Konspekt zajęć

Czasem człowiek opowiada sobie bajki o sobie samym

lekcja
Wiek 13-16 lat
22.10.2020 autor: Dorota Kowalkowska

tagi

analiza postaci, tworzenie etiudy, warsztat do spektaklu

czas

45min

Lekcja do spektaklu „Kopciuszek” w reż. Anny Smolar ze Starego Teatru w Krakowie. Podczas zajęć uczniowie interpretują postać Wróżki – jej rolę w opowieści oraz życiu Kopciuszka. Przyglądają się iluzjom, które pielęgnują bohaterowie i zastanawiają nad celem tej strategii.

cele zajęć

  • interpretacja roli Wróżki w życiu Kopciuszka;
  • namysł nad iluzją jako strategią radzenia sobie z traumą;
  • tworzenie scen i rozmowa o emocjonalnych zmaganiach bohaterów.

Metody pracy

rozmowa kierowana, pokaz fragmentów filmu lub spektaklu , pokaz

Przygotowanie do zajęć

środki dydaktyczne

Arkusze papieru, markery, kartki A4, pudło kartonowe, projektor.

aranżacja przestrzeni

Sala pozwalająca na swobodne działanie w grupach.

zadanie dla ucznia

dodatkowy opis

KORCZAK ONLINE to platforma, na której znajdziecie wybór najciekawszych spektakli związanych z Międzynarodowym Festiwalem Teatrów dla Dzieci i Młodzieży. Festiwal udostępni w październiku cztery spektakle online za darmo. Teatroteka Szkolna będzie publikować konspekty zajęć, które pomogą Wam w rozmowie z uczniami o obejrzanych przedstawieniach. Możecie z nich również korzystać, oglądając te przedstawienia w teatrach, w których są one grane!

Więcej informacji o festiwalu znjadziecie na: https://korczakonline.pl/

przebieg zajęć

1

NIGDY SIĘ NIE PROSIŁAM O WRÓŻKĘ!

Usiądźcie w kole, by rozpocząć spotkanie od rozmowy na forum. Zapowiedz, że zajęcia będą dotyczyły spektaklu „Kopciuszek” w reż. Anny Smolar. W środku koła postaw pudło.
Poproś uczniów o przywołanie momentu pojawienia się Wróżki.
Uwaga: Jeśli uczniowie będą mieli problem z przywołaniem tego momentu, możesz posłużyć się rejestracją spektaklu – scena pojawienia się Wróżki rozpoczyna się w 46. minucie nagrania.

Zaproponuj uczniom połączenie się trójki, utworzone po sąsiedzku w kole. Niech każda trójka odpowie na cztery pytania:
1) kim jest Wróżka?
2) po co się pojawia?
3) co się wtedy dzieje?

4) jak reaguje na jej obecność Kosia?
Możesz zasugerować poszukanie innych momentów obecności Wróżki niż pierwsze spotkanie z Kopciuszkiem. Przeznacz na to działanie 5 minut.
Po upływie tego czasu poproś, aby trójki zapisały na kartkach, jaką rolę spełnia Wróżka w życiu Kopciuszka według nich.
Poproś o wrzucenie zapisanych kartek do pudełka.
Kilka z nich przeczytajcie na forum.

10 min
2

DZIĘKI TEMU NIE UMRZESZ NAPRAWDĘ

Wróżka wykonuje iluzjonistyczne sztuczki. Ale swoją sztukę iluzji uprawiają w tej opowieści też inni bohaterowie. Poproś o utworzenie sześciu grup. Przygotuj kartki z imionami bohaterów i rozlosuj je między zespoły (Kopciuszek, Ojciec, Macocha, Siostry, Król, Książę). Poleć, aby uczniowie zastanowili się, jaką iluzję pielęgnuje wylosowana przez nich postać – niech spróbują ją nazwać i wskazać, czym się to przejawia, z czego wynika.

Wśród odpowiedzi mogą pojawić się następujące warianty: iluzja Kopciuszka, że przedłuży matce życie permanentną pamięcią; iluzja ojca, że będzie szczęśliwy z Macochą, jeśli zaakceptuje jej warunki; iluzja Macochy, że będzie wiecznie młoda i spotka księcia z bajki; iluzja córek, że są lepsze od innych; iluzja Króla, że da się ochronić dziecko prze bólem; iluzja Księcia, że mama żyje, mimo że od dziesięciu lat nie dzwoni.

Podane hasła mają jedynie charakter przykładu – uczniowie mogą inaczej określić obszary iluzji poszczególnych bohaterów.

5 min
3

KTOŚ ZNA JAKIEŚ CZARY?

Poleć, aby w tej części każda grupa przygotuje mini-scenę, w której dana postać opowie o swoich „trikach” –

sztuczkach, które stosuje, by podtrzymać swoją iluzję, przekonać do niej innych i siebie,  “zaczarować swój problem”.
Powiedz uczniom, że mogą się inspirować sceną z Wróżką, ale pozostaw dowolność w wyborze formy. Zachęć do zabaw językiem, tworzenia zaklęć. Iluzjonistycznych „numerów”.
Zapowiedz, że na koniec obejrzycie swoje scenki (poproś, by nie były one dłuższe niż dwie minuty) Na opracowanie sceny przeznacz ok. 8 minut, a nastęnie zaprezentujcie etiudy.

20 min
4

MI DOBRZE ROBI, ŻE TAK Z TOBĄ GADAM

Po zakończonych prezentacjach powróćcie do kameralnej rozmowy. Poproś o utworzenie par. Niech uczniowie poszukają w opowieści momentu, którym bohaterowie decydują się na szczerość – ze sobą lub innymi postaciami. Możesz też zaproponować przyjrzenie się scenom, w których Kopciuszek rozmawia o matce z Wróżką i z Księciem. Zaproś uczniów do wspólnej refleksji nad tym, co mogłoby pomóc innym bohaterom w radzeniu sobie z bólem? Co mogłaby zrobić Macocha, Ojciec, Siostry?
Zachęć do rozmowy o tym, po co ludzie sięgają po iluzje i sztuczki? Co one dają? Dlaczego trudno się zdobyć na szczerość. Z tym ostatnim wątkiem  możecie wrócić na forum, by podsumować spotkanie.

Abra kadabra. Czas minął. Podziękuj grupie za zajęcia.

10 min