Nastolatek, czyli kto? O relacjach nastolatków z dorosłymi. Godzina wychowawcza
Aleksandra Drzazga

Nastolatek, czyli kto? O relacjach nastolatków z dorosłymi. Godzina wychowawcza

Podczas zajęć uczniowie zastanawiają się nad swoim postrzeganiem okresu dorastania oraz rozmawiają o tym, co wpływa na relacje młodych ludzi z dorosłymi i jak budować międzypokoleniową komunikację.

Lekcja może być kontynuacją pracy z konspektem zajęć „Ania, czyli kto?".

  • Informacje o konspekcie

    Grupa wiekowa Wiek 10-13 lat
  • Rodzaj zajęć język polski, godzina wychowawcza, koło teatralne
  • Miejsce sala lekcyjna
  • Czas 45 minut
  • Cel zajęć
    • rozmowa o relacjach nastolatków z dorosłymi;
    • namysł nad specyfiką okresu dorastania.
  • Metody pracy rozmowa , improwizacje słowne, improwizacje ruchowe

Przygotowanie do zajęć

Aranżacja przestrzeni

Przestrzeń pozawalająca na ruch i pracę w grupach.

Przebieg zajęć

1. Rozmawiamy o dorastaniu 15 min.

Poproś uczniów, aby dobrali się w grupy czteroosobowe. Zapowiedz, że uczniowie będą rozmawiać o tematach podanych przez Ciebie. Po każdym pytaniu daj chwilę na wymianę myśli w grupie. 

Pierwszy temat: Opisz siebie w trzech słowach.

Drugi temat: Co jest trudne w dorastaniu?

Trzeci temat: Co jest najlepszą rzeczą w dorastaniu?

Czwarty temat: Czego dorośli mogliby się nauczyć od nastolatków?

2. Co inni nastolatkowie myślą o dorastaniu? 10 min.

Możesz poprosić nauczyciela języka angielskiego o obejrzenie i językowe omówienie filmu na lekcji poprzedzającej godzinę wychowawczą.

Obejrzyjcie wspólnie film. Poproś, aby uczestnicy zwrócili uwagę na mowę ciała osób, które się wypowiadają, na emocje, które okazują. Spytaj uczniów, co zauważylii? Zapytaj, czy w ich rozmowach pojawiły się podobne wątki? A może zupełnie inaczej postrzegali tematy?

 

3. Dorośli i nastolatkowie 10 min.

1. Podziel uczniów na dwie równe grupy. Zadaniem uczniów z pierwszej grupy jest zastanowienie się nad tym, w jaki sposób komunikują się z dorosłymi, jak się do nich zwracają. Druga grupa rozmawia o tym, w jaki sposób dorośli zwracają się do nastolatków i jak reagują na komunikaty ze strony młodych. Chodzi o zastanowienie się nad formą tej komunikacji: językiem, tonem, postawą wobec rozmówcy. To przestrzeń do tego, by podzielić się różnymi obserwacjami i doświadczeniami. Obie grupy mogą utworzyć mniejsze zespoły, w których będą rozmawiać.

2. Poproś o utworzenie par, w których znajdzie się jedna osoba z grupy pierwszej i jedna z grupy drugiej. Niech spróbują zaimprowizować dowolny dialog dorosłego i nastolatka. 

Poproś pary, by porozmawiały o swoich wymianach zdań. Co się tam pojawiło? 

3. Podsumujcie ćwiczenia na forum. Czego potrzebuje od dorosłego nastolatek? Czego od nastolatka oczekuje dorosły? Co ułatwia, a co utrudnia komunikację między tymi dwiema grupami?

4. O komunikacji w relacji 10 min.

1. Niech uczniowie wrócą do grup, w których pracowali w pierwszym etapie. Poproś uczniów, by zastanowili się, co dorośli powinni wiedzieć, żeby było łatwiej razem funkcjonować. Następnie ich zadaniem będzie stworzenie wiadomości od Nastolatka do Dorosłego, w której zawrą swoje przemyślenia i przekażą dorosłym różne informacje o swoim świecie i o tym, jak ich postrzegają.

2. Kiedy teksty będą gotowe, poproś, by uczniowie zastanowili się, jaki rodzaj przekazu pozwoli ich zdaniem dotrzeć do Dorosłych. W jaki sposób dorośli mogliby się dowiedzieć, co jest dla nich, młodych, ważne?

Podsumujcie wnioski różnych grup w rozmowie na forum.

Podczas kolejnych zajęć możecie zaprezentować powstałe teksty i porozmawiać o nich.

 

Zobacz też

O autorach

Aleksandra Drzazga

Nauczycielka w ZSOT w Lublińcu, reżyserka teatru dzieci i młodzieży (dyplom we wrocławskiej filii Akademii Sztuk Teatralnych), edukatorka teatralna. Przez 14 lat prowadziła autorskie zajęcia wychowanie do twórczości-teatr jako część projektu Klasy Aktywności Twórczej w publicznej szkole w Bytomiu. Autorka artykułów z zakresu edukacji kulturowej. Prowadzi własny projekt "Teatr. Szkoła", czyli warsztaty z pedagogiki teatru dla klas z bytomskich szkół podstawowych w Bytomskim Centrum Kultury. Prowadzi warsztaty dla nauczycieli z zakresu pedagogiki teatru, edukacji teatralnej i kulturalnej. Obecnie wspiera nauczycieli w realizacji projektów edukacyjno-kulturalnych w Bytomskim Programie Edukacji Kulturalnej POKŁADY KULTURY.

Aleksandra Drzazga

Podobne konspekty