Odkrywanie przestrzeni szkoły
Anna Zalewska-Uberman

Odkrywanie przestrzeni szkoły

Scenariusz pozwala na przygotowanie performatywnego spaceru po szkole, podczas którego uczniowie jednej ze starszych klas prezentują pierwszoklasistom przestrzeń szkoły. Podczas zajęć uczniowie mają okazję zastanowić się, które miejsca na terenie szkoły są dla nich ważne, a następnie opracowują działania, które pozwalają te miejsca przybliżyć młodszym koleżankom i kolegom.

  • Informacje o konspekcie

    Grupa wiekowa Wiek 6-10 lat
  • Rodzaj zajęć nauczanie zintegrowane, godzina wychowawcza
  • Miejsce sala lekcyjna, budynek szkoły, teren wokół szkoły
  • Czas 90 minut
  • Cel zajęć
    • integracja klas;
    • zaprojektowanie przez dzieci działań, które pozwolą im opowiedzieć o szkole z ich własnej perspektywy;
    • wzmacnianie w dzieciach sprawczości i poczucia przynależności do społeczności szkolnej.
  • Metody pracy rozmowa , mapa myśli, inscenizacja, ćwiczenia ruchowe, ćwiczenia plastyczne

Przygotowanie do zajęć

Aranżacja przestrzeni

Sala lekcyjna, krzesła ustawione pod ścianą, aby stworzyć przestrzeń do swobodnego działania. Przestrzeń szkoły.

Środki dydaktyczne

Duży arkusz szarego lub białego papieru.

Przebieg zajęć

1. Szkolni eksperci 5 min.

Powiedz klasie, że dziś na lekcji przygotujecie wspólnie spacer dla pierwszoklasistów, który pozwoli im poznać i oswoić się z przestrzenią szkoły. Podkreśl, że to oni jako „starszaki” będą dziś ekspertami „od szkoły”: ich zadaniem będzie wybranie ważnych dla nich miejsc w szkole i wymyślenie sposobu na zaprezentowanie ich nowym członkom społeczności szkolnej.

2. Co trzeba odkryć w szkole? 40 min.

Poleć uczniom, aby zastanowili się, jakie miejsca w przestrzeni szkoły są ważne i warto, aby poznali je nowi uczniowie. Poproś, aby każdy narysował wybrane przez siebie miejsce. Następnie poproś dzieci, aby na forum wyjaśniły, czemu wskazały określone miejsca.

Rozmawiając o kolejnych miejscach, twórzcie rysunkową mapę szkoły. Poproś, by uczniowie  wymyślili symbol dla swojego miejsca i naniesienie go arkusz papieru. Możecie dodać pod mapą legendę.

Jeśli zauważysz, że uczniowie mają problem z wyborem miejsca, możesz zadać im kilka pytań-podpowiedzi, np.:
- W jakim miejscu w szkole czujecie się najlepiej?
- Które miejsca w szkole są przez Was najczęściej odwiedzane, a które omijacie?
- Czy macie w szkole jakieś kryjówki?
- Jaka przestrzeń wydaje się Wam najbardziej tajemnicza?
- Gdzie spędzacie czas na przerwach?

3. Projektowanie szkolnego spaceru 30 min.

Powiedz uczniom, aby przyjrzeli się stworzonej przez siebie mapie i wybrali te miejsca, które chcą pokazać pierwszakom. W  ten sposób wyłoń kilka grup, których zadaniem będzie wymyślenie, w jaki sposób chcą zaprezentować swoje miejsca.

Zostaw dzieciom wybór, co do formy przedstawienia przestrzeni. Możesz podać im kilKa przykładów jako inspirację:

-    ułożenie i zaprezentowanie  wiersza o tym miejscu;

-    pokazanie scenki związanej z tą przestrzenią;

-    opowiedzenie o tym, dlaczego wskazane miejsce jest ważne.

4. Ustalanie formy powitania i pożegnania z pierwszakami 15 min.

Na zakończenie zajęć zapowiedz uczniom, że do wymyślenia pozostało Wam jeszcze powitanie z pierwszakami w ich klasie i pożegnanie na zakończenie spaceru. Poproś, aby zastanowili się, w jaki sposób chcą przywitać się z grupą, co powiedzieć o czekających ich atrakcjach i w jaki sposób zakończą całe wydarzenie.

O autorach

Anna Zalewska-Uberman

Pedagożka teatru, autorka scenariuszy zajęć dla nauczycieli, teatrolożka i tutorka. Ukończyła Filologię Polską (specjalność: teatrologiczna i edytorska) na Uniwersytecie Gdańskim (2003) i specjalistyczne szkolenie dla pedagogów teatru w Instytucie Teatralnym im. Zbigniewa Raszewskiego w Warszawie (TISZ ANEX 2008-2009). Pracuje w Teatrze Miejskim im. Witolda Gombrowicza w Gdyni, gdzie od dwunastu lat łączy bycie specjalistką do spraw edukacji teatralnej i członkinią Komisji Artystycznej Ogólnopolskiego Konkursu o Gdyńską Nagrodą Dramaturgiczną. Współpracuje z Instytutem Teatralnym w Warszawie jako pedagożka teatru i tutorka oraz z Gdańskim Teatrem Szekspirowskim.

Anna Zalewska-Uberman

Podobne konspekty

  • Wiek 6-10 lat

    miniaturka konspektu Pierwszy dzień w szkole – odwagi!

    Karolina Pluta

    Pierwszy dzień w szkole – odwagi!

  • Wiek 6-10 lat

    miniaturka konspektu Podwórkowe zabawy w szkole

    Aleksandra Drzazga, Agata Pietrzyk-Sławińska, Monika Lićwinko, Ewa Sikora

    Podwórkowe zabawy w szkole

  • Wiek 10-13 lat

    miniaturka konspektu Zakazy, nakazy, normy...

    Joanna Krukowska-Gulik

    Zakazy, nakazy, normy...

  • Wiek 13-16 lat

    miniaturka konspektu Pomruki, szelesty i pogłosy, czyli o tym, jak zbudować spektakl teatralny wokół dźwięku – część I

    Daniel Stachuła

    Pomruki, szelesty i pogłosy, czyli o tym, jak zbudować spektakl teatralny wokół dźwięku – część I