Nasza strona wykorzystuje pliki cookies (tzw. ciasteczka). Dzięki nim, indywidualnie dostosowujemy stronę do Twoich potrzeb. Możesz określić warunki przechowywania lub dostępu do plików cookies w Twojej przeglądarce. Dowiedz się o polityce prywatności.
Partnerzy Teatroteki Szkolnej to program dla pedagogów teatru pracujących w teatrach instytucjonalnych, którzy chcą rozwijać lub podjąć współpracę z nauczycielami. Chcemy stworzyć dla tej grupy przestrzeń do spotkań, wymiany doświadczeń, a przede wszystkim refleksji w tematach związanych z prowadzeniem działań edukacyjnych adresowanych do szkół.
Zapraszamy do udziału w programie osoby, które:
pracują w teatrach instytucjonalnych;
chcą podjąć lub rozwijać współpracę na polu edukacji teatralnej z nauczycielami;
są zainteresowane rozwijaniem partnerstwa teatru ze szkołami;
są nastawione na samorozwój, refleksję, krytyczne myślenie oraz wymianę perspektyw z innymi praktykami.
Program Partnerzy Teatroteki Szkolnej:
wspiera w tworzeniu koncepcji i realizacji projektów współpracy z nauczycielami i szkołami w procesie tutoringu;
umożliwia stworzenie grupy do wspólnej refleksji nad kwestiami istotnymi w pracy pedagogów teatru, szczególnie na linii szkoła-teatr;
umożliwia wymianę doświadczeń pomiędzy osobami zajmującymi się podobnym obszarem działań;
pozwala na namysł nad własnym sposobem pracy i wizją edukacji teatralnej prowadzonej w instytucji.
Udział w programie jest bezpłatny, obejmuje zwrot kosztów podróży i noclegi.
Program składa się z trzech części:
1. Realizacja projektu dla nauczycieli
Każdy z pedagogów teatru wg własnego pomysłu opracowuje i realizuje projekt o charakterze edukacyjno-teatralnym adresowany do nauczycieli. Celem pracy nad projektem jest nawiązanie współpracy z nauczycielami lub praca nad jakością funkcjonującego już w instytucji działania dla tej grupy. Pedagog teatru wybiera samodzielnie obszar pracy zgodny z jego zainteresowaniami teatralnymi. Od października do czerwca pracuje nad jego realizacją przy wsparciu swojego Tutora.
Instytut Teatralny nie dofinansowuje realizacji projektów w ramach programu.
2. Proces tutoringu
Udział w programie pozwala każdemu pedagogowi teatru na pracę indywidualną z tutorem, który towarzyszy mu w realizacji projektu.
Współpraca z tutorem ma pomóc uczestnikowi programu w określeniu jego celów związanych z działaniami edukacyjno-teatralnymi (z uwzględnieniem potrzeb odbiorców i możliwości instytucji) oraz pomaga rozpoznać własny potencjał. Obecność tutora/ki pomaga osobie odkryć i świadomie wykorzystywać swoje zasoby, poszerzyć obecne możliwości i skuteczniej realizować zamierzone cele, wypracować rozwiązania problemów, opracować plan rozwoju. Celem jest wzmocnienie w skutecznym i samodzielnym przeprowadzeniu zamierzonej przez pedagoga zmiany. Relacja tutora i pedagoga teatru ma charakter partnerski. Jest rozłożona na sześć indywidualnie ustalanych spotkań. W programie Tutorami są pedagodzy teatru i edukatorzy teatralni współpracujący z Instytutem Teatralnym.
3. Zjazdy pedagogów teatru
W ciągu roku szkolnego pedagodzy teatru biorą udział w czterech zjazdach (w dn. 14-15 października 2018, 27-28 stycznia 2019, 24-25 marca 2019 i 10 czerwca 2019).
Pierwszy zjazd będzie przeznaczony na poznanie się członków grupy i wprowadzenie w założenia tutoringu. Głównym elementem zjazdu będzie wyłonienie istotnych dla uczestników tematów dla dalszej pracy (związanych z działaniami edukacyjnymi dla szkół). Podczas kolejnych spotkań grupy wokół tych zagadnień zorganizujemy wspólną pracę. Warsztaty będą prowadzone zgodnie z założeniami pedagogiki teatru - ich celem nie jest przekazanie uczestnikom konkretnych narzędzi do pracy, ale stworzenie pola do refleksji nad własnymi działaniami i wymiany perspektyw.
Podczas każdego ze zjazdów zapraszamy uczestników na spektakle z bieżącego repertuaru teatrów.
Aby zgłosić się do programu, należy wypełnić ankietę zgłoszeniową do dnia 15 maja 2018 r.