Konspekt zajęć

Powrót do szkolnej ławki

lekcja
Wiek 13-16 lat
20.08.2021 autor: Monika Mioduszewska-Olszewska

tagi

godzina wychowawcza, integracja, przestrzeń szkoły, tworzenie galerii, tworzenie kolażu zdjęć, powrót do szkoły, początek roku szkolnego

czas

50min

Zajęcia poruszają kwestię powrotu do szkolnej ławki i związanych z tym emocji. Kolejne działania dają okazję do osadzenia się w obecności w sali lekcyjnej i sprawdzenia, z czym uczniowie zaczynają pracę w nowym roku szkolnym.

cele zajęć

  • zbadanie własnych emocji, miejsca w życiu, z którego uczniowie zaczynają przygodę z nowym przedmiotem czy nowym rokiem szkolnym;
  • rozpoznanie i osadzenie się w przestrzeni, w której uczniowie będą zdobywać wiedzę.

Metody pracy

wystawa, rozmowa , improwizacje ruchowe

Przygotowanie do zajęć

środki dydaktyczne

Przygotuj:

- długopisy/ołówki

- flamastry


- kartki A4

- taśma klejąca

- nożyczki

- klej

- stare gazety

- kolorowy papier.

aranżacja przestrzeni

Tradycyjny układ sali.

zadanie dla ucznia

Przed zajęciami poproś grupę o przyniesienie gazet, kolorowych papierów, ścinków materiałów.

dodatkowy opis

przebieg zajęć

1

Rozpoznanie

Poproś uczennice i uczniów, żeby rozejrzeli się po sali, w której się znajdują. Niech przejdą się po niej swobodnie i spojrzą na nią oczami turysty - tak, jakby zwiedzali to miejsce lub widzieli je po raz pierwszy. Następnie poleć, aby zbadali faktury znajdujących się tu przedmiotów przez dotyk. Na zakończenie poproś, by wybrali w sali miejsce dla siebie - zaznacz, że mogą usiąść, stać, położyć się - w dowolnym miejscu.

5 min
2

Rozmawiamy o tym

1. Poproś uczennice i uczniów, żeby usiedli w ławkach, w których na co dzień siedzą, z osobami, z którymi zwykle siedzą. Poleć, żeby usiedli naprzeciwko siebie i popatrzyli na siebie przez 1 minutę, niech znajdą sposób, żeby się ze sobą przywitać. Może powstanie z tego ich własny powitalny rytuał? Mogą to zrobić za pomocą słów lub gestów.

2. Poproś, żeby opowiedzieli sobie wzajemnie o sali, którą przed chwilą eksplorowali. Rozmowę poprowadź w trzech etapach. Po każdym zagadnieniu daj chwilę na rozmowę w parze:

- Zastanówcie się wspólnie, co to za miejsce, jaki ma kształt, zapach, faktury. 

- Opowiedzcie sobie nawzajem, jak czujecie się w tym miejscu.

- Porozmawiajcie o tym, czym ta sala różni się od miejsca, w którym uczyliście się w czasie nauki zdalnej?

10 min
3

Ławka

1. Następnie poproś, żeby takiej samej eksploracji poddali ławkę, przy której siedzą. Niech się zastanowią, jaka jest w dotyku, jaki ma kształt, na co im pozwala, a na co nie. Czy lubią przy niej siedzieć?

2. Poleć, żeby każda osoba zajęła względem ławki pozycję, która oddaje to, co czują w stosunku ławki - miejsca, w którym będą się uczyć i spędzać większość czasu w szkole. Podkreśl, że mają tu pełną swobodę wyrazu: mogą pozostać na krzesłach, mogą przenieść krzesło z innej strony, wstać, położyć się, przyjąć dowolną pozycję ciała. 

3. Poproś, żeby pary zinterpretowały nawzajem swoje pozycje względem ławek.

5 min
4

Namysł wewnętrzny

Poproś, żeby każda osoba przez kilka minut zastanowiła się nad sobą w tym momencie - nad tym, jak się teraz czuje, z czym przychodzi do tej ławki.

Możesz dodać kilka pytań pomocniczych: Czego się obawia/ co ją cieszy / czego jest ciekawa/ i z czym chciałaby zakończyć ten rok szkolny.

5 min
5

Ławka jako przestrzeń ekspresji

Następnie poproś, żeby każda osoba w ławce pomyślała, że połowa ławki to jej przestrzeń do działania, własnej ekspresji. Poleć, aby wszyscy z gazet, kolorowych papierów, wykonali kolaże, które będą oddawać to, z czym zaczynają nowy rok szkolny. Na jednej ławce powstaną dwie instalacje. Każda osoba prezentuje to, co stworzyła.

10 min
6

Co się zdarzyło w ławce?

Poproś osoby z ławek, żeby przyjrzały się swoim pracom i krótko omówiły z partnerem/ką to, co widzą. Niech się zastanowią, co się spotyka w tej ławce - jakie emocje, wrażenia, oczekiwania, lęki. Czy są podobne, a może zupełnie różne?

Rozszerzenie: Na koniec zapytaj, co się wydarzyło podczas ich wspólnej pracy. Jakie to było doświadczenie? Jak się czują po powrocie do ławek?

5 min
7

Galeria w ławce

Poinformuj uczniów, że teraz mają czas na zwiedzanie Galerii „W ławce”.

5 min
8

Na koniec

Na koniec poproś, żeby każda osoba zapisała jedno zdanie na temat tego, z czym zaczyna nowy rok w szkolnej ławce. Do tych kartek będziecie mogli wrócić na koniec roku szkolnego.

5 min