Zaczarowana walizeczka, cz.1  Zwierzęta domowe w mieście i na wsi
Justyna Wielgus

Zaczarowana walizeczka, cz.1 Zwierzęta domowe w mieście i na wsi

Zestaw prostych gier, zabaw, ćwiczeń ruchowych i teatralnych zainspirowanych światem zwierząt, oparty na dziecięcych skojarzeniach, wyobrażeniach, a także literaturze – dziecięcej i nie tylko. W strukturze ważny jest zaproponowany początek i zakończenie zajęć. Natomiast w przebiegu zajęć ze wszystkich propozycji można wybrać te, które nam nam odpowiadają.

  • Informacje o konspekcie

    Grupa wiekowa Wiek 4-6 lat
  • Rodzaj zajęć nauczanie zintegrowane
  • Miejsce sala lekcyjna
  • Czas 80 minut
  • Cel zajęć

     

    • Poznanie świata zwierząt;
    • Rozwijanie wyobraźni związanej z naśladowaniem ruchu i odgłosów zwierząt;
    • Zachecenie do autopreentacji i występowanie przed grupą;
  • Metody pracy gry i zabawy teatralne, rozmowa kierowana, ćwiczenia ruchowe, ćwiczenia plastyczne, ćwiczenia muzyczne, ćwiczenia improwizacyjne, ćwiczenia głosowe

Przygotowanie do zajęć

Aranżacja przestrzeni

Pusta przestrzeń lub sala z dużą ilością miejsca do zajęć ruchowych.

Środki dydaktyczne

Dyktafon, odtwarzacz CD, CD z nagranymi odgłosami zwierząt, walizka/kuferek, wąsy kocie, mysie uszka, arkusze papieru, kredki.

Dodatkowy opis

fot.: suitcases by bubbo.etsy.com
(➥ https://www.flickr.com/photos/78199439@N00/2238588124/)

Przebieg zajęć

1. Wprowadzenie 10 min.

Nagrane odgłosy zwierząt umieść wcześniej na małym odtwarzaczu dźwięku, np. na małym dyktafonie. Wystarczy go włożyć do walizki – ze środka rozlegają się dźwięki kota, kury, krowy, psa, owcy, ptaka itp.

Poproś dzieci o pomoc przy wniesieniu tajemniczej walizki do sali. Wydobywają się z niej różne odgłosy zwierząt. Zajmujemy wybrane miejsca na podłodze, w wygodnej pozycji, zamykamy oczy i wsłuchujemy się. Wtedy odtwórz te same dźwięki, ale już z odtwarzacza CD.

Zmiana źródła dźwięku powoduje, że muzyka stwarza inną rzeczywistość. Można to zrobić przy użyciu samego dźwięku, bez dodatkowej aranżacji przestrzeni.

2. Przebudzenie 15 min.

Muzyka trochę cichnie, ale może zostać tłem.

Poproś dzieci, żeby otworzyły oczy, ziewały, przeciągały się – tak jak przy przebudzeniu. Zasugeruj magiczną przemianę – okazuje się, że po przebudzeniu nie są już dziećmi, tylko zwierzętami. Każde dziecko wybiera jedno zwierzę, które będzie pokazywać. Dzieci powinny mieć chwilę czasu na pokazanie przez siebie wybranego zwierzątka. Następnie zbierz od nich nazwy przedstawianych zwierząt i zapisz na pojedynczych arkuszach papieru, z których w finale powstanie autorski atlas zwierząt. Następnie arkusze rozdaj dzieciom, które mają za zadanie narysować swoje wybrane zwierzę.

Które z tych zwierząt może zamieszkać w domu?

3. Domowe zwierzęta 20 min.

Jakie zwierzęta mieszkają w domach? Wysłuchaj odpowiedzi i wybierz niektóre z nich, np. kotek, piesek, myszka. Poproś dzieci, by pokazywały wspólnie, jak porusza się konkretne zwierzę. Do pomocy przy tym ćwiczeniu można użyć rymowanek – do pobudzenia ruchu w ciele dzieci.

Kot

Tak cichutko chodzi,

że go nikt nie słyszy, i dlatego bardzo

boją się go myszy.

Ma okrągłe oczy,

świetnie widzi w nocy,

i widzi, i słyszy,

poluje na myszy.

 

Mysz

Ma długi ogonek,

oczy jak paciorki.

Gdy zobaczy kota

umyka do norki...

Zapytaj, jakie dźwięki wydaje kotek, a jakie myszka. Z zaczarowanej walizki wywołujemy kota. Następnie wyjmij z kuferka wcześniej przygotowane kocie wąsy i uszy (najprościej można je zrobić, wycinając z czarnego papieru zarys uszu i wąsów i mocując na gumce. Podobnie możesz wykonać mysie uszka).

Zabawa w kotka i myszkę.

Śpiewamy wspólnie piosenkę:

Do dziury, myszko, do dziury,

by cię nie złapał kot bury,

bo jak cię złapie w pazury,

to już nie wrócisz do dziury.

 

Wyjaśnij reguły zabawy. Dzieci tworzą koło, trzymając się za ręce. Dwoje staje poza kręgiem: dziecko kot i dziecko mysz. Mysz ucieka, a kot stara się ją dogonić. Mysz może uciec do środka koła, gdy znajdzie otwartą „bramkę” (uniesione w górę ręce dzieci stojących w kole). Przez „bramkę” do wewnątrz koła można też wpuścić kota. Kiedy kot złapie mysz, zabawa rozpoczyna się od nowa. Ustawiamy się w kole, śpiewamy piosenkę i rozpoczynamy zabawę.

Zapytaj dzieci o to, jakie inne zwierzęta trzymamy w domu. Poproś, aby pokazały, jak te zwierzęta się poruszają, jakie dźwięki wydają.

Zapytaj, które zwierzę ma swój dom zawsze przy sobie.

O nocleg nie prosi,

wędruje po świecie,

bo swój domek nosi

na własnym grzbiecie… ślimak

Jak zawołamy ślimaka? Ślimak, ślimak, pokaż rogi, dam ci sera na pierogi.

4. Zwierzęta na wiejskim podwórku 15 min.

Chwyć walizkę i zaproponuj dzieciom niedaleką podróż za miasto – na wieś.
Upewnij się, czy dzieci wiedzą, co to jest wieś. Czy wiedzą, czy można tam spotkać zwierzęta? Czym można tam pojechać? Pociągiem? Stań z walizką na przedzie, poproś dzieci, by ustawiały się za tobą jedno za drugim i ruszajcie w drogę. Robimy pociąg: ciuf, ciuf...

Kiedy dojedziecie na miejsce, zadaj dzieciom kilka pytań:

Jakie zwierzęta mieszkają na wsi? Tutaj też można skorzystać z rymowanki:

Dobre ma zwyczaje

ludziom mleko daje… krowa

Poproś dzieci, aby w parach spróbowały poruszać się jak krowy.

A co krowa je? Jak je? – poproś dzieci, by to pokazały.

A my co z mleka jemy?

Świnki, konie, kury, owce, kozy itd... – jak się poruszają? Jakie dźwięki wydają? A w czym nam pomagają?

5. Zabawa w gospodarza 10 min.

Pewien gospodarz wyjechał na kilka godzin do miasta. Gdy wrócił do swego gospodarstwa, spostrzegł, że wszystkie jego zwierzęta rozbiegły się. Wobec tego musi je odnaleźć i rozpoznać swoje. Jednemu dziecku, które jest gospodarzem, zawiązujemy oczy, a pozostałe ustawiają się w rzędzie. Teraz gospodarz zbliża się do pierwszego dziecka i pyta: Czym ty jesteś? Dziecko wydaje głos jakiegoś wiejskiego zwierzęcia. Jeżeli gospodarz rozpozna, mówi np.: Ty jesteś moja owca Basia. Jeżeli nie może rozpoznać, dziecko powtarza do trzech razy, jeśli gospodarz nie zgadnie, wyjaśnia mu się, co to za zwierzę. Rozpoznane zwierzęta wracają do gospodarstwa. Po zakończeniu inne dziecko zostaje gospodarzem.

6. Zakończenie 10 min.

Zamykamy oczy i wsłuchujemy się w dźwięki – ponownie salę wypełniają odgłosy zwierząt. Otwieramy oczy – i budzimy się jako dzieci. Żegnamy się ze sobą „po przyjacielsku”. Żegnamy walizeczkę.

Materiały do pobrania

Zobacz też

O autorach

Justyna Wielgus

Justyna Wielgus

Podobne konspekty

  • Wiek 4-6 lat

    miniaturka konspektu Zaczarowana walizeczka, cz.2  Zwierzęta lasów i zwierzęta z innych kontynentów

    Justyna Wielgus

    Zaczarowana walizeczka, cz.2 Zwierzęta lasów i zwierzęta z innych kontynentów

  • Wiek 4-6 lat

    miniaturka konspektu Wyprawa do sadu

    Agata Łukaszewicz

    Wyprawa do sadu

  • Wiek 6-10 lat

    miniaturka konspektu Zagrajmy! – zajęcia teatralno-plastyczne

    Dorota Lesiak

    Zagrajmy! – zajęcia teatralno-plastyczne

  • Wiek 6-10 lat

    miniaturka konspektu Opowieści z czterech stron świata: Afryka

    Magdalena Szpak, konsultacja: Justyna Kieruzalska

    Opowieści z czterech stron świata: Afryka