• O nas ikona
  • Miniatura konspektu
    Justyna Czarnota

    Prrr! Iha! Wiśta-wio! – czyli poznajemy życie koni

    Warsztat przed spektaklem „Baśń o trzech konikach” w reż. Marka A. Cyrisa z Teatru Animacji w Poznaniu. Można go również poprowadzić niezależnie jako zajęcia dotyczące życia koni. Podczas pracy uczniowie ćwiczą dużą i małą motorykę oraz emisję głosu, a także zdobywają podstawową wiedzę o sposobie poruszania się koni.

    Grupa wiekowa Wiek 4-6 lat
    Rodzaj zajęć nauczanie zintegrowane
    Miejsce sala lekcyjna
    Czas 30 minut
    Cel zajęć
    • rozwijanie zainteresowań przyrodniczych;
    • ćwiczenie dużej i małej motoryki.
    Metody pracy praca z użyciem zasobów internetu, improwizacje ruchowe, ćwiczenia głosowe

    Przygotowanie do zajęć

    Aranżacja przestrzeni

    Przestrzeń pozwalająca na swobodny ruch.

    Środki dydaktyczne

    Filmy (np. z portalu YouTube) przedstawiające konie w ruchu. 

    Przebieg zajęć

    diamond icon
    diamond icon

    1. Wprowadzenie i rozgrzewka 5 min.

    1. Powiedz dzieciom, że dziś przyjrzycie się koniom – będziecie się bawić, naśladując wydawane przez nie odgłosy, spróbujecie poruszać się jak one. Zapytaj dzieci, co wiedzą o tych zwierzętach? Zbierzcie kilka informacji.

    Możesz również zacząć zajęcia od pokazania dzieciom krótkiego filmu prezentującego konie – pamiętaj, by wybrać materiał, w którym widać, jak te zwierzęta się poruszają i jakie wydają odgłosy.

    2. Zacznijcie od rozgrzewki twarzy. Poproś dzieci, by mocno potarły o siebie dłonie, a następnie przyłożyły je do policzków. Niech zaczną je delikatnie masować. Wydawaj kolejno polecenia, zmieniając rodzaj dotyku i masowaną część buzi. Możesz zaproponować np.: rozcieranie brody, opukiwanie palcami czoła, delikatne naciskanie kciukami nosa, szczypanie ust. Następnie kilka razy wystawcie i schowajcie język do brody oraz do prawego i lewego boku.

    2. Jakie odgłosy wydaje koń? 5 min.

    Zapytaj dzieci, jakie odgłosy wydaje koń? Spróbujcie wspólnie parskać i rżeć.

    Jeśli wcześniej korzystałaś/eś z materiału filmowego, powtórnie go włącz i wspólnie z dziećmi wymyślcie sposoby odtworzenia słyszanych tam dźwięków za pomocą buzi.

    Na koniec zapytaj dzieci, czy znają dźwięk, za pomocą którego mogą naśladować koński chód? Kląskajcie razem przez chwilę!

    3. Koński chód 10 min.

    Powiedz dzieciom, że konie się prawie nigdy nie kładą – potrafią nawet spać na stojąco! Żeby się położyć, muszą czuć się bardzo, ale to bardzo bezpiecznie. Małe źrebię tuż po urodzeniu zaczyna od razu biegać! O powiedz o tym, że konie chodzą i biegają na kilka charakterystycznych sposobów – najwolniejszy jest stęp, nieco szybszy – kłus, jeszcze szybszy jest galop, a najszybszy – cwał. Zaproponuj, że teraz sami zamienicie się w konie i wypróbujecie wszystkie cztery tempa chodzenia.

    Poproś, by dzieci zaczęły chodzić po sali wolno. Umów się z nimi, że to stęp – pierwsze tempo. Potem sprawdźcie, jak każdy z Was może poruszać się najszybciej – to będzie cwał. Poćwiczcie komendy. Następnie wprowadź dwa pośrednie tempa – jedno tylko trochę szybsze od stępa. To będzie kłus. Ostatni ruch będzie jeszcze szybszy, ale nadal wolniejszy od cwału – to galop. Kilkukrotnie zmieniaj tempo.

    Jeśli dzieci dobrze się bawią, możecie powtórzyć to samo ćwiczenie, ale tym razem przemieszczając się na czworakach lub łącząc się w pary – wówczas dwójka dzieci staje jedno za drugim i wspólnie próbuje przemieszczać się w zaproponowanym przez Ciebie tempie.

    4. Koński chód – masaż 10 min.

    Poproś dzieci, by usiadły w ciasnym kole. Powiedz, że teraz przygotujecie się do masażu – każdy z Was będzie masowany i jednocześnie będzie masującym. Najpierw rozgrzejcie ręce: pomasujcie każdy palec z osobna, potem unieście je do góry i naśladujcie ruch wkręcania żarówki. Na koniec opuśćcie palce ku dołowi i swobodnie nimi poruszajcie.

    Poproś dzieci, by wyobraziły sobie, że teraz to ich dłonie stają się końskimi nogami, a tempo ich ruchów zależy od rodzaju chodu: jak już dobrze wiedzą, stęp jest najwolniejszy, kłus – szybszy, galop – jeszcze szybszy, a cwał – najszybszy. Teraz niech każdy obróci się w prawą stronę tak, by dotykał dłońmi pleców kolegi lub koleżanki siedzącej przed nim. Każdy wykonuje masaż zgodny z podawanymi przez Ciebie hasłami.

    Warto zmieniać tempo – z kłusu przechodzić do galopu, a z cwału do stępa. Możesz też przypomnieć, że konie poruszają się po całej powierzchni pleców!

    Po kilkukrotnej zmianie tempa poleć, by dzieci odwróciły się w lewą stroną – teraz to one będą masowane przez osobę, którą przed chwilą masowały. Powiedz, że teraz włączysz utwór Kapeli ze wsi Warszawa – poleć dzieciom, by spróbowały teraz masować swoich kolegów w rytmie zaproponowanym w utworze (pierwsze trzydzieści sekund piosenki „Śtery konie” https://ninateka.pl/audio/styry-konie-hop-sa-sa-kapela-ze-wsi-warszawa-2-14)

    Wariant: Możecie wysłuchać do końca piosenki – zaproś dzieci do ruchu w rytm muzyki. Niech wykorzystają poznane tempa końskiego chodu. Po wysłuchaniu całego utworu, zapytaj dzieci, jakim tempem poruszały się? Czy zmieniały je w trakcie?

    Zobacz też

    diamond icon
    diamond icon

    O autorach

    diamond icon
    diamond icon

    Justyna Czarnota

    Pedagożka teatru, pasjonatka teatru dla dzieci i młodzieży, trenerka, tutorka, początkująca mediatorka. Od 2010 roku współpracuje z Instytutem Teatralnym im. Zbigniewa Raszewskiego, gdzie obecnie kieruje Działem Pedagogiki Teatru. Realizuje autorskie projekty z zakresu edukacji oraz upowszechniania kultury.

    avatar

    Podobne konspekty

    diamond icon
    diamond icon
    Wiek 6-10 lat
    miniaturka Bogumiła Stachurska

    Drzewo ‒ cz. 2. Zajęcia ruchowe

    Wiek 6-10 lat
    miniaturka konsultacja: Justyna Kieruzalska, Wiktoria Siedlecka-Dorosz

    Opowieści z czterech stron świata: Chiny

    Wiek 6-10 lat
    miniaturka Magdalena Szpak, konsultacja: Justyna Kieruzalska

    Opowieści z czterech stron świata: Afryka