ZAJĘCIA W PLENERZE
Katarzyna Krzywicka: Otwieramy klasowe muzeum
Tworzenie muzeum podczas zajęć staje się pretekstem do namysłu nad tematem, któremu to miejsce będzie poświęcone. Uczniowie przejmują całkowicie odpowiedzialność za to, jak rozplanowana będzie praca, skąd pozyskają eksponaty, kogo zaproszą do zwiedzania i co powiedzą o świecie odbiorcom swojej wystawy. Sugerujemy wykorzystanie tego scenariusza do pracy wokół zagadnień przyrodniczych – powstał on z inspiracji książką „Pieniek otwiera muzeum”. Możliwe jest także zaadaptowanie tego schematu do innych tematów. Cykl zajęć łączy ze sobą elementy przyrody, języka polskiego, plastyki.
Weronika Idzikowska: Blisko (o przyrodzie najbliższej, tej na parapecie i pomiędzy płytami chodnika)
Proponujemy wychowawcom przedszkolnym serię działań dotyczących poznawania natury w najbliższym otoczeniu. Podczas czterech spotkań uczestnicy będą się przyglądać elementom świata przyrody. W pierwszym odcinku zastanowią się, co należy do świata przyrody, a co nie i odbędą krótki spacer, by poznać bliżej różnorodne jej elementy.
Karolina Pluta: Drzewa w mieście
Scenariusz został zainspirowany książką Petera Carnavasa pt. „Ostatnie drzewo w mieście”. Zajęcia zwracają dzieciom uwagę na obecność drzew wokół nas. W trakcie pracy będą przyglądać się najbliższej zielonej okolicy i zastanawiać się, jaką rolę spełniają w naszym otoczeniu drzewa.
Spacer lub wycieczka po najbliższej okolicy w poszukiwaniu najpiękniejszego drzewa. Celem jest poznanie empiryczne drzewa jako elementu przyrody poprzez bezpośredni, fizyczny kontakt i działanie oraz analiza formalna drzewa jako struktury, materii, obiektu, jego funkcji i znaczenia w naszym życiu. Zajęcia służą rozwinięciu zmysłu obserwacji i analizy wśród dzieci.
Monika Bania, Aleksandra Drzazga, Agata Pietrzyk-Sławińska, Ewa Sikora: Podwórkowe zabawy w szkole
Podczas zajęć uczniowie będą szukać zabawowego potencjału najbliższego otoczenia i prostych przedmiotów. Będą wymyślać samodzielnie zabawy, które zaproponują swoim kolegom i koleżankom z klasy. Miejsce przeprowadzenia lekcji może zostać dowolnie wybrane – warto jednak, by działania odbyły się na świeżym powietrzu. Inspiracją do własnej aktywności uczniów jest tu wiersz Danuty Wawiłow „Kałużyści".
WIOSENNA POEZJA
Dagmara Żabska: Taka piękna awantura ‒ inscenizacja wiersza Juliana Tuwima „Ptasie radio”
Zajęcia dla dzieci starszych (klasa 3 – ze względu na naukę wiersza na pamięć i zaawansowane prace plastyczne). Prowadzą do inscenizacji fragmentów „Ptasiego radia” Juliana Tuwima. Praca nad wierszem łączy się w proponowanym scenariuszu z wykonaniem przez dzieci lalek oraz wspólnym animowaniem ich w przedstawianych scenkach.
Agata Pietrzyk-Sławińska: Z perspektywy łąki… – o poezji Leśmiana
Zajęcia są rodzajem poetycko-teatralnego namysłu nad otaczającą nas przyrodą. Ćwiczenia zainspirowane zostały twórczością Bolesława Leśmiana, w której to tętniąca życiem przyroda obserwuje i interpretuje świat człowieka. Warsztaty pozwalają poprowadzić twórczą analizę wierzy Leśmiana, ale też prowokują do rozmowy o kwestiach ekologicznych i relacji człowieka z przyrodą.
Justyna Sobczyk: Zabawy między słowami i obrazami
Zajęcia przygotowują uczniów na spotkanie z książką obrazkową Iwony Chmielewskiej i Krystyny Miłobędzkiej „Na wysokiej górze". Ten picturebook łączy ze sobą obrazy i poezję, a propozycje kolejnych ćwiczeń otwierają grupę na myślenie abstrakcyjne, twórcze, dzięki czemu łatwiej dzieciom będzie spotkać się z tą propozycją artystyczną. Lekcję kończy wspólne czytanie, które aktywizuje uczniów oraz oglądanie książki.
W zbudowanym na kontrastach wierszu Juliana Tuwima „Dwa wiatry” tkwi ogromny potencjał zabawy. Warto to wykorzystać! Zajęcia składają się z zadań muzycznych, aktorskich i inscenizacyjnych inspirowanych tekstem.
PRZYRODA WOKÓŁ NAS
Anna Zalewska-Uberman: Wiosenne przebudzenie. Teatralne zabawy na pierwszy dzień wiosny
Zajęcia do poprowadzenia w klasach 1-3 szkoły podstawowej z okazji pierwszego dnia wiosny. Podczas spotkania uczniowie przyglądają się przemianom w świecie przyrody, które następują wiosną.
Agnieszka Szymańska: Nasze cztery pory roku
Zajęcia łączą wiedzę przyrodniczą z plastyczną i muzyczną zabawą. Uczniowie przyglądają się przeobrażeniom natury w ciągu roku, a następnie zapoznają się z utworem Antonia Vivaldiego „Cztery pory roku”. To okazja do przyjrzenia się jak sztuka przetwarza otaczającą nas rzeczywistość. Na koniec uczniowie podejmą się własnych twórczych przekształceń, komponując utwór muzyczny. Zdobywają w ten sposób umiejętności przekładania emocji na dźwięki.
Justyna Wielgus: Zaczarowana walizeczka, cz.1 Zwierzęta domowe w mieście i na wsi
Zestaw prostych gier, zabaw, ćwiczeń ruchowych i teatralnych zainspirowanych światem zwierząt, oparty na dziecięcych skojarzeniach, wyobrażeniach, a także literaturze – dziecięcej i nie tylko.
Agata Łukaszewicz: Wyprawa do ogrodu
Zajęcia są propozycją integracji grupy poprzez serię działań opartych na wspólnym ruchu i kontakcie fizycznym. Łaczy je motyw wyprawy do ogrodu - dzięki teatralnym zabawom, a przede wszystkim uruchomieniu wyobraźni, uczestnicy przenoszą się do sadu i przyglądają temu, jak rośnie, co się z nim dzieje pod wpływem pogody oraz kto go zamieszkuje. Warsztaty dają też okazję do wspólnego zebrania prostej wiedzy na temat budowy i rozwoju drzew owocowych.
Karolina Pluta: Człowiek i pszczoły
W trakcie tego warsztatu uczniowie i uczennice poznają różnorodne ciekawostki związane z obecnością pszczół w przyrodzie i w życiu człowieka na przestrzeni wieków. Korzystając z tej wiedzy, zastanawiają się nad ich znaczeniem w ekosystemie. Podczas zajęć uczniowie dowiadują się o akcjach społecznych poświęconych ratowaniu pszczół i projektują krótkie działanie zachęcające kolegów i koleżanki do zainteresowania się ochroną pszczół. Lekcja przeznaczona dla klas III i IV szkoły podstawowej (można też ją zaadaptować dla późniejszych etapów nauczania).
Monika Mioduszewska-Olszewska: Dbanie o to, co wspólne
Uczniowie zastanawiają się, kto odpowiada za przestrzeń publiczną i jakie są konsekwencje tego, że dba się o nią przesadnie lub niedostatecznie. Zajęcia są też okazją do namysłu nad własną odpowiedzialnością za wspólną przestrzeń.