zajęć

    Aranżacja przestrzeni

    Sala lekcyjna, krzesła ustawione pod ścianą, aby stworzyć przestrzeń do swobodnego działania. Przestrzeń szkoły.

    Środki dydaktyczne

    Duży arkusz szarego lub białego papieru.

    Przebieg zajęć

    diamond icon
    diamond icon

    1. Szkolni eksperci 5 min.

    Powiedz klasie, że dziś na lekcji przygotujecie wspólnie spacer dla pierwszoklasistów, który pozwoli im poznać i oswoić się z przestrzenią szkoły. Podkreśl, że to oni jako „starszaki” będą dziś ekspertami „od szkoły”: ich zadaniem będzie wybranie ważnych dla nich miejsc w szkole i wymyślenie sposobu na zaprezentowanie ich nowym członkom społeczności szkolnej.

    2. Co trzeba odkryć w szkole? 40 min.

    Poleć uczniom, aby zastanowili się, jakie miejsca w przestrzeni szkoły są ważne i warto, aby poznali je nowi uczniowie. Poproś, aby każdy narysował wybrane przez siebie miejsce. Następnie poproś dzieci, aby na forum wyjaśniły, czemu wskazały określone miejsca.

    Rozmawiając o kolejnych miejscach, twórzcie rysunkową mapę szkoły. Poproś, by uczniowie  wymyślili symbol dla swojego miejsca i naniesienie go arkusz papieru. Możecie dodać pod mapą legendę.

    Jeśli zauważysz, że uczniowie mają problem z wyborem miejsca, możesz zadać im kilka pytań-podpowiedzi, np.:
    - W jakim miejscu w szkole czujecie się najlepiej?
    - Które miejsca w szkole są przez Was najczęściej odwiedzane, a które omijacie?
    - Czy macie w szkole jakieś kryjówki?
    - Jaka przestrzeń wydaje się Wam najbardziej tajemnicza?
    - Gdzie spędzacie czas na przerwach?

    3. Projektowanie szkolnego spaceru 30 min.

    Powiedz uczniom, aby przyjrzeli się stworzonej przez siebie mapie i wybrali te miejsca, które chcą pokazać pierwszakom. W  ten sposób wyłoń kilka grup, których zadaniem będzie wymyślenie, w jaki sposób chcą zaprezentować swoje miejsca.

    Zostaw dzieciom wybór, co do formy przedstawienia przestrzeni. Możesz podać im kilKa przykładów jako inspirację:

    -    ułożenie i zaprezentowanie  wiersza o tym miejscu;

    -    pokazanie scenki związanej z tą przestrzenią;

    -    opowiedzenie o tym, dlaczego wskazane miejsce jest ważne.

    4. Ustalanie formy powitania i pożegnania z pierwszakami 15 min.

    Na zakończenie zajęć zapowiedz uczniom, że do wymyślenia pozostało Wam jeszcze powitanie z pierwszakami w ich klasie i pożegnanie na zakończenie spaceru. Poproś, aby zastanowili się, w jaki sposób chcą przywitać się z grupą, co powiedzieć o czekających ich atrakcjach i w jaki sposób zakończą całe wydarzenie.

    O autorach

    diamond icon
    diamond icon

    Anna Zalewska-Uberman

    Pedagożka teatru, autorka scenariuszy zajęć dla nauczycieli, teatrolożka i tutorka. Ukończyła Filologię Polską (specjalność: teatrologiczna i edytorska) na Uniwersytecie Gdańskim (2003) i specjalistyczne szkolenie dla pedagogów teatru w Instytucie Teatralnym im. Zbigniewa Raszewskiego w Warszawie (TISZ ANEX 2008-2009). Pracuje w Teatrze Miejskim im. Witolda Gombrowicza w Gdyni, gdzie od dwunastu lat łączy bycie specjalistką do spraw edukacji teatralnej i członkinią Komisji Artystycznej Ogólnopolskiego Konkursu o Gdyńską Nagrodą Dramaturgiczną. Współpracuje z Instytutem Teatralnym w Warszawie jako pedagożka teatru i tutorka oraz z Gdańskim Teatrem Szekspirowskim.

    avatar

    Podobne konspekty

    diamond icon
    diamond icon
    Wiek 6-10 lat
    miniaturka Karolina Pluta

    Pierwszy dzień w szkole – odwagi!

    Wiek 6-10 lat
    miniaturka Aleksandra Drzazga, Agata Pietrzyk-Sławińska, Monika Lićwinko, Ewa Sikora

    Podwórkowe zabawy w szkole

    Wiek 10-13 lat
    miniaturka Joanna Krukowska-Gulik

    Zakazy, nakazy, normy...