Wojnokraka
Magdalena Szpak, Anna Rochowska

Wojnokraka

Lekcja po wspólnym obejrzeniu spektaklu „Wojnokraka” w reż. G. Grecasa z Teatru Pinokio w Łodzi. Uczniowie i uczennice przyglądają się tytułowej metaforze, tworzą własne Wojnokraki, zastanawiając się, w których miejscach ów potwór wyziera ze spektaklu. Zatrzymują się na chwilę przy historii Smutnego Chłopca, który stracił dom a jego ojciec poszedł na wojnę. Na koniec zastanawiają się, co oni sami mogą zrobić, żeby pokonać Wojnokrakę.

  • Informacje o konspekcie

    Grupa wiekowa Wiek 10-13 lat
  • Rodzaj zajęć język polski
  • Miejsce sala lekcyjna
  • Czas 90 minut
  • Cel zajęć

    - wyjście od tytułowej metafory do rozmowy o wojnie; 

    - przyjrzenie się sytuacji bohatera i jego uczuciom - strachowi, zlości, smutkowi;

    - próba odpowiedzi na pytanie, jaka jest nasza możliwość działania wobec wojny, która dzieje się tak blisko nas. 

     

  • Metody pracy rozmowa , pokaz fragmentów filmu lub spektaklu , instalacja, burza mózgów

Przygotowanie do zajęć

Aranżacja przestrzeni

Przestrzeń do warsztatów powinna być mobilna: tak, aby możliwa była szybka zmiana - ważna jest możliwość rozmowy z całą klasą, tak aby wszyscy się nawzajem widzieli i byli włączeni (np. wszystkie krzesełka w kole), ale także aby komfortowo mogły pracować mniejsze grupy osobowe. Grupy będą potrzebowały trochę miejsca do tworzenia Wojnokraki.

Środki dydaktyczne

Do tworzenia Wojnokraki wykorzystamy swoje ciała, to co mamy pod ręką - krzesełka, stoliki i/lub szary papier, farby, flamastry, klej i inne materiały plastyczne;

Dodatkowy opis

Spektakl opowiada o wojnie, która burzy porządek życia i dzieciństwo bohaterów. Nie ma w nim wprost mowy o wojnie w Ukrainie, ale w naturalny sposób odnosimy tę historię do właśnie dziejącej się za naszą granicą tragedii.  Jednym z bohaterów jest Smutny Chłopiec, który stracil swój dom a jego tata jest na wojnie. Jeśli w Waszej szkole, klasie są dzieci z Ukrainy, szczególnie istotna jest w pracy warsztatowej uważność na tych uczniów, aby spektakl ten nie był retraumatyzujący dla dzieci, ale stał się okazją do próby wspólnego rozmowy na ten temat. „Wojnokraka”  daje narzędzia do tego, aby mówić o trudnych uczuciach: smutku, lęku, złości. Nie infantylizuje przekazu o wojnie, nie serwuje widzom łatwych rozwiązań (wojna się w spektaklu nadal się nie kończy, a tata Smutnego Chłopca dalej na froncie). Spektakl stara się uczciwie i na dziś dać odpowiedź, że tym co możemy dać sobie nawzajem - to być razem w tych trudnych doświadczeniach.  

Przebieg zajęć

1. Przypomnienie fabuły spektaklu - rozmowa 10 min.

Powiedz uczniom i uczennicom, że na dzisiejszych zajęciach przypomnicie sobie wspólnie obejrzany spektakl „Wojnokraka”. Zacznijcie od rozmowy przywołującej fabułę przedstawienia. Czy pamiętacie głównych bohaterów opowieści? Kim są? Gdzie się spotykają? Po co wyruszają w podróż? Dlaczego szukają Wojnokraki?

2. Tworzenie Wojnokraki 30 min.

Zastanówcie się teraz, co oznacza tytuł spektaklu. Co to w ogóle mże być „Wojnokraka"? Z czym Wam się kojarzy? Jak sobie ją/go wyobrażacie?

Podziel klasę na 4-5 osobowe grupy i poproś, żeby każda z nich zastanowiła się, jak wygląda dla niej Wojnokraka - jaki jest? Dla ułatwienia możesz zadać pytania: ile ma głów? Ile ma rąk? Czy ma ogon / ogony? W jaki sposób się porusza - czy ma nogi, czy pełza? Czy ma skórę, a może ma łuski lub cała skóra ocieka śluzem? Czy przypomina jakieś zwierzęta, których nie lubią, brzydzą się? Np. robaki, pijawki, larwy, krokodyle itp. Jakiego jest koloru? Jeśli się odzywa, to w jaki sposób mówi? itp. 

Poproś, aby uczniowie nie sugerowali się tym, jak przedstawili go twórcy spektaklu. Niech to będą ich własne wyobrażenia. Stwórzcie Wojnokrakę, ruchomą rzeźbę przestrzenną - możecie wykorzystać własne ciala, przedmioty znajdujące się w klasie, a jeśli macie taką możliwość możecie skorzystać do niej materiały plastyczne: szary papier, taśmę malarską, kolorowe bibuły, tkaniny - co chcecie. 

Następnie pokażcie po kolei swoje Wojnokraki. Porozmawiajcie o nich. Czym te Wojnokraki się od siebie różnią? W czym są podobne? Jak te propozycje stworzone w grupach mają się do Wojnokraki w spektaklu?

Czym jest Wojnokraka w przedstawieniu? Czy ma konkretną postać? Czy raczej może występować w różnych postaciach i elementach spektaklu? Przypomnijcie sobie, kto i co pojawia się na scenie: Pan Pokraka, trzech panów z dodatkowymi głowami, ogony… Zwróć uwagę uczniów na to, że potwór wojny to może być więcej niż jeden człowiek. 

 

3. Smutny Chłopiec 20 min.

Wróćcie do pracy w grupach. Na dużej kartce papieru narysujcie smutnego chłopca - jednego z bohaterów spektaklu. Chodzi o schematyczny rysunek, szkic, nie o dokładny portret. Spróbujcie przypomnieć sobie wszystkie informacje na jego temat - zapiszcie je wokół narysowanej postaci. W zadaniu mogą Wam pomóc pytania: Skąd się wziął na podwórku? Dlaczego jest smutny? Jak zmienia się jego relacja z dziewczynkami i psem? Gdzie się poznają? Czy od początku się lubią? A potem? Co się z nimi dzieje po drodze?

Podczas rozmowy o uczuciach chłopca, zwróć uwagę dzieci na to, że smutek i strach, które on odczuwa, są bardzo na miejscu, są adekwatne do sytuacji, w której się znalazł. Te uczucia też mają swoje miejsce i przekazują ważne informacje: smutek mówi o odczuwaniu braku, tęsknocie za bliskimi,  za utraconym domem, strach - o poczuciu zagrożenia. Porozmawiajcie o tym, że wśród nas są osoby, które mają podobne doświadczenia - to dzieci i dorośli z Ukrainy, którzy musieli uciekać przed wojną. Jeśli wśród Twoich uczniów są osoby, które mają podobne historie, to bądź uważny/uważna przy poruszaniu tego tematu - nie dopytujcie ich na forum, nie drążcie - niech uczniowie mówią tylko tyle, ile chcą.

4. Sposób na Wojnokrakę 20 min.

Czy są jakieś sposoby na Wojnokrakę? Jak wspierać tych, którzy idą z nią walczyć? W spektaklu nie ma happy endu: tata chłopca pojawia się tylko na chwilę i zaraz wraca na wojnę, nie wiadomo gdzie jest jego mama, nie ma prostych rozwiązań tej trudnej sytuacji, jaką jest wojna, która nadal trwa. Ale spektakl niesie ze sobą przesłanie: 

Z piosenki finałowej:

“Wszystko się kończy, chociaż czasem

długo się na ten koniec czeka, 

lecz zawsze łatwiej czekać razem

i łatwiej razem nie narzekać.” 

Czy możemy pokonać Wojnokrakę? A może możemy jakoś uprzykrzyć jej życie? Zmniejszyć jej oddziaływanie? Albo może wesprzeć tych, którzy są smutni z jej powodu?

Zapytaj uczniów o sposoby na Wojnokrakę. Czy możemy coś zrobić w obliczu wojny? Weźmy dużą kartkę, albo szary papier, zapiszmy lub narysujmy wspólnie wymyślone sposoby naszych małych działań, które mogą być cegiełką do pokonania Wojnokraki.To mogą być nawet małe gesty lub sposoby myślenia - szukamy tego, co może dac nam sprawczość wobec trudnej sytuacji - wojny, która rozgrywa się obok nas. 

Niech na zasadzie burzy mózgów powstanie zbiór pomysłów - nie ograniczajmy się - niech zupełnie fantastyczne sposoby mieszają się z tymi “zwykłymi” racjonalnymi pomysłami. 

Ważne jest, żeby tworzyć te pomysły razem.

5. Co ze sobą zabierasz? 10 min.

Poproś, żeby każdy powiedzial jedno zdanie, wypowiedział myśl, jaką zabiera ze sobą z tego spektaklu i z dzisiejszych zajęć. Niech to się odbedzie na zasadzie dobrowolności - kto jest chętny, zabiera głos. Nie wszyscy muszą się wypowiedzieć, ale wszyscy mogą.

O autorach

Magdalena Szpak

Pedagożka teatru, trenerka, tutorka. Współtworzy Dział Pedagogiki Teatru w Instytucie Teatralnym im. Zbigniewa Raszewskiego w Warszawie. Absolwentka Wydziału Wiedzy o Teatrze warszawskiej Akademii Teatralnej  im. Aleksandra Zelwerowicza, Szkoły Treningu Grupowego przy Fundacji Szkoła Liderów oraz Szkołę Trenerów Grup Wsparcia. Certyfikowana tutorka Szkoły Liderów. Prowadzi warsztaty głównie dla osób dorosłych, wspiera w rozwoju nauczycieli i edukatorów.

Magdalena Szpak

Anna Rochowska

Pedagożka teatru, liderka dostępności, koordynatorka Zespołu Edukacji TR Warszawa, w którym pracuje od 1996 roku. Członkini Stowarzyszenia Pedagogów Teatru. Absolwentka Wydziału Wiedzy o Teatrze Akademii Teatralnej w Warszawie, Podyplomowych Studiów dla Menadżerów Kultury na Wydziale Zarządzania UW, doktorantka w IS PAN. Wykłada na Wydziale Wiedzy o Teatrze Warszawskiej Akademii Teatralnej im. Aleksandra Zelwerowicza w Warszawie. Zasiada w Radzie Programowej Fundacji Kultury bez Barier. Laureatka nagrody im. Haliny Machulskiej 2021.

W TR WARSZAWA prowadzi i inicjuje szereg projektów z zakresu pedagogiki teatru – dla różnych grup odbiorców: dla dzieci, młodzieży, studentów, dorosłych i seniorów,  jak również dla osób z niepełnosprawnościami sensorycznymi dbając o ich pełny dostęp do kultury. Uhonorowana została wyróżnieniem specjalnym podczas I Giełdy WPEK (Warszawskiego Programu Edukacji Kulturalnej) za realizację programu „Edukacja w TR” w 2009 roku, III Nagrodą podczas V Giełdy WPEK w 2014 roku za projekt „Audiodeskrypcja w TR” z 2013 roku oraz II Nagrodą podczas XI edycji konkursu WNEK w 2020 roku za projekt międzyinstytucjonalnej współpracy KULTOUR.

Anna Rochowska

Podobne konspekty

  • Wiek 16-19 lat

    miniaturka konspektu Tradycja

    Agata Pietrzyk-Sławińska

    Tradycja

  • Wiek 16-19 lat

    miniaturka konspektu Język

    Dorota Ogrodzka

    Język

  • Wiek 16-19 lat

    miniaturka konspektu Ekonomia

    Dorota Ogrodzka

    Ekonomia

  • Wiek 16-19 lat

    miniaturka konspektu Media

    Dorota Ogrodzka

    Media