Nasza strona wykorzystuje pliki cookies (tzw. ciasteczka). Dzięki nim, indywidualnie dostosowujemy stronę do Twoich potrzeb. Możesz określić warunki przechowywania lub dostępu do plików cookies w Twojej przeglądarce. Dowiedz się o polityce prywatności.
Spotkanie "Tygodnia z Teatroteką Szkolną" w Krakowie jest poświęcone możliwościom współpracy szkoły i teatru. Przyjrzymy się przykładom zrealizowanych wspólnie projektów. Zobaczymy, jakie są inne sposoby współdziałania. Co się udaje, co jest wyzwaniem i dlaczego?
Tym zagadnieniom będzie poświęcona dyskusja, którą poprzedzi prezentacja dobrych praktyk współpracy oraz przegląd potencjalnych źródeł finansowych takich projektów. Po rozmowie na temat możliwego współdziałania szkoły i teatru, odbędzie się prezentacja portalu "Teatroteka Szkolna", a następnie warsztaty pokazujące wykorzystanie narzędzi umieszczonych na portalu. Warsztaty poprowadzą pedagodzy teatru.
INFORMACJE I ZAPISY: edukacja@teatrfigur.pl, tel. 513 197 392
PROGRAM:
21.09 | MOCAK - Muzeum Sztuki Współczesnej w Krakowie, ul. Lipowa 4
godz. 10.00-10.45 | Prezentacja: Przykłady projektów artystyczno-edukacyjnych i społecznych realizowanych we współpracy ze szkołami (Katarzyna Waligóra – absolwentka teatrologii na UJ)
godz. 10-45-11.15 | Prezentacja: Potencjalne źródła finansowania edukacji kulturalnej i obywatelskiej (Weronika Idzikowska – Małopolski Instytut Kultury)
godz. 11.30- 13.00 | Dyskusja: Możliwości współpracy szkoły i teatru
Paneliści: Tomasz Kireńczuk, Katarzyna Lniany, Magdalena Miklasz,Dagmara Żabska (Teatr Figur),
godz. 15.00-17.00 | Warsztaty narzędziowe Jak wykorzystać metody pedagogiczno-teatralne w praktyce szkolnej?
Warsztaty narzędziowe Jak wykorzystać metody pedagogiczno-teatralne w praktyce szkolnej?
W jaki sposób pedagogika teatru może być przydatna w działaniu szkolnym na lekcji lub na zajęciach pozalekcyjnych? Przyjrzymy się narzędziom umieszczonym na portalu „Teatroteka Szkolna” w praktycznym działaniu teatralnym, szukając najlepszych dla siebie metod pracy z uczniami.
Prowadzenie: Dorota Ogrodzka, Dagmara Żabska
godz. 19.00 spektakl: Szyc w reż. Any Nowickiej | Teatr Barakah, m-ce: Teatr Barakah
Weronika Idzikowska – kulturoznawczyni, teatrolożka, animatorka kultury i antropolożka fotografii, absolwentka Laboratorium „Projektowanie Kultury” pod kierownictwem prof. dr hab. Krystyny Duniec oraz Szkoły Pedagogów Teatru w ramach Instytutu Teatralnego im. Z. Raszewskiego w Warszawie. Współpracuje z Małopolskim Instytutem Kultury w Krakowie, gdzie koordynuje i projektuje działania z obszaru edukacji teatralnej i animacji społeczno-kulturowej.
Tomasz Kireńczuk – krytyk teatralny, dramaturg, kurator projektów artystycznych, dyrektor programowy krakowskiego Teatru Nowego. Absolwent dramatologii na Uniwersytecie Jagiellońskim, doktorant w Instytucie Europeistyki UJ; przygotowuje rozprawę doktorską poświęcona dramaturgii teatralnej komunikacji w najnowszym teatrze; autor monografii poświęconej teatrowi włoskich futurystów (Od sztuki w działaniu do działania w sztuce. Filippo Tommaso Marinetti i teatr włoskich futurystów); wielbiciel Rzymu i Neapolu, kawy i koniaku. Wielokrotnie przebywający na stypendiach we Włoszech (m. in. w Rzymie i w Sienie); stypendysta Fundacji na Rzecz Nauki Polskiej, Rządu Republiki Włoskiej i Prezydenta Miasta Krakowa.
Katarzyna Lniany –polonistka, członek zarządu Stowarzyszenia Małopolska Manufaktura Sztuki. Nauczyciel w szkole muzycznej, wieloletni koordynator programów edukacyjnych Fundacji Panteon Narodowy oraz były koordynator Zespołu Edukacyjnego Fundacji Panteon Narodowy, były Pełnomocnik Zarządu ds. Edukacji, współautorka i autorka licznych projektów artystycznych i edukacyjnych, w tym wydawnictw edukacyjnych (m. in. "To, co ulepsza", Zeszyty Naukowe Herbaciarni Naukowej), współzałożyciel i koordynator projektu Herbaciarnia Naukowa "Aromaty Wiedzy", gospodarz spotkań w PAU, członek Stowarzyszenia Polonistów.
Magdalena Miklasz – ur. 1983 r. reżyser (absolwentka PWST im. L. Solskiego w Krakowie na Wydziale Reżyserii Dramatu i AT Wydziału Sztuki Lalkarskiej w Białymstoku), aktorka, skrzypaczka. Za spektakl „Przemiana“ wg. Franza Kafki w Narodowym Starym Teatrze otrzymała Główną Nagrodę reżyserską na Festiwalu Debiutów „Pierwszy Kontakt“ w Toruniu. Wspólpracuje m.in. z Teatrem Malabar Hotel (spektakle „Sprawa Dantona- Samowywiad“ i „Mistrz i Małgorzata“), Teatrem Nowym w Poznaniu („Dom Bernardy Alba“), Teatrem Łaźnia Nowa (widowisko NH WONDERLAND) oraz Teatrem Muzycznym w Gdyni (musical "Avenue Q"). Od jedenastu lat jest inicjatorem i reżyserem wyjątkowych plenerowych spektakli w miasteczku Dynów na Podkarpaciu, w których obok artystów z różnych stron świata biorą udział mieszkańcy miasteczka. Uczyła w AT w Białymstoku, a obecnie jest pedagogiem w Warszawskiej Szkole Filmowej.
Dorota Ogrodzka – pedagog teatru, reżyserka, performerka, animatorka kultury, badaczka, twórczyni i koordynatorka projektów teatralnych i kulturalno-społecznych. Doktorantka w Zakładzie Teatru i Widowisk Instytut Kultury Polskiej. W Teatrze Polskim w Bydgoszczy założyła i prowadzi Młodą Scenę – reżyserując spektakle i akcje performerskie, prowadząc warsztaty, dyskutując i pisząc z młodymi aktorami - performerami teksty. Współtworzy Stowarzyszenie Pedagogów Teatru, z którym realizuje autorskie, interdyscyplinarne projekty edukacyjno-artystyczne. Pracuje z młodzieżą, aktorami, dziećmi, seniorami, twórcami, nauczycielami. Jeżdżąc po Polsce wspiera lokalnych liderów, grupy artystyczne i instytucje kultury w realizacji ich własnych przedsięwzięć. Współpracowała z wieloma teatrami w Polsce i kilkoma za granicą. Współtworzy kolektyw artystyczny Performeria Warszawy, Stowarzyszenie Katedra Kultury, jest animatorką kultury Towarzystwa Inicjatyw Twórczych ę. Razem z mężem Pawłem koordynuje warsztaty na festiwal Slot Art.
Magdalena Szpak – specjalistka ds. pedagogiki teatru w Instytucie Teatralnym im. Zbigniewa Raszewskiego. Prezeska Stowarzyszenia Pedagogów Teatru (SPT). Pedagog teatru w Teatrze im. Bogusławskiego Kaliszu. Absolwentka Wydziału Wiedzy o Teatrze warszawskiej Akademii Teatralnej oraz Podyplomowego Studium Menedżerów Kultury Szkoły Głównej Handlowej w Warszawie. Uczestniczka programu "European Diploma in Cultural Project Management" –prowadzonego przez brukselską Fundację Marcela Hictera. Ukończyła szkolenie z metod pedagogiki teatralnej "TiSZ Aneks – suplement dla specjalistów ds. pedagogiki teatru", organizowane przez Instytut Teatralny. Inicjuje projekty, szkoli nauczycieli i edukatorów wykorzystujących metody teatralne w pracy z amatorami. Prowadzi warsztaty teatralne dla dzieci i młodzieży. Koordynatorka portalu "Teatroteka Szkolna". Wykłada na studiach podyplomowych "Pedagogika Teatru" na Uniwersytecie Warszawskim.
Katarzyna Waligóra – absolwentka teatrologii Uniwerystetu Jagiellońskiego w ramach Międzywydziałowych Indywidualnych Studiów Humanistycznych; zajmuje się badaniem materialności teatru oraz archiwów spektakli teatralnych; jako recenzentka współpracuje z pismem "Didaskalia".
Dagmara Żabska - założycielka, szefowa artystyczna i aktorka Teatru Figur Kraków, od 2003 roku związana z programem "Dilettante", działającym na rzecz amatorskiego ruchu teatralnego. Absolwentka teatrologii UJ, Akademii Praktyk Teatralnych w Gardzienicach, Figurentheater-kolleg w Bochum. Specjalizuje się teatrze cieni, zajmuje pedagogiką teatru, sztuką społeczną i teatrem dla dzieci. W ramach Małopolskiego Instytutu Teatralnego szuka nowego modelu współpracy szkoły i teatru, wykorzystania narzędzi teatralnych w rozwoju społeczności lokalnych, tworzenia produktów turystycznych, edukacji i in. Razem z Teatrem Figur występowała na wielu międzynarodowych festiwalach teatralnych, m.in. w Seulu, Moskwie, Bagdadzie, Albaquerque, Lipsku.
PARTNER: Teatr Figur Kraków
Współpraca z Teatrem Figur odbywa się w ramach programu „Obywatele dla Demokracji” Fundacji im. S. Batorego finansowanego ze środków EEA grants w partnerstwie z Polską Fundacją Dzieci i Młodzieży.