W trakcje zajęć uczniowie wykonują podstawowe ćwiczenia rozluźniające. Sprawdzają brzmienie różnych tekstów w zależności od sposobu wypowiadania ich. W finale zajęć zastanowią się nad rolą dykcji w komunikacji.
Przestrzeń pozwalająca na pracę w parach.
Dla każdego ucznia: korek (korkowa zatyczka butelki), fragmenty tekstu [z załącznika lub wybrane samodzielnie], dyktafon (np. w telefonie).
Zapowiedz, że będziecie dzisiaj pracować głosem i wspólnie poćwiczycie dykcję. Na początek przeprowadzicie wspólnie eksperyment i zbadacie swoją wymowę. Poproś uczniów, by dobrali się w pary i przygotowali dyktafony. Rozdaj uczestnikom teksty łamańców językowych. Poproś uczniów, by wybrali kilka tekstów z puli i przeczytali sobie wzajemnie (uczniowie w parze nie muszą wybierać tych samych tekstów, każdy może wybrać inny). Zaproponuj, by uczniowie zarejestrowali ćwiczenie na nagraniu.
Na koniec zapytaj uczniów o wrażenia z ćwiczenia. Zapowiedź, że do nagrań wrócicie w kolejnym etapie zajęć.
Zaproś uczniów do rozgrzewki aparatu mowy. Zapytaj, jakie części ciała go tworzą. Zapowiedz, że rozgrzejecie wszystkie jego elementy (usta, język, szczękę, mięśnie twarzy i krtań). Za każdym razem demonstruj grupie, jak wykonać ćwiczenie.
Na koniec zapytaj uczniów, jak się czują po wykonanej rozgrzewce.
Możesz rozszerzyć tę część o dodatkowe ćwiczenia. Więcej pomysłów znajdziesz w Szybkim Kursie Dykcji (link do niego na końcu scenariusza).
Poproś uczniów, by ponownie dobrali się w pary i przygotowali korki oraz dyktafon. Poleć, by wrócili do tekstów łamańców językowych z pierwszego ćwiczenia. Zaproponuj kilka rund zabawy, w których spróbują wymówić ten sam tekst w różnych wariantach.
Runda 1: Poproś, by uczniowie włożyli sobie między zęby, pionowo korek i postarali się przeczytać ten sam tekst z korkiem. Na koniec rundy wyciągnijcie korki i rozluźnijcie aparat mowy np. przez parsknięcie.
Runda 2: Zapytaj uczniów, czy wiedzą, co to jest hiperdykcja. W razie potrzeby zaprezentuj przykład i wyjaśnij, że jest to mówienie z przesadną artykulacją, bardzo wyraźnie i dokładnie, z wręcz karykaturalnym sposobem otwierania ust. Poproś uczniów, aby w tej rundzie spróbowali przeczytać teksty hiperpoprawnie.
Runda 3: Poproś uczniów, by w ostatniej rundzie przeczytali teksty, mówiąc w swój naturalny sposób. Zaproponuj, by tę rundę uczniowie zarejestrowali na nagraniu.
Poproś uczniów o odsłuchanie obu nagrań. Czy sposób wypowiadania tekstu różnił się? Jeśli tak, to co się zmieniło i dlaczego? Zapytaj uczniów o wrażenia z całego ćwiczenia. Jak uczniowie czuli się w poszczególnych rundach? Co ułatwiało, a co utrudniało wypowiadanie tekstu? W której wersji tekst był najbardziej komunikatywny? Niech chętne osoby podzielą się swoimi obserwacjami na forum.
Na koniec poproś uczniów, by każdy z nich stworzył metaforę dotyczącą relacji między dykcją a wypowiadanym tekstem. Np. w formie dokończenia zdania „Dykcja dla komunikatu jest jak….”. Porozmawiajcie wspólnie o roli dykcji w procesie komunikowania się.
Jeśli chcesz bardziej zgłębić z uczniami temat dykcji i poszukujesz różnych ćwiczeń, możesz skorzystać z ośmioodcinkowego, bezpłatnego tutorialu Szybki Kurs Dykcji z Teatrem Wybrzeże: https://vimeo.com/showcase/7959709
Wskazówki do poprowadzenia zajęć online:
Ćwiczenia w parach (1 i 3) możesz poprowadzić, dzieląc uczestników na pokoje (w Zoomie opcja Breakout Rooms). Plik z tekstami łamańców językowych możesz przekazać uczniom na czacie lub wrzucając na wasz wspólny dysk np. Google.
Jeśli komunikator, z którego korzystacie, posiada opcję nagrywania także w trybie dzielenia na pokoje, to zamiast dyktafonu możecie skorzystać z tej opcji rejestracji.
Absolwentka teatrologii i kultury współczesnej Uniwersytetu Jagiellońskiego w Krakowie oraz Szkoły Pedagogów Teatru organizowanej przez Instytut Teatralny w Warszawie. Jako krytyczka teatralna publikowała m.in. w "Didaskaliach" i Internetowym Magazynie "Teatralia", a także na portalach teatralny.pl i taniecpolska.pl. W Teatrze Wybrzeże pracuje jako pedagożka teatru – prowadzi warsztaty oraz spotkania z dziećmi, młodzieżą i dorosłymi. Prowadzi zajęcia z podstaw pedagogiki teatru dla studentów wiedzy o teatrze na Uniwersytecie Gdańskim.
Wiek 10-13 lat
Wiek 10-13 lat
Wiek 10-13 lat
Wiek 16-19 lat