• O nas ikona
  • Miniatura konspektu
    Anna Zalewska-Uberman

    Wiosenne przebudzenie. Teatralne zabawy na pierwszy dzień wiosny

    Zajęcia do poprowadzenia w klasach 1-3 szkoły podstawowej z okazji pierwszego dnia wiosny. Podczas spotkania uczniowie przyglądają się przemianom w świecie przyrody, które następują wiosną.

    Grupa wiekowa Wiek 6-10 lat
    Rodzaj zajęć nauczanie zintegrowane, przygotowanie wydarzenia szkolnego / klasowego
    Miejsce sala lekcyjna
    Czas 45 minut
    Cel zajęć
    • organizacja klasowych obchodów pierwszego dnia wiosny;
    • zwrócenie uwagi na zmiany zachodzące w przyrodzie wiosną.
    Metody pracy -

    Przygotowanie do zajęć

    Aranżacja przestrzeni

    Przestrzeń do swobodnego ruchu w całej grupie.

    Przebieg zajęć

    diamond icon
    diamond icon

    1. Słoneczna pobudka. Zabawa relaksacyjna 5 min.

    Poproś dzieci, aby położyły się na podłodze i zaproponuj zabawę relaksacyjno-wizualizacyjną, w której zwrócisz uwagę klasy na przemiany zachodzące w przyrodzie. Możesz posłużyć się poniższym tekstem – pamiętaj, aby mówić spokojnie i powoli, rób przerwy po każdym pytaniu, by zostawić czas do działania wyobraźni. 

    Przedwiośnie to czas, w którym słońce zaczyna grzać coraz mocniej i cała natura budzi się do życia. Pomyślcie o tym, jak to przebiega:

    - wyobraźcie sobie, że zrobiło się ciepło i otwieracie okna. Z zewnątrz dochodzą głosy różnych ptaków i bzyczenie owadów. Pomyślcie chwilę o tym, jakie dźwięki możecie usłyszeć za oknem??

    - Pomyślcie teraz chwilę o widoku z okna w Waszym domu. Jak on się zmienia wiosną? Jakie kolory się pojawiają w przyrodzie?

    - Wyobraźcie sobie, że bierzecie teraz głęboki wdech. Jakie zapachy czujecie?

    - Gdzie najchętniej spędzilibyście wiosną czas ? Wyobraźcie sobie to miejsce i spróbujcie poczuć je wszystkimi zmysłami.

    2. Hasło na przywołanie wiosny 10 min.

    Podziel klasę na zespoły kilkuosobowe i poproś dzieci, aby wymyśliły w grupach hasło, którym przywołają wiosnę. Następnie poproś grupy, aby rozbudowały zaklęcia o prosty gest zachęcający wiosnę do przyjścia. Niech połączą gest z tekstem i zastanowią się, w jaki sposób go wypowiedzieć, żeby być lepiej słyszalnym. W finale ćwiczenia grupy kolejno prezentują hasła na forum a pozostałe zespoły uczą się każdego zawołania oraz towarzyszących mu ruchów i wspólnie przywołują wiosnę.

    3. Bohaterowie wiosny 10 min.

    1. Poproś dzieci, aby opowiedziały, co dzieje się z przyrodą wiosną. Które rośliny i zwierzęta można według nich nazwać bohaterami wiosny? Jeśli dzieci będą miały trudność w podaniu konkretnych przykładów, przejdźcie do kolejnego etapu tego zadania.

    2. Powiedz, że w dalszej części ćwiczenia przyjrzycie się kilku oznakom wiosny. W każdej rundzie zadaniem dzieci będzie wcielenie się w inne zwierzę lub roślinę i pokazanie za pomocą ruchu, co dzieje się z nim o tej porze roku. Po podaniu hasła zostaw grupie czas na zabawę ciałem:

    - kiełkowanie przebiśniegów;

    - przebudzenie niedźwiedzia;

    - bociany powracają z ciepłych krajów;

    - wicie gniazda przez ptaki i składanie jaj;

    - koncert skowronków;

    - przekształcenie się z larwy w motyla;

    - sprzątanie norek przez borsuki;

    - jelenie i łosie zrzucają poroże;

    - rozkwitanie drzew w sadzie.

    Jeśli dzieci w pierwszy etapie dzieci podawały oznaki wiosny, koniecznie wykorzystaj je również w tym zadaniu – dzięki temu będą miały wpływ na kształt lekcji.

    4. Co można robić wiosną? 20 min.

    1. Poproś, aby dzieci wróciły do zespołów, w których pracowały podczas wykonywania drugiego zadania. Niech zastanowią się nad tym, jakie nowe możliwości daje ludziom wiosna. Co można robić, kiedy na zewnątrz robi się cieplej a przyroda budzi się do życia? Następnie poproś, aby swoje odkrycia każda grupa przedstawiła w formie scenki pt. „Wspaniały wiosenny dzień”, w której pokaże, jak można spędzać czas na wiosnę. Zobaczcie wszystkie etiudy.

    2. Podsumowanie zajęć: niech każda osoba powie o tym, na co najbardziej czeka w nadejściu wiosny.

    O autorach

    diamond icon
    diamond icon

    Anna Zalewska-Uberman

    Pedagożka teatru, autorka scenariuszy zajęć dla nauczycieli, teatrolożka i tutorka. Ukończyła Filologię Polską (specjalność: teatrologiczna i edytorska) na Uniwersytecie Gdańskim (2003) i specjalistyczne szkolenie dla pedagogów teatru w Instytucie Teatralnym im. Zbigniewa Raszewskiego w Warszawie (TISZ ANEX 2008-2009). Pracuje w Teatrze Miejskim im. Witolda Gombrowicza w Gdyni, gdzie od dwunastu lat łączy bycie specjalistką do spraw edukacji teatralnej i członkinią Komisji Artystycznej Ogólnopolskiego Konkursu o Gdyńską Nagrodą Dramaturgiczną. Współpracuje z Instytutem Teatralnym w Warszawie jako pedagożka teatru i tutorka oraz z Gdańskim Teatrem Szekspirowskim.

    avatar

    Podobne konspekty

    diamond icon
    diamond icon
    Wiek 6-10 lat
    miniaturka Agnieszka Szymańska

    Nasze cztery pory roku

    Wiek 6-10 lat
    miniaturka Katarzyna Kotarska

    Otwieramy klasowe muzeum