• O nas ikona
  • Miniatura konspektu
    Nikolett Gábri

    Talent niejedno ma imię

    Zajęcia pozwalają uczniom na nowo zdefiniować pojęcie talentu i zastanowić się nad własnym potencjałem, który nie zawsze udaje się uchwycić za pomocą szkolnych ocen. Każdy uczestnik samodzielnie zastanowi się nad swoimi mocnymi stronami i pozna zdanie innych osób w klasie. 

    Grupa wiekowa Wiek 13-16 lat
    Rodzaj zajęć plastyka / sztuka / wiedza o kulturze, godzina wychowawcza
    Miejsce sala lekcyjna
    Czas 40 minut
    Cel zajęć
    • przyjrzenie się kategorii talentu: różnym typom talentów i ich roli w życiu. 
    Metody pracy rozmowa kierowana, improwizacje ruchowe, ćwiczenia plastyczne

    Przygotowanie do zajęć

    Aranżacja przestrzeni

    Przestrzen z rozsuniętymi ławkami (lub korytarz szkolny na początku zajęć).

    Środki dydaktyczne

    Dla każdego ucznia kartka z listą talentów [załącznik] oraz czysta kartka A4 lub A3. Materiały plastyczne (markery, mazaki, farby, kolorowe gazety, nożyczki, klej, ołówki itp.).

     

    Przebieg zajęć

    diamond icon
    diamond icon

    1. Wprowadzenie do wspólnej pracy 5 min.

    1. Zaproś uczniów do kręgu. Powiedz im, aby zaczęli swobodnie chodzić po sali i pomyśleli o jednym słowie, które im się kojarzy z hasłem „talent”. Podczas chodzenia po sali każdy głośno wypowiada swoje słowo. Poproś, aby uczniowie robili to dynamicznie, jedna osoba po drugiej. Następnie na Twoje klaśnięcie niech wszyscy zastygną w pozycji-rzeźbie, która oddaje ich skojarzenia do hasła „talent”. Daj chwilę czasu na ogarnięcie rzeźb wzrokiem.

    2. Zaproś uczniów do rozmowy: zapytaj uczniów, jakie typy talentów pojawiały się w rzeźbach. Czy jakieś skojarzenia się powtarzały? Z czym przede wszystkim kojarzył się talent Waszej grupie?

    2. Kartki z talentami 20 min.

    Rozdaj uczniom listę talentów Instytutu Gallupa (https://pl.wikipedia.org/wiki/Test_Gallupa). Powiedz, że wydrukowane na kartkach określenia będą tematem kolejnego ćwiczenia.

    Wyjaśnij uczniom, że propozycje talentów pochodzą z listy stworzonej przez Instytut Gallupa, który zajmuje się badaniami w tym zakresie.

    Przekaż uczniom, jak badacze z IG definiują talent:

    Talent oznacza naturalny potencjał człowieka, jego naturalne predyspozycje. Każdy człowiek jest obdarzony talentami. Każdy człowiek posiada wiele talentów, ale kilka z nich (około pięciu) jest wiodących. Instytut Gallupa do tej pory wyróżnił 34 talenty.

    Następnie rozdaj im wydrukowane kartki, by mogli zobaczyć listę talentów. Zapytaj uczniów, jak ta koncepcja talentu ma się do Waszych pierwszysch skojarzeń. Porozmawiajcie o tym chwilę wspólnie.

    Pozwól, aby przez chwilę wszyscy przyjrzeli się poszczególnym talentom z listy i zastanowili nad tym, jakie talenty rozpoznają w sobie samych. Przy tym ćwiczeniu możesz włączyć muzykę. Powiedz uczniom, żeby traktowali te talenty jako inspirację – swój talent mogą określić samodzielnie – za pomocą własnego określenia, analizując swoje naturalne predyspozycje.

    Podziel uczniów na zespoły cztero-pięcioosobowe. Powiedz, aby każda grupa znalazła sobie miejsce na sali i usiadła w kręgu. Niech poszczególne grupy porozmawiają o talentach każdego z ich członków po kolei. Poproś uczniów, by poświęcili uwagę każdej z osób: członkowie grupy dzielą się z daną osobą swoimi obserwacjami dotyczącymi jej potencjału (mogą podawać przykłady konkretnych sytuacji z udziałem tej osoby). Po tym czasie osoba słuchająca może powiedzieć, co sobie zabiera, z tego, co usłyszała.

     

    Przed rozpoczęciem tego ćwiczenia podkreśl, że jego celem jest spojrzenie na swoje zasoby oczami innych i dostrzeżenie czegoś nowego w palecie swoich talentów. Poproś uczniów, aby potraktowali to zadanie jako okazję do wzajemnego wsparcia się w rozpoznawaniu swoich potencjałów. 

    3. Tworzenie plakatu 15 min.

    1. Po zakończeniu omawiania talentów poszczególnych osób w grupach zaproś wszystkich do ćwiczenia indywidualnego. Połóż na środku sali kartki A3, gazety, flamastry, długopisy, ołówki itd. Poproś uczniów, aby każdy z nich stworzył swój plakat, który będzie przedstawiał mapę jego talentów. Niech zdecydują, jak można dany talent wyrazić na plakacie za pomocą rysunku, montażu (np. różnych stron gazet) lub symbolu.  

    2. Kiedy uczniowie przygotują własną pracę, mogą przejść po sali i przyjrzeć plakatom innych uczestników.

    3. Na zakończenie zapytaj uczniów:

    W jaki sposób świadomość własnych talentów może być pomocna w życiu?

    Możesz zachęcic uczniów do samodzieldalszej pracy z materiałami dostępnymi na stronie Instytutu Gallupa oraz na jego kanale YouTube - znajdziesz je w załączniku.

    Zobacz też

    diamond icon
    diamond icon

    Moduł online

    diamond icon
    diamond icon

    Aby zrealizować ten scenariusz w wersji zdalnej, zaproś uczniów do trzech działań.

    Działanie 1

    Skorzystaj z platformy, która umożliwia uczniom pracę w grupach (np. Zoom).

    Rozpocznij pracę od poproszenia uczniów o ich skojarzenia z hasłem „talent”. Poproś, żeby albo narysowali, albo znaleźli zdjęcie / rysunek, który kojarzy im się z tym słowem. Następnie każdy z nich może pokazać swój rysunek za pomocą funkcji udostępniania ekranu (Share Screen). Wyślij uczniom link do listy talentów Instytutu Gallupa lub udostępniaj swój ekran. Opowiedz im o koncepcji talentu według IG i kategoriach tych talentów.

    Działanie 2

    Podziel uczniów na grupy kilkuosobowe (w aplikacji Zoom umożliwia to opcja Breakout Rooms w menu na dole okna – po jej wybraniu można określić liczebność zespołów i czas pracy w grupach).

    W ramach swojej grupy niech porozmawiają o talentach każdego z nich (wg schematu z etapu drugiego).

    Działanie 3

    Zadanie indywidualne (patrz etap trzeci) uczniowie mogą stworzyć z wykorzystaniem Pinteresta i stworzyć tam swój moodboard.

     

    O autorach

    diamond icon
    diamond icon

    Nikolett Gábri

    Ukończyła wydział aktorski na Uniwersytecie Kaposvár na Węgrzech w roku 2016. W latach 2015-2017 grała w różnych produkcjach teatralnych oraz w spektaklach teatru w edukacji grupy teatralnej Nyitott Kör. Ukończyła również 120godzinny kurs dramy stosowanej. Od 2017 roku żyje w Polsce, gdzie ukończyła studia podyplomowe pedagogiki teatru na Uniwersytecie Warszawskim. Od 2018 roku pracuje w zespole Stowarzyszenia Praktyków Dramy STOP-KLATKA, gdzie prowadzi warsztaty dramowe i teatralne oraz gra w spektaklach edukacyjnych i Teatru Forum. Od 2019 roku współprowadzi grupę Teatru Bezdomnych.

    avatar

    Podobne konspekty

    diamond icon
    diamond icon
    Wiek 13-16 lat
    miniaturka Dorota Ogrodzka

    Współobywatele

    Wiek 10-13 lat
    miniaturka Joanna Krukowska-Gulik

    Klasa ma potencjał!

    Wiek 16-19 lat
    miniaturka Dorota Ogrodzka

    Nasz archipelag