Aparaty fotograficzne w komórkach, ekran i komputer z Internetem, kartki i koperty.
Wprowadzenie
Wprowadź klasę w tematykę zajęć: powiedz, że epoka, w której żyjemy, jest nazywana antropocenem i dwa najbliższe spotkania poświęcicie na rozmowę o Waszym postrzeganiu tego pojęcia. Wyjaśnij, że na początku zbierzecie Wasze pierwsze myśli wokół hasła „antropocen". Zapytaj uczniów i uczennice, co im się kojarzy z tym pojęciem. Odpowiedzi możecie spisać na flipcharcie.
Wykład „Paradoksy antropocenu”
Wysłuchajcie wspólnie wykładu profesor Ewy Bińczyk zatytułowanego „Paradoksy antropocenu” wygłoszonego na otwarciu Wirtualnego Muzeum Antropocenu.
Po wysłuchaniu wykładu wróć do przywołanych skojarzeń i poproś, aby uczniowie w grupach stworzyli własne definicje antropocenu.
Praca domowa:
Poleć, by na kolejne zajęcia każda osoba przygotowała fotoesej pod hasłem ”Kadry antropocenu”. Poproś, żeby korzystając z aparatu w swoich komórkach, przygotowali:
- serię 3-5 zdjęć przedstawiających miejsca, przedmioty, sytuacje, które kojarzą im się z pojęciem antropocenu;
- krótki opis do swojego fotoeseju.
Poproś uczniów o wydrukowanie prac w domu lub przesłanie ich na Twój adres mailowy (przed zajęciami wydrukuj przesłane fotoeseje i opisy na szkolnym sprzęcie).
Powiedz uczniom, że mogą zamieścić zdjęcia wraz z opisem na Facebooku lub innym portalu społecznościowym i dodać do nich hasztag #kadryantropocenu oraz oznaczyć Wirtualne Muzeum Antropocenu.
Kadry antropocenu - prezentacja
Poproś uczniów o zainstalowanie swoich prac w przestrzeni sali. W ten sposób stworzycie wystawę w klasie. Obejrzyjcie prace wszystkich osób. Zaproś uczniów do podzielenia się wrażeniami:
- jakie ich zdaniem tematy zostały przedstawione?
- czy jakiś motyw / zagadnienie powtarza się w Waszych fotografiach?
Praca w małych grupach
Poproś o utworzenie trzyosobowych zespołów. Poleć, by członkowie grup porozmawiali o następujących kwestiach:
- dlaczego wybrali te właśnie kadry i co czuli, fotografując je?
- jakie zagadnienie związane z antropocenem podejmują ich prace?
2. Wyobraźcie sobie, że jesteście istotami z przyszłości, które badają ziemię. Jakie ślady po nas, ludziach, znajdą, czym się zdziwią? Jak będą interpretować to, co znajdą? Następnie poproś uczniów, by w czuli się w rolę badaczy z przyszłości, którzy piszą artykuł o naszej epoce. Co postaci z przyszłości mogłyby napisać, próbując opisać ślady po człowieku i zrozumieć, kto to był, co robił, jakie stawiał sobie cele?
Na koniec poproś osoby chętne do zaprezentowania tekstów. Możecie napisane listy dołączyć do wystawy "Kadry antropocenu”.
Antropolożka kultury, opowiadaczka i performerka. Tańczy taniec butoh. Działa także jako opowiadaczka w założonej przez siebie w 2009 roku grupie Opowieści z Walizki. Prowadzi Fundację na Rzecz Kultury Walizka, w ramach której inicjuje i koordynuje projekty na styku sztuki, dziedzictwa i działań ze społecznościami. Ciekawi ją pamięć miejsca, a także pamięć osadzona w przedmiotach, krajobrazie, tym, co nie-ludzkie. Interesuje się wielokulturowym dziedzictwem i ideą wielogatunkowej wspólnoty. Współtworzy kolektyw WMA – Wirtualnego Muzeum Antropocenu www.wma.museum, Dwukrotna stypendystka Ministerstwa Kultury i Dziedzictwa Narodowego.Autorka tekstów literackich i krytycznych.
Wiek 6-10 lat
Wiek 6-10 lat
Wiek 6-10 lat
Wiek 16-19 lat