Podczas zajęć uczniowie przyjrzą się zjawisku konfliktu pokoleń. Punktem odniesienia do własnych rozważań na temat napięć międzypokoleniowych będą „Oda do młodości” Adama Mickiewicza i analizą filozoficzną Leszka Kołakowskiego (fragment „Mini-wykładów o maxi-sprawach”).
Uczniowie czytają fragment „Mini wykładów o maxi sprawach” Leszka Kołakowskiego, który dostaną od Ciebie na wcześniejszych zajęciach.
W pierwszym etapie zajęć ławki odsunięte pod ściany, w kolejnych praca w parach w ławkach.
Tekst „Ody do młodości" z podręcznika. Fragment „Mini wykładach o maxi sprawkach" [załącznik]. Tabela do uzupełniania podczas zajęć [załącznik].
1. Zacznij od wprowadzenia młodzieży w tematykę zajęć: wyjaśnij, że zastanowicie się nad różnicami między światem ludzi młodych a światem ludzi starych i napięciami, które z tego wynikają.
2. Poproś, by uczniowie podzielili się na grupy kilkuosobowe. Połowie zespołów przydziel zadanie przygotowania stopklatki obrazującej cechy lub zachowania wyróżniające osoby młode. Pozostałe zespoły niech przygotują stopklatki, w których pokażą cechy i zachowania typowe ich zdaniem dla ludzi starych.
3. Obejrzyjcie kolejno wszystkie stopklatki, a następnie zaproś uczniów do podzielenia się wrażeniami. Jak zostały scharakteryzowane oba światy? Co Wasze stopklatki mówią o młodości? Co o starości?
4. Poleć, aby uczniowie stworzyli tabelę o dwóch kolumnach – w ich nagłówkach umieśćcie hasła młodość i starość [gotową tabelę do wydrukowania znajdziesz w załączniku]. Wyjaśnij, że podczas zajęć będzie Wam ona służyła do poszerzania charakterystyk młodości i starości. Wypiszcie w kolumnach cechy pokoleń, które pojawiły się w Waszej dyskusji o stopklatkach.
1. Podaj temat lekcji i wyjaśnij, że w kolejnym etapie przyjrzycie się temu, jak świat młodości i starości został scharakteryzowany w tekście „Ody do młodości” Adama Mickiewicza. Poproś uczniów, by zamknęli oczy i zwrócili uwagę na obrazy, które będą pojawiać się w trakcie słuchania tekstu. Przeczytaj im utwór.
2. Po wysłuchaniu niech w parach podzielą się wrażeniami, skojarzeniami, obrazami i uczuciami, które pojawiły się w ich wyobraźni podczas słuchania ody. Następnie poleć, aby zastanowili się, jak przywołane emocje i obrazy odnoszą się do świata młodych czy starych.
3. Na forum klasy scharakteryzujcie wspólnie świat ludzi starszego i młodszego pokolenia, wykorzystując tekst wiersza. Zwróćcie uwagę, jak te zapiski mają się do tego, co uczniowie mówili o młodości i starości w poprzednim etapie.
Zaproś młodzież do rozmowy o fragmencie „Mini-wykładów o maxi-sprawach” Leszka Kołakowskiego. Jaka jest jego perspektywa na świat młodych i świat starych? Zaproś uczniów, by w trakcie rozmowy dopisywali do kolumn cechy, które wymienił filozof.
1. Podczas ostatniego etapu zajęć poproś uczniów, by w kilkuosobowych grupach przyjrzeli się obu kolumnom tabeli i porozmawiali o tym, jakie napięcia między młodymi i starymi mogą wynikać z różnic w każdym z trzech omówionych ujęć.
2. Poproś liderów o zebranie wniosków z rozmów w grupach i przedstawienie ich na forum.
3. Zastanówcie się wspólnie, co sprawia, że międzypokoleniowe konflikty pojawiają się niezależnie od epoki.
Poproś uczniów, by w ramach zadania domowego stworzyli komiks, który pokazuje współczesny przykład konfliktu między pokoleniami i obrazuje jego przyczyny. Niech inspiracją do szukania tematu będzie stworzona podczas zajęć tabela. Poproś, aby sięgnęli po formę comic strip, czyli komiks w pasku składający się z dwóch lub trzech klatek. Niech przygotują swoje komiksy na osobnej kartce. Dzięki temu będzie można je na następnej lekcji zebrać w formie wystawy na temat przyczyn współczesnych konfliktów międzypokoleniowych. Pokaż młodzieży przykładowe komiksy tego typu, wyświetlając film na YouTube.
Polonistka, logopedka, jedna z liderek Teatroteki Szkolnej. Członkini
Towarzystwa Przyjaciół Nauk w Przemyślu. Pisarka. Zadebiutowała zbiorem dla dzieci „Bajki pełne marzeń”. Jej opowiadanie „Uciekaj, nim przyjdzie noc” zdobyło wyróżnienie konkursie literackim i ukazało się w antologii „Na końcu świata napisane”. Autorka powieści pt. „Wiedma” oraz „Kruki”. Blogerka prowadząca „Stronę Miłośników Słowiańszczyzny – Jesteśmy Słowianami”. Przez wiele lat współpracowała z teatrami amatorskimi w Przemyślu: Teatrem Fredreum oraz Teatrem S.A.N., pisząc i reżyserując sztuki teatralne.
Wiek 16-19 lat
Wiek 10-13 lat
Wiek 16-19 lat
Wiek 16-19 lat