
Zajęcia po objerzeniu spektaklu „Błękitny pies” z Teatru Polskiego we Wrocławiu na podstawie książki Beaty Majchrzak „Opowieść o Błękitnym Psie, czyli o rzeczach trudnych dla dzieci.
praca z obejrzanym przedstawieniem
Spektakl powstał na podstawie książki Beaty Majchrzak Opowieść o Błękitnym Psie, czyli o rzeczach trudnych dla dzieci. W przedstawieniu historie wszystkich dzieci oraz opowiadane im baśnie zostały połączone, pojawia się dużo piosenek, bardzo dużo się dzieje na scenie, dlatego może się zdarzyć, że będzie Wam trudno przywołać konkretne postaci i opowiedzieć dokładnie te historie. Jeśli obawiasz się, że nie zapamiętacie ich dobrze, możecie posłuchać audiobooka z tą opowieścią, czytanego przez Annę Dymną (link do wydawnictwa znajdziecie poniżej). Każda z historii trwa około 25-30 minut. Wybierz jedną z nich (albo możesz zapytać dzieci, której historii chcą wysłuchać jeszcze raz), poproś dzieci, żebyście ją wspólnie odsłuchali, starając się zapamiętać jak najwięcej szczegółów. Po wysłuchaniu możesz poprosić dzieci o narysowanie tego, co zapamiętały najlepiej.
Jeśli nie będziecie słuchać audiobooka, zajęcia będą krótsze o 25-30 minut.
Usiądźcie wygodnie w kole. Powiedz dzieciom, że dzisiaj będziecie rozmawiać o spektaklu „Błękitny pies”, który oglądaliście wspólnie. Powiedz, że spektakl opowiadał wiele historii - zobaczycie, co zostało Wam z nich w pamięci, a w dalszej pracy dzisiaj skupicie się tylko na jednej z nich.
Spektakl powstał na podstawie książki Beaty Majchrzak Opowieść o Błękitnym Psie, czyli o rzeczach trudnych dla dzieci. W przedstawieniu historie wszystkich dzieci oraz opowiadane im baśnie zostały połączone, pojawia się dużo piosenek, bardzo dużo się dzieje na scenie, dlatego może być Wam trudno przywołać konkretne postaci i opowiedzieć dokładnie te historie. Jeśli obawiasz się, że nie zapamiętacie ich dobrze, możecie posłuchać audiobooka z tą opowieścią, czytanego przez Annę Dymną (link do wydawnictwa znajdziecie poniżej). Każda z historii trwa około 25-30 minut. Wybierz jedną z nich (albo możesz zapytać dzieci, której historii chcą wysłuchać jeszcze raz). Odsłuchajcie ją wspólnie, starając się zapamiętać jak najwięcej szczegółów.
Poproś dzieci, aby po wysłuchaniu opowieści, narysowały to, co zapamiętały najlepiej. Jeśli nie słuchaliście audiobooka, tylko obejrzeliscie spektakl, to poproś o narysowanie jednej sceny z przedstawienia, która najbardziej zapadła dzieciom w pamięć. Powiedz, że nie chodzi o artystyczną formę obrazka - to mogą być schematyczne rysunki. Opowiedzcie o nich - niech każdy pokaże, co nakreślił i opowie, co zapamiętał. Układajcie je na środku sali i próbujcie je uporządkować - niekoniecznie chronologicznie, bardziej pod kątem tego, których postaci dotyczą.
Zwróć uwagę dzieci na dwa plany tej opowieści - jeden dotyczy konkretnego dziecka i jego sytuacji, drug z nich to opowieść, którą podarował każdemu z dzieci Błękitny Pies. Jeśli wybraliście konkretną postać ze spektaklu, to porozmawiajcie o niej w tych dwóch planach (jeśli nie słuchaliście audiobooka i nie wybieraliście dotąd postaci, to teraz możecie to zrobić). Warto zająć się jedną historią, wtedy mozna poświęcić jej więcej czasu i przyjrzeć się jej z uważnością, dając przestrzeń, aby wybrzmiały wszystkie głosy uczestników wokół tej postaci.
1. Postać dziecka: Kim jest np. Zosia czy Staś? Co o niej/nim wiemy? Jaka/ jaki jest? Z jakimi trudnościami się spotyka? Jak się to przejawia w ich codzienności?
2. Opowieść Błękitnego Psa: Kiedy pierwszy raz spotkali Błękitnego Psa? O czym im opowiedział? Jak ta historia na nich wpłynęła?
„Błękitny Pies mówi każdemu to, co ten ktoś chce usłyszeć" - takie zdanie pojawia się w opowieści.
A Wy, jak myślicie, kim jest Błękitny Pies? Porozmawiajcie o tym. Wysłuchaj wszytskich głosów - nie ma tutaj dobrych i złych odpowiedzi.
Pedagożka teatru, trenerka, tutorka. Współtworzy Dział Pedagogiki Teatru w Instytucie Teatralnym im. Zbigniewa Raszewskiego w Warszawie. Absolwentka Wydziału Wiedzy o Teatrze warszawskiej Akademii Teatralnej im. Aleksandra Zelwerowicza, Szkoły Treningu Grupowego przy Fundacji Szkoła Liderów oraz Szkołę Trenerów Grup Wsparcia. Certyfikowana tutorka Szkoły Liderów. Prowadzi warsztaty głównie dla osób dorosłych, wspiera w rozwoju nauczycieli i edukatorów.
Wiek 6-10 lat
Wiek 6-10 lat
Wiek 6-10 lat
Wiek 10-13 lat