28.03.2022

Konspekty zajęć do spektakli dostępnych online

Z okazji Międzynarodowego Dnia Teatru przypominamy konspekty zajęć do spektakli, które możecie obejrzeć z klasą online.

miniatura artykułu

1. "Baśń o trzech konikach" w reżyserii Piotra Klimka

Justyna Czarnota: Prrr! Iha! Wiśta-wio! – czyli poznajemy życie koni

Podczas pracy uczniowie ćwiczą dużą i małą motorykę oraz emisję głosu, a także zdobywają podstawową wiedzę o sposobie poruszania się koni.

Katarzyna Piwońska: „Drzewo znało wszystkie leśne tajemnice..."

Zajęcia pozwalają zwrócić uwagę na to, że życie zwierząt - podobnie jak ludzi - splecione jest z cyklem przemian natury. Uczniowie przyglądają się cechom charakterystycznym poszczególnych pór roku i na tej podstawie tworzą opowieści dotyczące życie leśnych stworzeń.

2. "Staś i zła noga" w reżyserii Bartłomieja Błaszczyńskiego

Justyna Czarnota, Joanne Krukowska-Gulik: Staś, Zła Noga i Mama. Trzy miesiące później

Podczas zajęć uczniowie zastanawiają się nad dalszymi losami bohaterów historii i przedstawiają je w formie komiksu.

3. "Krzyżacy" w reżyserii Jakuba Roszkowskiego

Weronika Łucyk Obraz wojny w „Krzyżakach". Okiem autora, reżysera, czytelników

W trakcje zajęć uczniowie analizują sposób przedstawiania wojny we fragmencie powieści Henryka Sienkiewicza „Krzyżacy”. Następnie porównają literacką wizję z ujęciem scenicznym spektaklu Jakuba Roszkowskiego. Na koniec uczniowie stworzą instalacje plastyczne ukazujące ich perspektywę na wojnę opisaną przez Sienkiewicza.

4. "Między nami dobrze jest" w reżyserii Grzegorza Jarzyny

Nikolett Gábri: Między nami dobrze jest – o relacjach między bohaterami

Uczniowie przyjrzą się podczas zajęć relacji pomiędzy światami bohaterów spektaklu Grzegorza Jarzyny „Między nami dobrze jest” zrealizowanym przez TR Warszawa. Pomoże im w tym analiza koncepcji wizualnej spektaklu przedstawienia i wypowiedzi bohaterów. Co mają one na celu i jakie zadania spełniają w budowaniu dwóch pojawiających się w spektaklu światów.

Dorota Ogrodzka: Między nami dobrze jest?

Warsztat ma na celu zachęcenie uczniów do przyglądania się strukturze i językowi konfliktów w życiu publicznym – zarówno w jego rodzinnym wymiarze, jak i w makroskali. Jest laboratorium działania teatralnego i dramaturgicznego: obiera za temat przestrzeń publiczną i jej performatywny charakter. Punktem odniesienia do rozmów jest tekst Doroty Masłowskiej „Między nami dobrze jest” i jego sceniczna adaptacja w reżyserii Grzegorza Jarzyny.

5. "Chłopi" w reżyserii Wojciecha Kościelniaka

Magdalena Szpak: Od swatów do wesela – o zawieraniu małżeństwa w „Chłopach" Reymonta oraz spektaklu W. Kościelniaka

Podczas zajęć uczniowie przyjrzą się kolejnym etapom na drodze do małżeństwa Jagny Paczesiówny i Macieja Boryny w powieści „Chłopi” Władysława Reymonta, porozmawiają o obyczajach swatów i zrękowin, a następnie obejrzą fragment przedstawienia Wojciecha Kościelniaka dotyczący wesela. Zastanawiają się, na czym polegał proces zawarcia małżeństwa w tamtych czasach i jak został przedstawiony w spektaklu. 

6. "Makbet" w reżyserii Grzegorza Jarzyny

oraz "Makbet" w reżyserii Andrzeja Wajdy

Katarzyna Piwońska: Makbet, Banko i przepowiednia – analiza sceny

Podczas zajęć uczniowie analizują scenę dramatu, w której Makbet i Banko słyszą przepowiednię Czarownic. Zestawiają ją z dwiema scenicznymi realizacjami dostęnymi online – w reżyserii Andrzeja Wajdy i Grzegorza Jarzyny. Lekcja jest okazją do zastanowienia się nad rolą reżysera w pracy nad spektaklem.

Karolina Pluta" Znaczenie przestrzeni

Scenariusz jest pomysłem na interpretację spektaklu poprzez wyjście w rozmowie od kategorii przestrzeni. Autorka realizuje tę koncepcję na przykładzie spektaklu „Macbeth” Grzegorza Jarzyny (zapis dostępny online). Można jednak zaproponowane działania zaadaptować do omawiania innych przedstawień, w których przyjęte przez twórców rozwiązania przestrzenne są istotne dla odczytania dzieła.

7. "H." w reżyserii Jana Klaty

Karolina Pluta: Teatralne śledztwo

W głowach widzów po obejrzeniu przedstawienia często rodzą się pytania– coś jest niezrozumiałe, coś innego nie daje spokoju, coś przywodzi na myśl odległe skojarzenia. W niniejszym scenariuszu te niewiadome stają się podstawą do rozmów o spektaklu. Uczniowie sami zdają pytania, a następnie szukają odpowiedzi.

8. "Kartoteka" w reżyserii Krzysztofa Kieślowskiego

Katarzyna Krajewska: Kim jest bohater „Kartoteki" Tadeusz Różewicza? Rozmowa o pokoleniach

Podczas zajęć uczniowie podejmą temat przynależności pokoleniowej. Punktem wyjścia do tych rozważań w pierwszej części jest przyglądanie się bohaterowi „Kartoteki" Tadeusza Różewicza i próba odpowiedzi na pytania, kim jest i do jakiego pokolenia należy. W drugiej części zajęć uczniowie stworzą instalację dźwiękową, która będzie dotyczyła ich generacji. Poprowadzenie tego etapu na godzinie wychowawczej można zaproponować wychowawcy klasy.

9. "Śluby panieńskie" w reżyserii Jana Englerta

Anna Zalewska-Uberman: Amanci i amantki w teatrze. Na podstawie „Ślubów panieńskich” A. Fredry w reżyserii Jana Englerta

Podczas zajęć uczniowie oglądają spektakl „Śluby panieńskie" z Teatru Narodowego w Warszawie w reżyserii Jana Englerta. Śledzą miłosne perypetie bohaterów i ich stosunek do zalotów. Przyglądają się postawom Albina, Gustawa, Klary i Anieli poprzez pryzmat figur amanta i amantki.

10. "Zdążyć przed Panem Bogiem" w reżyserii Andrzeja Brzozowskiego

Aleksandrz Drzazga: Bohaterowie z getta – „Zdążyć przed Panem Bogiem" Hanny Krall

Podczas zajęć uczniowie przyglądają się bohaterom reportażu Hanny Krall „Zdążyć przed Panem Bogiem”. W toku rozmów w grupach zastanawiają się nad kluczowymi dla nich wydarzeniami i wartościami, które kierowały ich postępowaniem. Następnie każdy tworzy pracę plastyczną – pudełko pamięci o bohaterze.

 

Zobacz też