Lekcja do spektaklu "Kopciuszek” w reż. Anny Smolar ze Starego Teatru w Krakowie. Podczas zajęć uczniowie interpretują postać Wróżki – jej rolę w opowieści oraz życiu Kopciuszka. Przyglądają się iluzjom, które pielęgnują bohaterowie i zastanawiają nad celem tej strategii.
Sala pozwalająca na swobodne działanie w grupach.
Arkusze papieru, markery, kartki A4, pudło kartonowe, projektor.
KORCZAK ONLINE to platforma, na której znajdziecie wybór najciekawszych spektakli związanych z Międzynarodowym Festiwalem Teatrów dla Dzieci i Młodzieży. Festiwal udostępnił w październiku cztery spektakle online za darmo. Teatroteka Szkolna opublikowała konspekty zajęć, które pomogają w rozmowie z uczniami o obejrzanych przedstawieniach. Można z nich również korzystać, oglądając te przedstawienia w teatrach, w których są one grane!
Więcej informacji o festiwalu na: https://korczakonline.pl/
Usiądźcie w kole, by rozpocząć spotkanie od rozmowy na forum. Zapowiedz, że zajęcia będą dotyczyły spektaklu „Kopciuszek” w reż. Anny Smolar. W środku koła postaw pudło.
Poproś uczniów o przywołanie momentu pojawienia się Wróżki.
Uwaga: Jeśli uczniowie będą mieli problem z przywołaniem tego momentu, możesz posłużyć się rejestracją spektaklu – scena pojawienia się Wróżki rozpoczyna się w 46. minucie nagrania.
Zaproponuj uczniom połączenie się w trójki, utworzone po sąsiedzku w kole. Niech każda trójka odpowie na cztery pytania:
1) kim jest Wróżka?
2) po co się pojawia?
3) co się wtedy dzieje?
4) jak reaguje na jej obecność Kosia?
Możesz zasugerować poszukanie innych momentów obecności Wróżki niż pierwsze spotkanie z Kopciuszkiem. Przeznacz na to działanie 5 minut.
Po upływie tego czasu poproś, aby trójki zapisały na kartkach, jaką rolę spełnia Wróżka w życiu Kopciuszka według nich.
Poproś o wrzucenie zapisanych kartek do pudełka.
Kilka z nich przeczytajcie na forum.
Wróżka wykonuje iluzjonistyczne sztuczki. Ale swoją sztukę iluzji uprawiają w tej opowieści też inni bohaterowie. Poproś o utworzenie sześciu grup. Przygotuj kartki z imionami bohaterów i rozlosuj je między zespoły (Kopciuszek, Ojciec, Macocha, Siostry, Król, Książę). Poleć, aby uczniowie zastanowili się, jaką iluzję pielęgnuje wylosowana przez nich postać – niech spróbują ją nazwać i wskazać, czym się to przejawia, z czego wynika.
Wśród odpowiedzi mogą pojawić się następujące warianty: iluzja Kopciuszka, że przedłuży matce życie permanentną pamięcią; iluzja ojca, że będzie szczęśliwy z Macochą, jeśli zaakceptuje jej warunki; iluzja Macochy, że będzie wiecznie młoda i spotka księcia z bajki; iluzja córek, że są lepsze od innych; iluzja Króla, że da się ochronić dziecko prze bólem; iluzja Księcia, że mama żyje, mimo że od dziesięciu lat nie dzwoni.
Podane hasła mają jedynie charakter przykładu – uczniowie mogą inaczej określić obszary iluzji poszczególnych bohaterów.
Poleć, aby w tej części każda grupa przygotowała mini-scenę, w której dana postać opowie o swoich „trikach” – sztuczkach, które stosuje, by podtrzymać swoją iluzję, przekonać do niej innych i siebie, „zaczarować swój problem”.
Powiedz uczniom, że mogą się inspirować sceną z Wróżką, ale pozostaw dowolność w wyborze formy. Zachęć do zabaw językiem, tworzenia zaklęć, iluzjonistycznych „numerów”.
Zapowiedz, że na koniec obejrzycie swoje scenki (poproś, by nie były one dłuższe niż dwie minuty). Na opracowanie sceny przeznacz ok. 8 minut, a nastęnie zaprezentujcie etiudy.
Po zakończonych prezentacjach powróćcie do kameralnej rozmowy. Poproś o utworzenie par. Niech uczniowie poszukają w opowieści momentu, w którym bohaterowie decydują się na szczerość – ze sobą lub innymi postaciami. Możesz też zaproponować przyjrzenie się scenom, w których Kopciuszek rozmawia o matce z Wróżką i z Księciem. Zaproś uczniów do wspólnej refleksji nad tym, co mogłoby pomóc innym bohaterom w radzeniu sobie z bólem? Co mogłaby zrobić Macocha, Ojciec, Siostry?
Zachęć do rozmowy o tym, po co ludzie sięgają po iluzje i sztuczki? Co one dają? Dlaczego trudno się zdobyć na szczerość? Z tym ostatnim wątkiem możecie wrócić na forum, by podsumować spotkanie.
Abrakadabra. Czas minął. Podziękuj grupie za zajęcia.
Teatrolożka, pedagożka teatru. Koordynuje i prowadzi działania edukacyjne dla młodzieży, dorosłych, seniorów, nauczycieli. Kuratorka działań z zakresu edukacji teatralnej – wraz z Iwoną Nowacką przygotowała trzy edycje Dni Dramaturgii dla Młodzieży „Z ogniem w głowie”, wraz z Pawłem Sakowiczem – dwie edycje (2016, 2017) programu edukacji tanecznej „PORUSZYCIELE#WAŁBRZYCH” realizowanego z młodzieżą. Pisze w „Dwutygodniku”, „Notatniku Teatralnym”, publikowała w „Dialogu”, „Res Publice Nowej”, „Alternatives Théâtrales”.
Wiek 10-13 lat
Wiek 10-13 lat
Wiek 6-10 lat
Wiek 10-13 lat