Konspekty zajęć

Wyszukaj

Rodzaje zajęć

Wiek

Temat/Autor/Słowo kluczowe

Konspekty zajęć (84)

sortowanie
pozalekcyjne
Wiek 13-16 lat
  • tworzenie etiudy
  • praca z książką
  • integracja
  • tworzenie tekstu
  • czytelnictwo
  • koło zainteresowań

Cykl zajęć inaugurujących działanie szkolnego klubu czytelniczego zrzeszającego miłośniczki i miłośników czytania i promującego czytanie w szkole. Zawiera pomysły na kilka pierwszych spotkań, które pomogą zintegrować grupę i poznać jej czytelnicze upodobania. Rozwinięciem pracy klubu może być utworzenie szkolnego kanału YouTube o tematyce literackiej lub przedstawienia opartego na pomysłach uczennic i uczniów.

Konspekt zajęć można zrealizować w pracy nauczyciela-bibliotekarza lub wykorzystać podczas godzin wychowawczych. Można z nim pracować stacjonarnie lub online, a także hybrydowo.

autor: Aleksandra Drzazga
lekcja
Wiek 13-16 lat
  • język obcy
  • nauka
  • zainteresowania

Zajęcia są okazją do namysłu nad sposobem uczenia się języka obcego dla uczniów zaczynających naukę kolejnego języka. Dają przestrzeń do wymiany strategii skutecznego i przyjemnego uczenia się.

autor: Monika Mioduszewska-Olszewska
lekcja
Wiek 13-16 lat
  • godzina wychowawcza
  • integracja
  • przestrzeń szkoły
  • tworzenie galerii
  • tworzenie kolażu zdjęć
  • powrót do szkoły
  • początek roku szkolnego

Zajęcia poruszają kwestię powrotu do szkolnej ławki i związanych z tym emocji. Kolejne działania dają okazję do osadzenia się w obecności w sali lekcyjnej i sprawdzenia, z czym uczniowie zaczynają pracę w nowym roku szkolnym.

pozalekcyjne
Wiek 13-16 lat
  • praca z metaforą
  • praca z głosem
  • dykcja
  • łamańce językowe

W trakcje zajęć uczniowie wykonują podstawowe ćwiczenia rozluźniające. Sprawdzają brzmienie różnych tekstów w zależności od sposobu wypowiadania ich. W finale zajęć zastanowią się nad rolą dykcji w komunikacji.

lekcja
Wiek 13-16 lat
  • język polski
  • tworzenie instalacji
  • analiza tekstu
  • analiza sceny przedstawienia
  • Krzyżacy
  • wojna

W trakcje zajęć uczniowie analizują sposób przedstawiania wojny we fragmencie powieści Henryka Sienkiewicza „Krzyżacy”. Następnie porównają literacką wizję z ujęciem scenicznym spektaklu Jakuba Roszkowskiego. Na koniec uczniowie stworzą instalacje plastyczne ukazujące ich perspektywę na wojnę opisaną przez Sienkiewicza.

lekcja
Wiek 13-16 lat
  • język polski
  • analiza postaci
  • praca z ciałem
  • tworzenie pracy plastycznej
  • analiza dramatu
  • galeria

Scenariusz skupia się na postaciach Aliny i Balladyny oraz na łączącej ich relacji. Punktem wyjścia do pracy jest lektura fragmentów z udziałem sióstr. Uczniowie poszukają w ciele skojarzeń z postawą obu bohaterek, a następnie zbiorą wrażenia dotyczące każdej z nich w formie kolażu – w ten sposób powstanie galeria dotycząca Aliny i Balladyny.

lekcja
Wiek 13-16 lat
  • analiza postaci
  • tworzenie etiudy
  • warsztat do spektaklu

Lekcja do spektaklu „Kopciuszek” w reż. Anny Smolar ze Starego Teatru w Krakowie. Podczas zajęć uczniowie interpretują postać Wróżki – jej rolę w opowieści oraz życiu Kopciuszka. Przyglądają się iluzjom, które pielęgnują bohaterowie i zastanawiają nad celem tej strategii.

autor: Karolina Pluta
lekcja
Wiek 13-16 lat
  • godzina wychowawcza
  • tworzenie etiudy
  • tworzenie instrukcji
  • wygląd zewnętrzny
  • strój
  • ubiór

Codziennie podejmujemy wybór – w co się ubrać? Czego tak naprawdę dotyczy ta decyzja i kto ma na nią wpływ? Ubranie jest elementem indywidualnej ekspresji, sposobem na wyrażanie emocji, nosimy je na sobie codzienne, jest zatem ważną częścią naszej kultury. Scenariusz jest zachętą do refleksji nad modą, ubraniem i strojem, daje też szanse na skonfrontowanie się z różnymi, czasem krytycznymi opiniami innych na temat naszego ubioru.
Punktem wyjścia do stworzenia scenariusza jest projekt artystyczny Małgorzaty Goliszewskiej pt.„Ubierz mnie".

lekcja
Wiek 13-16 lat
  • język polski
  • tworzenie etiudy
  • młodość
  • prowadzenie wywiadu
  • wspomnienia
  • fraszka

Motto działań stanowi fraszka Jana Kochanowskiego pt. „Na młodość”. Zajęcia pomyślane są jako trzyetapowy cykl: składają się na niego dwie lekcje i samodzielna praca uczniów pomiędzy zajęciami. Przeprowadzą oni wywiady z przedstawicielami starszych pokoleń (np. dziadkami, rodzicami) na temat ich młodości. W oparciu o zebrany materiał reporterski podejmą dyskusję dotyczącą młodości, na koniec zaś podzielą się przemyśleniami i wnioskami.

lekcja
Wiek 13-16 lat
  • język polski
  • tworzenie pracy plastycznej
  • praca z metaforą
  • poezja
  • fraszka

Zajęcia stanowią okazję do podjęcia refleksji nad znaczeniem, specyfiką i funkcjonowaniem snu, a więc nad zagadnieniem, które od wieków frapuje filozofów, medyków i poetów. Droga zmierzenia się z tematem powiedzie uczestników poprzez obserwacje własnych snów, twórcze przetwarzanie doświadczeń i obserwacji, refleksje nad śnieniem oraz dyskusję wokół fraszki Jana Kochanowskiego „Do snu”.