Youtuberzy i ich fenomen. Godzina wychowawcza
Anna Zalewska-Uberman

Youtuberzy i ich fenomen. Godzina wychowawcza

Podczas godziny wychowawczej młodzież zastanawia się nad fenomenem wpływowych polskich youtuberów. Co sprawia, że określone osoby stają się popularne? Po jakie środki wyrazu sięgają, żeby budować swoją markę osobistą? Konspekt można również wykorzystać do pracy z hasłami takimi jak: influencer, tiktoker i instagramer.

  • Informacje o konspekcie

    Grupa wiekowa Wiek 13-16 lat
  • Rodzaj zajęć etyka / filozofia, godzina wychowawcza
  • Miejsce sala lekcyjna
  • Czas 45 minut
  • Cel zajęć
    • zaproszenie młodzieży do krytycznego namysłu nad budowaniem wpływu przez znane postaci polskiego Internetu.
  • Metody pracy rozmowa kierowana, gry i zabawy teatralne, ćwiczenia improwizacyjne

Przygotowanie do zajęć

Aranżacja przestrzeni

Tradycyjny układ sali. W drugiej części zajęć kilka krzeseł ustawionych pod tablicą.

Środki dydaktyczne

Urządzenia z dostępem do Internetu (np. telefony komórkowe).

Przebieg zajęć

1. Co najchętniej oglądasz? 5 min.

Poproś, aby młodzież w trójkach wymieniła się swoimi odpowiedziami na pytanie: co najchętniej oglądasz na YouTube?

2. Topowi youtuberzy 5 min.

Poproś, aby młodzież pozostała w grupach z poprzedniego ćwiczenia. Niech zastanowią się, kto ich zdaniem jest obecnie najbardziej wpływowym polskim youtuberem. Daj chwilę na naradę i wybór jednej osoby.

3. Case studies. Prześwietlamy youtuberów 15 min.

Każda grupa pracuje nad wybraną przez siebie postacią. Zadaniem jest obejrzenie kilku nagrań tej osoby, zapoznanie się z komentarzami pod filmami i określenie na tej podstawie, czym ten bohater przyciąga widzów i co sprawia, że wpływa na odbiorców?

4. Youtuber na gorącym krześle 15 min.

1. Każda z grup wybiera spośród siebie reprezentanta, który zasiądzie na tzw. gorącym krześle i wcieli się w rolę youtubera, któremu pozostałe osoby z klasy mogą zadać łącznie pięć dowolnych pytań dotyczących jego sposobu oddziaływania na odbiorcę.

2. Poleć zespołom, by poinformowały całą klasę, jakiego youtubera wybrały. Daj młodzieży czas na przygotowanie się do zadania:

- osobom, które będą youtuberami, na przygotowanie postaci (niech pomyślą o jej cechach charakterystycznych, sposobie wypowiedzi etc.),

- zaś pozostałym na przygotowanie pytań.


3. Poproś, aby osoby wcielające się w youtuberów zasiadły na gorących krzesłach i udzieliły odpowiedzi na pytania padające ze strony publiczności.

5. Podsumowanie 5 min.

W podsumowaniu porozmawiajcie wspólnie o tym, jak po dzisiejszych zajęciach postrzegacie fenomen youtuberów: dzięki czemu zyskują oni uwagę odbiorców i wpływ?

O autorach

Anna Zalewska-Uberman

Pedagożka teatru, autorka scenariuszy zajęć dla nauczycieli, teatrolożka i tutorka. Ukończyła Filologię Polską (specjalność: teatrologiczna i edytorska) na Uniwersytecie Gdańskim (2003) i specjalistyczne szkolenie dla pedagogów teatru w Instytucie Teatralnym im. Zbigniewa Raszewskiego w Warszawie (TISZ ANEX 2008-2009). Pracuje w Teatrze Miejskim im. Witolda Gombrowicza w Gdyni, gdzie od dwunastu lat łączy bycie specjalistką do spraw edukacji teatralnej i członkinią Komisji Artystycznej Ogólnopolskiego Konkursu o Gdyńską Nagrodą Dramaturgiczną. Współpracuje z Instytutem Teatralnym w Warszawie jako pedagożka teatru i tutorka oraz z Gdańskim Teatrem Szekspirowskim.

Anna Zalewska-Uberman

Podobne konspekty

  • Wiek 16-19 lat

    miniaturka konspektu Sztuka portretowania – jak mnie widzą, jak chcę być widziany

    Monika Lićwinko

    Sztuka portretowania – jak mnie widzą, jak chcę być widziany

  • Wiek 13-16 lat

    miniaturka konspektu Jak tworzymy swój wizerunek w mediach społecznościowych?

    Wiktoria Rutkowska, Paulina Andruczyk

    Jak tworzymy swój wizerunek w mediach społecznościowych?

  • Wiek 13-16 lat

    miniaturka konspektu To zdjęcie widziała cała szkoła...

    Justyna Sobczyk

    To zdjęcie widziała cała szkoła...

  • Wiek 13-16 lat

    miniaturka konspektu Gdzie są nasze granice?

    Monika Mioduszewska

    Gdzie są nasze granice?