16.01.2018

Nasze wizyty w szkołach – Teatroteka w SP nr 6 w Gdyni, XIV LO w Katowicach i SP w Krążkowym.

Coraz częściej trafiamy do szkół! W końcówce zeszłego roku odwiedziliśmy dwie podstawówki i liceum. A szykują się kolejne wyjazdy!

miniatura artykułu

27 listopada odwiedziliśmy z Teatroteką szkolną” Szkołę Podstawową numer 6 w Gdyni. Podczas spotkania przedstawiliśmy założenia portalu oraz przeprowadziliśmy warsztat dotyczący teatralnej analizy bohaterów. Każdy z uczestników wracał pamięcią do swojego najważniejszego bohatera oraz za pomocą środków teatralnych budował jego świat. Warsztat zakończyły prezentacje poszczególnych postaci w konkretnych konwencjach teatralnych. Doświadczenie warsztatu otworzyło dyskusję dotyczącą wyzwań w stosowaniu metod teatralnych na lekcjach oraz zbudowało przestrzeń do przedstawienia możliwych scenariuszy lekcji teatralnych analizujących bohaterów lektur dostosowanych do potrzeb poszczególnych klas.

7 grudnia spotkaliśmy się z nauczycielami XIV Liceum Ogólnokształcącym w Zespole Szkół Elektrycznych i Ogólnokształcących im. mjr Sucharskiego  w Katowicach, gdzie punktem wyjścia do  pracy warsztatowej był wiersz Wisławy Szymborskiej „Atlantyda”. Uczestnicy poprzez szereg działań pedagogiczno-teatralnych znajdowali własną perspektywę tego utworów, konfrontując ją w procesie twórczym z pozostałymi osobami. W finale powstały improwizowane etiudy inspirowane wierszem. Temat teatralnego analizowania poezji był pretekstem do refleksji nad metodami pracy nauczycieli, łączeniem metod pracy artystycznej z przyswajaniem przez uczniów konkretnej wiedzy.

Ostatnia wyprawa „Teatroteki szkolnej” w 2017 roku odbyła się 14 grudnia, kiedy spotkaliśmy się z nauczycielami edukacji przedszkolnej i wczesnoszkolnej w Szkole Podstawowej w Krążkowach w powiecie kępińskim. Pracowaliśmy wokół konspektu Doroty Ogrodzkiej „Wejście do innego świata”, który jest zainspirowany „Opowieściami z Narni” C. S. Lewisa. Wyruszyliśmy z nauczycielami w teatralną wspólną wyprawę, zastanawialiśmy się jak mogłyby wyglądać nasze krainy, jakie powinny panować tam zasady i prawa, jaki chcielibyśmy mieć hymn i wspólne rytuały.  W działaniach zespołowych wymienialiśmy się swoimi doświadczeniami, refleksjami oraz budowaliśmy teatralne przestrzenie. Spotkanie zakończyła rozmowa skoncentrowana wokół filozofii pracy pedagoga teatru.

 

Zobacz też