Spotkanie z leśnymi zwierzętami - scenariusz zajęć do "Czerwonego Kapturka"
Magdalena Szpak, Anna Rochowska

Spotkanie z leśnymi zwierzętami - scenariusz zajęć do "Czerwonego Kapturka"

Scenariusz zajęć do wykorzystania po spektaklu „Czerwony Kapturek" w reż. Jarosław Antoniuka z Teatru Lalki i Aktora w Łomży pokazywanym w ramach projektu Internetowy Teatr TVP. Dzieci powiadają wspólnie historię Czerwonego Kapturka. Następnie korzystając z przedmiotów dostępnych w klasie i z własnego ciała, konstruują zwierzęta leśne i podejmują próby animowania ich.

  • Informacje o konspekcie

    Grupa wiekowa Wiek 6-10 lat
  • Rodzaj zajęć nauczanie zintegrowane
  • Miejsce sala lekcyjna
  • Czas 40 minut
  • Cel zajęć
    • rozmowa o baśniach, nauka opowiadania;
    • wspólna zabawa, odkrywanie radości we wspólnej zabawie;
    • nauka kreatywności poprzez tworzenie lalek/postaci z elementów z otoczenia.
  • Metody pracy gry i zabawy teatralne, improwizacje ruchowe, inscenizacja, opowiadanie, pokaz fragmentów filmu lub spektaklu , praca z rekwizytem

Przygotowanie do zajęć

Środki dydaktyczne

Należy przygotować nakrycie głowy w kolorze czerwonym - może to być czapka, kapelusz, chustka na głowę. Ubrania, które dzieci mają ze sobą (szaliki, czapki, swetry), różne przybory do prac kreatywnych czy plastycznych, jeśli takie macie w klasie, codzienne elementy dostępne w sali lekcyjnej -  możliwe do bezpiecznego wykorzystania w zabawie.

Przebieg zajęć

1. Pociąg 5 min.

Powiedz dzieciom, że na dzisiejszych zajęciach przypomnicie sobie obejrzany wspólnie spektakl „Czerwony Kapturek”. Zanim przypomnicie sobie historię głównej bohaterki, zaczniecie od… wsiadania do pociągu, jak w spektaklu. Zaczynamy  od rozgrzewki ruchowej. Poproś dzieci, żeby stanęły jedno za drugim, położyły ręce na ramiona dziecku, które stoi przed nimi i w ten sposób stworzyły pociąg.  - Każde dziecko jest kolejnym wagonem.Pociąg rusza. Możecie bawić się dźwiękami, jakie wydają pociągi (stukot kół o tory, świst lokomotywy, gwizdek konduktora, dający sygnał do odjazdu albo zgrzyt hamulców. Zmieniajcie tempo jazdy pociągiem, Możecie też stworzyć dwa pociągi, które mogą się mijać itp.

Możesz też skorzystać z formy tego ćwiczenia zaproponowanej w naszym filmie Pociągi.

2. Dawno, dawno temu 10 min.

Pociąg staje na stacji i pasażerowie wysiadają. Powiedz, że za chwilę przypomnicie sobie historię Czerwonego Kapturka. Jednak zanim to się stanie, to aby klasa szkolna mogła zamienić się w miejsce pełne baśni, potrzebne jest zaklęcie - słowo lub zdanie, które w czarodziejski sposób zmienia jakąś rzecz lub miejsce w coś zupełnie innego... Zapytaj, jakie zaklęcia znają dzieci. Powiedz, że zaklęciem, które uruchamia opowieść w spektaklu są słowa: „dawno, dawno temu…”. Spróbujcie powtórzyć te słowa kilka razy wspólnie, chórem. Następnie razem z dziećmi przypomnijcie sobie historię o Czerwonym Kapturku. Możecie opowiadać tę baśń po kolei po jednym zdaniu albo na zasadzie, że każdy, kto pamięta, dokłada do opowieści kolejny szczegół.

3. W lesie 5 min.

Powiedz dzieciom, że przeniesiecie się do lasu, przez który szedł Czerwony Kapturek. Czy pamiętacie, jakie zwierzęta dziewczynka spotkała w spektaklu? A może w zaczarowanym lesie mogłyby być jeszcze jakieś inne zwierzęta? Wymieńcie wszystkie zwierzęta, jakie przychodzą dzieciom do głowy.

4. Zrób swoje zwierzę 10 min.

Przypomnij dzieciom z czego “zrobiony” był wilk w spektaklu a z czego niedźwiedź? Zachęć dzieci, aby każde z nich wybrało sobie jedno zwierzę z wymienionych w poprzednim ćwiczeniu. Następnie, korzystając z tego, co macie pod ręką - ubrań, krzeseł, książek itp instrumentów szkolnych - niech każde dziecko stworzy swoje zwierzę - tak, aby mogło nim poruszać, czyli je animować. Pamiętajcie, że te zwierzęta mogą być umowne - musicie wytężyć swoją wyobraźnię, żeby je zobaczyć. Możecie też wykorzystać swoje ciała, żeby pokazać, jak porusza się wybrane przez Was zwierzę i wymyślić dźwięki, jakie może ono wydawać. 

5. Prezentacja zwierząt 5 min.

Dzieci prezentują swoje zwierzęta - poruszają się i wydają dźwięki. To prawdziwe spotkanie leśnych zwierząt!

6. Spotkanie z Czerwonym Kapturkiem 5 min.

Jak mogłoby wyglądać spotkanie Czerwonego Kapturka z poszczególnymi zwierzętami? O czym mogliby rozmawiać? Możecie spróbować wymyślić taką scenkę, a jeśli wystarczy Wam czasu, to spróbować je odegrać. Wtedy jedna chętna osoba zakłada czerwoną czapkę i wciela się w rolę Kapturka, a druga odgrywa wybrane przez siebie zwierzę. 

O autorach

Magdalena Szpak

Pedagożka teatru, trenerka, tutorka. Współtworzy Dział Pedagogiki Teatru w Instytucie Teatralnym im. Zbigniewa Raszewskiego w Warszawie. Absolwentka Wydziału Wiedzy o Teatrze warszawskiej Akademii Teatralnej  im. Aleksandra Zelwerowicza, Szkoły Treningu Grupowego przy Fundacji Szkoła Liderów oraz Szkołę Trenerów Grup Wsparcia. Certyfikowana tutorka Szkoły Liderów. Prowadzi warsztaty głównie dla osób dorosłych, wspiera w rozwoju nauczycieli i edukatorów.

Magdalena Szpak

Anna Rochowska

Pedagożka teatru, liderka dostępności, koordynatorka Zespołu Edukacji TR Warszawa, w którym pracuje od 1996 roku. Członkini Stowarzyszenia Pedagogów Teatru. Absolwentka Wydziału Wiedzy o Teatrze Akademii Teatralnej w Warszawie, Podyplomowych Studiów dla Menadżerów Kultury na Wydziale Zarządzania UW, doktorantka w IS PAN. Wykłada na Wydziale Wiedzy o Teatrze Warszawskiej Akademii Teatralnej im. Aleksandra Zelwerowicza w Warszawie. Zasiada w Radzie Programowej Fundacji Kultury bez Barier. Laureatka nagrody im. Haliny Machulskiej 2021.

W TR WARSZAWA prowadzi i inicjuje szereg projektów z zakresu pedagogiki teatru – dla różnych grup odbiorców: dla dzieci, młodzieży, studentów, dorosłych i seniorów,  jak również dla osób z niepełnosprawnościami sensorycznymi dbając o ich pełny dostęp do kultury. Uhonorowana została wyróżnieniem specjalnym podczas I Giełdy WPEK (Warszawskiego Programu Edukacji Kulturalnej) za realizację programu „Edukacja w TR” w 2009 roku, III Nagrodą podczas V Giełdy WPEK w 2014 roku za projekt „Audiodeskrypcja w TR” z 2013 roku oraz II Nagrodą podczas XI edycji konkursu WNEK w 2020 roku za projekt międzyinstytucjonalnej współpracy KULTOUR.

Anna Rochowska

Podobne konspekty

  • Wiek 6-10 lat

    miniaturka konspektu Zwierzęta świętego Franciszka. Lekcja do spektaklu

    Magdalena Szpak, Justyna Czarnota

    Zwierzęta świętego Franciszka. Lekcja do spektaklu

  • Wiek 10-13 lat

    miniaturka konspektu Koziołek Matołek na szkolnej scenie. Lekcja do spektaklu

    Justyna Czarnota

    Koziołek Matołek na szkolnej scenie. Lekcja do spektaklu

  • Wiek 6-10 lat

    miniaturka konspektu Nazywanie i rozpoznawanie emocji. Lekcja do spektaklu "Noniek"

    Magdalena Szpak

    Nazywanie i rozpoznawanie emocji. Lekcja do spektaklu "Noniek"

  • Wiek 6-10 lat

    miniaturka konspektu Lekcja do spektaklu "Hachiko"

    Magdalena Szpak, Anna Rochowska

    Lekcja do spektaklu "Hachiko"