Konspekty zajęć

Wyszukaj

Rodzaje zajęć

Wiek

Temat/Autor/Słowo kluczowe

Konspekty zajęć (72)

sortowanie
pozalekcyjne
Wiek 13-16 lat
  • język polski
  • zajęcia teatralne
  • sztuka opowiadania
  • koło recytatorskie
  • storytelling

Każdy z nas jest opowiadaczem! Codziennie coś komuś opowiadamy. O wakacjach, o drodze do szkoły i do domu, o tym, jak minął nam dzień... Opowiadamy anegdoty, dowcipy, zabawne lub smutne historie. Co sprawia, że nasze opowieści są ciekawe? Odpowiedź na to pytanie przyniosą te zajęcia. W pierwszej części uczniowie przejdą trening opowiadacza: rozmontują opowieść, przyjrzą się bliżej jej elementom i przetestują ich działanie w serii ćwiczeń. W drugiej części wykorzystają zdobyte umiejętności do zbudowania własnych opowieści o odległych wyspach. Inspiracją do działań będzie książka „Atlas Wysp Odległych. Pięćdziesiąt wysp, na których nigdy nie byłam i nigdy nie będę” autorstwa Judith Schalansky.

autor: Nikolett Gábri
lekcja
Wiek 13-16 lat
  • praca z ciałem
  • tworzenie pracy plastycznej
  • talent

Zajęcia pozwalają uczniom na nowo zdefiniować pojęcie talentu i zastanowić się nad własnym potencjałem, który nie zawsze udaje się uchwycić za pomocą szkolnych ocen. Każdy uczestnik samodzielnie zastanowi się nad swoimi mocnymi stronami i pozna zdanie innych osób w klasie. 

pozalekcyjne
Wiek 13-16 lat
  • tworzenie etiudy
  • szkoła
  • relacje między postaciami
  • reportaż
  • relacja nauczyciel-uczeń
  • tworzenie poradnika

Analizując „Od ściągaczki do belferki”, fragment „Tędy i owędy” Melchiora Wańkowicza, uczniowie przyjrzą się relacjom uczniów i pedagogów. Następnie zastanowią się nad znanymi im samym taktykami stosowanymi przez nauczycieli podczas prowadzenia lekcji i napiszą krótkie teksty inspirowane własnym szkolnym doświadczeniem. Scenariusz można wykorzystać do przygotowania humorystycznej akademii z okazji Dnia Nauczyciela.

autor: Maria Babicka, Katarzyna Piwońska
lekcja
Wiek 13-16 lat
  • praca z ciałem
  • scenografia
  • warsztat do spektaklu
  • iTeatr
  • analiza scenografii

Warsztat do spektaklu “Tristan i Izolda” w reżyserii Petra Nosálka z Teatru Banialuka w Bielsku-Białej. Spotkanie ma na celu omówienie reżyserskich decyzji artystycznych. Uczestnicy przeanalizują zdarzenia ze spektaklu pod kątem wpływu na nie przeznaczenia i człowieka. 

autor: Monika Mioduszewska-Olszewska
lekcja
Wiek 13-16 lat
  • Internet
  • bezpieczeństwo w sieci
  • kampania społeczna
  • kampania informacyjna
  • granice

Podczas zajęć uczniowie przyglądają się miejscom, które odwiedzają w Internecie i podejmowanym tam aktywnościom. Rozmawiają o tym, jakie zachowania są dla nich nieakceptowalne w wirtualnej przestrzeni i tworzą kampanie podejmujące temat przekraczania granic w Internecie.

lekcja
Wiek 13-16 lat
  • porozumienie bez przemocy
  • social media
  • praca z filmem
  • YouTube
  • media społecznościowe
  • NVC

Uczniowie oglądają krótki film fabularny, który opowiada historię jednego zdjęcia i trojga uczniów. Jest to punkt wyjścia do rozmowy o niebezpiecznych zachowaniach związanych z wykorzystaniem nowych technologii i Internetu. Kolejne działania pomagają nastolatkom zastanowić się, jakie uczucia i potrzeby kierowały postępowaniem bohaterów. Zajecia wykorzystują podstawowe elementy Porozumienia bez przemocy. 

autor: Justyna Sobczyk
pozalekcyjne
Wiek 13-16 lat
  • praca z ciałem
  • tworzenie etiudy
  • tworzenie tekstu
  • Internet
  • bezpieczeństwo w sieci
  • online
  • offline

Podczas zajęć uczniowie przyglądają się hasłom "online" i "offline". Zastanawiają się, czym one są w życiu współczesnych nastolatków. Uczestnicy tworzą kartki z dziennika, które staną się podstawą do przygotowania teatralnych etiud. Celem zajęć jest przyjrzenie się, jakie kwestie wynikają dla młodych użytkowników Internetu z możliwości dostępu do sieci oraz jak postrzegają czas spędzany poza nią. 

autor: Paulina Andruczyk, Wiktoria Rutkowska
lekcja
Wiek 13-16 lat
  • tworzenie etiudy
  • bezpieczeństwo w sieci
  • social media
  • Instagram
  • Facebook
  • wizerunek

Zajęcia dotyczą zagadnień związanych z obecnością w mediach społecznościowych. Uczniowie przyglądają się temu, jak konstruowane są profile popularnych osób (np. artystów, instagramerów, celebrytów). Rozmawiają o tym, jakie mechanizmy zauważają i stosują w budowaniu wizerunku naportalach społecznościowych.

lekcja
Wiek 13-16 lat
  • praca z ciałem
  • tworzenie wiersza
  • analiza tekstu

Zajęcia zapoznające uczniów z gatunkiem satyry na przykładzie „Żony modnej” Ignacego Krasickiego. Uczniowie poznają cechy tego typu utworów i identyfikują je w tekście. Następnie wybierają współczesne zjawiska, które chcieliby poddać krytyce, i tworzą satyry na ich temat.

autor: Marta Knopik
lekcja
Wiek 13-16 lat
  • język polski
  • analiza postaci
  • analiza sceny dramatu
  • praca z tekstem
  • komedia
  • teatr współczesny
„Zemsta” Aleksandra Fredry ma ponad 180 lat, zatem z punktu widzenia ucznia szkoły podstawowej może być archaiczną propozycją. A gdyby pozwolić, żeby młodzież dostrzegła w bohaterach prawdziwych ludzi? Podczas zajęć uczniowie w grupach analizują fragmenty tekstu poświęcone postaci Papkina, by następnie szukać współczesnych odpowiedników tej postaci. Zajęcia zawierają też elementy wiedzy o teatrze – wprowadzają zagadnienie scenicznego uwspółcześniania klasycznych tekstów literackich.