Dwa wiatry. Praca z wierszem
Marta Knopik

Dwa wiatry. Praca z wierszem

W zbudowanym na kontrastach wierszu Juliana Tuwima „Dwa wiatry” tkwi ogromny potencjał zabawy. Warto to wykorzystać! Zajęcia składają się z zadań muzycznych, aktorskich i inscenizacyjnych inspirowanych tekstem.

  • Informacje o konspekcie

    Grupa wiekowa Wiek 10-13 lat
  • Rodzaj zajęć język polski, nauczanie zintegrowane, muzyka
  • Miejsce sala lekcyjna
  • Czas 45 minut
  • Cel zajęć
    • doskonalenie umiejętności pracy z tekstem kultury;
    • stworzenie uczniom i uczennicom okazji do działań twórczych przy tworzeniu inscenizacji.
  • Metody pracy rozmowa kierowana, pokaz, inscenizacja, gry i zabawy teatralne, ćwiczenia muzyczne

Przygotowanie do zajęć

Aranżacja przestrzeni

Miejsce do zajęć ruchowych i inscenizacyjnych.

Środki dydaktyczne

Tekst wiersza Juliana Tuwima pt. „Dwa wiatry” dla każdego ucznia. Cienka folia malarska, kolorowe bibuły, materiały plastyczne, instrumenty i różne przedmioty, z których można wydobywać dźwięk.

Przebieg zajęć

1. Rozgrzewka ruchowa 5 min.

Zaproś klasę do rozgrzewki. Poproś, by wszyscy zaczęli swobodnie chodzić po sali. Poproś, aby uczestnicy dostosowali krok do rytmu, który słyszą (rytm możesz nadać poprzez puszczanie rozmaitych fragmentów muzyki, grę na instrumencie lub po prostu klaskanie).

Następnie wyłącz muzykę i poproś, aby uczniowie chodząc po sali, witali się z mijanymi osobami, mówiąc „dzień dobry” w podany przez Ciebie sposób: cicho, głośno, wolno, szybko, energicznie, nieśmiało, wesoło, smutno. Na koniec zaproponuj, by powitali się z kimś zgodnie ze swoim dzisiejszym nastrojem.

2. Rozgrzewka dźwiękowa 10 min.

Zapowiedz uczniom, że podczas zajęć poznacie tekst, który przedstawia dwie bardzo nietypowe postaci – opowiada o dwóch… wiatrach. Zanim jednak go przeczytacie, spróbujecie przez chwilę pobawić się dźwiękami.

Poproś, aby uczniowie połączyli się trzyosobowe zespoły. Praca grup będzie polegała na stworzeniu krótkich etiud dźwiękowych, w których każda osoba ma inne zadanie muzyczne:

- jedna osoba wystukuje lub wyklaskuje rytm,

- druga posługuje się wybranym instrumentem (lub używa dowolnego przedmiotu jako instrumentu),

- trzecia posługuje się głosem.

Zaproponuj grupom wspólny temat etiud: różne rodzaje pogody. Przydziel grupom konkretne hasła (deszcz, grad, lekka mżawka, wichura, burza itd.) – każdej jedno.

Grupy przygotowują się, a następnie kolejno prezentują etiudy. Czy udało Wam się rozpoznać, jaki rodzaj pogody prezentują poszczególne zespoły? Co na to wskazywało? Porozmawiajcie o doborze środków i wyzwaniach, z jakimi wiązała się praca z dźwiękiem.

3. Czytanie wiersza „Dwa wiatry” 5 min.

Zapoznajcie się z wierszem „Dwa wiatry”, omówcie jego treść. Scharakteryzujcie postaci obu wiatrów, opowiedzcie o tym, gdzie są i co robią.

4. Rozgrzewka wyobraźni 5 min.

Poproś uczniów, aby stanęli w rozsypce i aby każdy wyobraził sobie, że jest drzewem: nogi są wrośnięte korzeniami w ziemię, ręce to gałęzie, a palce to liście. Ponownie odczytaj uczniom utwór Tuwima i poproś ich, by starali się ruchami ciała oddać, co wydarza się z drzewem poruszanym najpierw jeden, potem drugi wiatr.

5. Inscenizacja 10 min.

Podziel klasę na zespoły. Powiedz, że ich zadaniem jest przygotowanie własnych etiud inspirowanych tekstem wiersza. Mogą skupić się na spersonifikowanym wietrze, który może stać się główną postacią scenki lub opowiedzieć o miejscu ukazanym w utworze, lub stworzyć fantazję o dalszych przygodach wiatrów – wszystko zależy od ich wyobraźni. Jeśli mają ochotę, mogą dołożyć do tekstu dialogi, monologi, własnych bohaterów, umieścić akcję w dowolnej przestrzeni.

Do dyspozycji grup przygotuj: cienką folię malarską, kolorowe bibuły, instrumenty, materiały plastyczne itd.

6. Prezentacja scenek 10 min.

Poproś, aby grupy zaprezentowały przygotowane inscenizacje. Omówcie ich warstwę wizualną i dźwiękową.

Na koniec podzielcie się wrażeniami po zajęciach – jak uczniowie czuli się interpretując wiersz poprzez zabawę ruchem, dźwiękiem?

Zobacz też

Julian Tuwim „Dwa wiatry", Warszawa 1990.

O autorach

Marta Knopik

Marta Knopik

Podobne konspekty

  • Wiek 6-10 lat

    miniaturka konspektu Dźwięk: tworzenie opowieści muzyczno-rytmicznej

    Magdalena Sokołowska

    Dźwięk: tworzenie opowieści muzyczno-rytmicznej

  • Wiek 6-10 lat

    miniaturka konspektu Podwórkowe zabawy w szkole

    Aleksandra Drzazga, Agata Pietrzyk-Sławińska, Monika Lićwinko, Ewa Sikora

    Podwórkowe zabawy w szkole

  • Wiek 10-13 lat

    miniaturka konspektu W czasie deszczu...

    Aleksandra Drzazga

    W czasie deszczu...

  • Wiek 6-10 lat

    miniaturka konspektu Co może wyrazić dźwięk? – na przykładzie baśni "Kopciuszek"

    Katarzyna Piwońska

    Co może wyrazić dźwięk? – na przykładzie baśni "Kopciuszek"