Antyk i Biblia na lekcji
Przypominamy konspekty zajęć, po które możecie sięgnąć, realizując tematy związane ze starożytnością.

Przypominamy konspekty zajęć, po które możecie sięgnąć, realizując tematy związane ze starożytnością.
Znajdziecie tu zagadnienia dotyczące antycznego teatru, mitologii, filozofii, a także postaci i motywów biblijnych.
Marta Lewandowska: Lekcja historii teatru: teatr starożytnej Grecji (15+)
Celem zajęć jest poszukanie odpowiedzi na pytanie: dlaczego teatr wymyślony w VI wieku p.n.e przetrwał? Po co ludzie wymyślili teatr? W znajdowaniu odpowiedzi pomoże klasie udział w serii praktycznych działań skupionych wokół kluczowych dla teatru antycznego pojęć.
Kamila Paradowska: Król Edyp (15+)
Główną część zajęć stanowi próba przyjrzenia się emocjom Edypa i wyrażenie ich za pomocą teatralnych środków wyrazów. Każda z grupa otrzymuje jednak inną formę ekspresji i bada, jak mogą posłużyć do przedstawienia emocjonalnej sytuacji postaci.
Nikolett Gábri: Antygona i Ismena – dwie różne prawdy (15+)
Podczas zajęć uczniowie skupiają się na bohaterkach dramatu Sofoklesa - Antygonie i Ismenie. Przyglądają się scenom z udziałem sióstr i na tej podstawie uzupełniają karty pracy.
Podczas lekcji uczniowie pracują z dwoma utworami: „Antygoną" Sofoklesa i „Antygoną w Nowym Jorku" Janusza Głowackiego. Uczestnicy szukają motywów łączących oba utwory. Zajęcia pozwalają się przyjrzeć konstrukcji dramatu antycznego i poszukać jej elementów we współczesnym tekście.
Malina Barcikowska: Analiza mitu o Narcyzie (15+)
Podczas zajęć uczniowie przyglądają się sytuacji Narcyza pochylającego się nad wodą i kontemplującego własne odbicie. Spojrzą na doświadczenie bohatera mitu z zewnątrz i zastanowią się nad relacją bohatera ze sobą i otoczeniem.
Joanna Krukowska-Gulik: Prometeusz – fakty i mity (10+)
Pierwsza część zajęć dotyczy bezpośrednio mitu o Prometeuszu (jest jego przypomnieniem oraz utrwaleniem), druga służy jego przełożeniu na czasy współczesne i przyjrzeniu się temu, czy postawy prometejskie są obecne we współczesnym świecie.
Aleksandra Drzazga: Dedal i Ikar (13+)
Uczniowie skupiają się na zagadnieniu lotu i upadku. Punktem odniesienia będzie dla nich praca Pietera Breugla „Pejzaż z upadkiem Ikara”. Mówi się, że ten obraz wyraża stare flamandzkie przysłowie: „Pracy w polu nie jest w stanie przerwać nawet czyjaś śmierć”. Czy jest ono aktualne i dziś? Jak na to zagadnienie patrzą współcześni młodzi ludzie?
Podczas lekcji uczniowie przyjrzą się wierszowi wolnemu na przykładzie utworu „Prawa i obowiązki” Tadeusza Różewicza. Będą odkrywać sceniczne możliwości utworu ze szczególnym uwzględnieniem jego brzmieniowego potencjału.
Weronika Łucyk: Miłość i śmierć w micie (13+)
W scenariuszu zostają zestawione dwa mity: o Demeter i Korze oraz Orfeuszu i Eurydyce. Uczniowie przyjrzą się motywowi miłości i śmierci w obu tekstach, poszukają podobieństw i różnic.
Aleksandra Drzazga: Paleta zmysłów – w stronę tworzenia scenografii (13+)
Konspekt zajęć zakłada przygotowanie scenografii do mitu o “Demeter i Korze” oraz odegranie w niej scen – tematem przewodnim w budowaniu scenicznej opowieści są zmysły. Myślenie o kolorach, fakturach, zapachach, dźwiękach, pozwoli uczniom przełożyć doznania literackie na wizje plastyczne.
Dorota Ogrodzka: W labiryncie Minotaura – mitologia grecka i przestrzeń teatralna (10+)
Zajęcia służą poznaniu określenia „przestrzeń”. Wykorzystując motyw Labiryntu z mitu o Minotaurze, uczestnicy będą tworzyć labirynty z ciał, labirynty płaskie i trójwymiarowe – dzięki temu uczniowie doświadczą grupowego konstruowania i aranżacji przestrzeni.
Agata Pietrzyk-Sławińska: Mitologia współczesna? (15+)
Zajęcia mają charakter podsumowujący – najlepiej zrealizować go na zakończenie cyklu zajęć dotyczących mitologii, wykorzystując dotychczasową wiedzę uczniów. Zaproponowane ćwiczenia, materiały i pojęcia, umożliwiają spojrzenie na starożytnych bohaterów i łączące ich relacje jak na specyficzne figury myślowe, które pozwalają na krytyczną refleksję o współczesnej kulturze i życiu społecznym.
Marta Knopik: Droga filozofów (14+)
Punktem wyjścia jest mit pt. „Herakles na rozstajnych drogach” (Ksenofont „Wspomnienia o Sokratesie”). Celem zajęć jest stworzenie uczestnikom okazji do świadomego zmierzenia się z zagadnieniem „szczęścia pozornego” i „szczęścia prawdziwego”. Uczniowie będą mogli przełożyć refleksje z analizy mitu na rozmowę o konkretnym działaniu (celu) w swoim życiu.
Marta Knopik: Droga przez życie (14+)
Punktem wyjścia jest fragment „Rozprawy o metodzie” Kartezjusza. Celem zajęć jest stworzenie uczestnikom okazji do świadomego i celowego zmierzenia się z tematem wyznaczania drogi życiowej.
Anna Zalewska-Uberman: Lekcje ze stoicyzmu. Jak zachować spokój w XXI wieku? (15+)
Odwołując się do filozofii stoickiej, uczniowie rozważają, czy poczynione przez stoików rozpoznania są adekwatne do wyzwań XXI wieku oraz co teksty dawnych filozofów mogą nam powiedzieć o nas samych.
O czym mówi nam dzisiaj Księga Hioba? Kim jest współczesny Hiob? – nad tymi tematami będą się zastanawiać podczas zajęć uczniowie.
Marta Lewandowska: Jaki sens ma słowo KONIEC? – refleksja na temat Apokalipsy świętego Jana (15+)
Zajęcia pokazują biblijną Apokalipsę świętego Jana w szerokim kontekście sztuki i literatury współczesnej. Uczniowie zastanawiają się nad ziemskim życiem człowieka i konfrontują fragmenty tekstu Apokalipsy z innymi tekstami kultury.
Agata Łukaszewicz: Praca z tekstem przypowieści biblijnej na lekcji (13+)
Scenariusz przeznaczony jest do pracy na lekcji z dowolnie wybraną przypowieścią biblijną. Zajęcia są tak skonstruowane, że pozwalają uczniom stopniowo docierać do znaczeń alegorycznego tekstu. Zaczynają oni od stawiania samodzielnych pytań tekstowi, podejmują próby odpowiedzi na nie i wysłuchują perspektywy innych osób, a na koniec tworzą pracę plastyczną, która pozwala im wyrazić własne odczytanie przypowieści.