W piątek 25.09 jako preludium Tygodnia z Teatroteką Szkolną można będzie zobaczyć Ciało pedagogiczne – spektakl w reżyserii Justyny Sobczyk o kondycji zawodu nauczyciela, w którym występują amatorzy – nauczyciele warszawskich szkół. Spektakl powstał w ramach współpracy z Warszawskim Centrum Inicjatyw Edukacyjno-Społecznych i Szkoleń jako wyjątkowa forma szkoleniowa dla nauczycieli. W sobotę prezentacji portalu Teatroteka Szkolna będzie towarzyszyła dyskusja Teatr / Szkoła / Misja publiczna, w której podejmiemy wątki związane z odpowiedzialnością społeczną, która łączy się z działalnością instytucji publicznych, takich jak szkoła i teatr. Dyskusja poprzedzi warsztaty pedagogiczno-teatralne, wykorzystujące narzędzia znajdujące się na portalu, prowadzone przez pedagogów teatru. W niedzielę zaplanowaliśmy blok Przywództwo nauczycieli w polskiej szkole: Fikcja, herezja czy realna możliwość? Wykład oraz warsztaty będą poświęcone możliwości kreowania zmiany w najbliższym otoczeniu nauczyciela.
INFORMACJE I ZAPISY | mszpak@instytut-teatralny.pl, tel. 22 501 70 20
PROGRAM:
25.09 | piątek
- godz. 19.00 | Pokaz spektaklu Ciało pedagogiczne w reż. Justyny Sobczyk + dyskusja po spektaklu
Spektakl "Ciało pedagogiczne" powstał w ramach współpracy i ze środków Warszawskiego Centrum Inicjatyw Edukacyjno-Społecznych i Szkoleń jako wyjątkowa forma szkoleniowa dla nauczycieli.
m-ce | Instytut Teatralny im. Z. Raszewskiego, ul. Jazdów 1, Warszawa
rezerwacja bezpłatnych wejściówek | mszpak@instytut-teatralny.pl, tel. 22 501 70 20
26.09 | sobota
- godz. 10.00-10.30 | Otwarcie spotkania
- godz. 10.30-12.00 | Dyskusja: Teatr/ Szkoła / Misja publiczna
Dyskusja: Teatr/ Szkoła / Misja publiczna
Paneliści: Dorota Buchwald (Instytut Teatralny), Piotr Morawski (Dialog), Magdalena Smak (Instytut Badań Edukacyjnych)
Moderatorki: Justyna Sobczyk (Instytut Teatralny im. Zbigniewa Raszewskiego), Agata Pietrzyk-Sławińska (Ośrodek Edukacji Muzeum Łazienki Królewskie).
m-ce dyskusji: Teatr Królewski w Starej Oranżerii, Muzeum Łazienki Królewskie, ul. Agrykoli 1, Warszawa
- godz. 12.00-13.00 | Prezentacja portalu Teatroteka Szkolna
- godz. 13.00-14.00 | Obiad
- godz. 14.30-17.00 | Warsztaty narzędziowe: Jak wykorzystać metody pedagogiczno-teatralne w praktyce szkolnej?
Warsztaty narzędziowe: Jak wykorzystać metody pedagogiczno-teatralne w praktyce szkolnej?
W jaki sposób pedagogika teatru może być przydatna w działaniu szkolnym na lekcji lub na zajęciach pozalekcyjnych? Przyjrzymy się narzędziom umieszczonym na portalu Teatroteka Szkolna w praktycznym działaniu teatralnym, szukając najlepszych dla siebie metod pracy z uczniami. Prowadzenie: Justyna Lipko-Konieczna, Dorota Ogrodzka, Agata Pietrzyk-Sławińska (Ośrodek Edukacji Muzeum Łazienki Królewskie), Justyna Sobczyk (Instytut Teatralny im. Zbigniewa Raszewskiego).
m-ca warsztatów: Instytut Teatralny, Teatr Królewski, Podchorążówka, Stara Kordegarda
27.09 | niedziela
- godz. 10.00-11.30 | Wykład: Przywództwo nauczycieli w polskiej szkole: Fikcja, herezja czy realna możliwość? | dr Marta Shaw (Instytut Spraw Publicznych Wydziału Zarządzania i Komunikacji Społecznej, Uniwersytet Jagielloński)
- godz. 12.00-14.00 | Warsztaty: Przywództwo nauczycieli w polskiej szkole: Fikcja, herezja czy realna możliwość?
Przywództwo nauczycieli w polskiej szkole: Fikcja, herezja czy realna możliwość?
W kraju nad Wisłą termin „przywódca” kojarzył się przez długi czas z władzą i surowym autorytetem. W szkole „przywódcą” mógł być najwyżej dyrektor – jednak międzynarodowe badania naukowe pokazują, że jakość procesu uczenia się w szkole zależy w ogromnym stopniu od zespołowego przywództwa nauczycieli. Wiele mówi się o potrzebie zmian w polskiej szkole – te zmiany nie będą możliwe bez pomysłowych i odważnych przywódców wśród nauczycieli. Aby sprostać wyzwaniom współczesności, polska edukacja potrzebuje nowego typu przywództwa, którego istotą jest współodpowiedzialność oraz budowanie relacji i sieci współpracy. Dlaczego próby angażowania uczniów i nauczycieli w kreowanie zmiany tak często kończą się frustracją? Czy przywództwo w polskiej szkole różni się od wzorców opisywanych w amerykańskich podręcznikach? Jakie metody i kompetencje pozwolą polskim nauczycielom kreować zmianę w swoim otoczeniu? Dyskusję oraz warsztaty oparte o te pytania poprowadzi zespół dr Marty Shaw z Zakładu Zarządzania w Edukacji Uniwersytetu Jagiellońskiego. Prowadzenie warsztatów: Beata Domerecka, dr Marta Shaw, Piotr Tałan.
m-ce dyskusji: Teatr Królewski w Starej Oranżerii, Muzeum Łazienki Królewskie, ul. Agrykoli 1, Warszawa
m-ca warsztatów: Instytut Teatralny, Teatr Królewski, Podchorążówka
PANELIŚCI I PROWADZĄCY WARSZTATY:
Dorota Buchwald – dyrektor Instytutu Teatralnego im. Zbigniewa Raszewskiego w Warszawie, teatrolog, praktyk i teoretyk dokumentowania teatru, w latach 1997-2003 kierownik Działu Dokumentacji Teatru w Związku Artystów Scen Polskich, 2003-2014 kierownik Pracowni Dokumentacji Teatru w Instytucie Teatralnym, 1995-2014 redaktor miesięcznika „Dialog”, redaktor wydawnictw teatralnych i książek, autorka tekstów o teatrze i rozmów drukowanych w „Antenie”, „Teatrze”, „Dialogu”, „Notatniku Teatralnym” i „Pamiętniku Teatralnym”.
Beata Domerecka - nauczycielka języka polskiego, w latach 1997 – 2012 dyrektorka szkoły, obecnie członkini zespołu projektu "Program wzmocnienia efektywności systemu nadzoru pedagogicznego i oceny jakości pracy szkoły", konsultantka na Studiach Podyplomowych Liderów Oświaty (CEO, PAFW, OSKKO, Collegium Civitas w Warszawie), współautorka poradnika o nowych ramowych planach nauczania dla dyrektorów szkół podstawowych, autorka wielu publikacji na temat zmian w oświacie.
Piotr Morawski – kulturoznawca, historyk kultury. Zajmuje się kulturową historią widowisk. Doktorat w Instytucie Sztuki PAN napisał o średniowiecznych widowiskach religijnych, teraz zajmuje się głównie przedstawieniami polskiego Oświecenia oraz osiemnastowiecznym teatrem publicznym w Polsce. Pisuje też o teatrze współczesnym oraz jego kulturowych i społecznych uwikłaniach. Od 2008 roku w zespole redakcyjnym „Dialogu”. Od 2007 stale współpracuje z Instytutem Teatralnym im. Zbigniewa Raszewskiego w Warszawie – ostatnio przy projekcie „Teatr publiczny. Przedstawienia” oraz przy elektronicznej encyklopedii teatru polskiego. Od 2012 jest sekretarzem Polskiego Towarzystwa Badań Teatralnych. Ostatnio wydał książkę „Ustanawianie świętości. Kulturowa historia angielskich widowisk religijnych w XVI wieku” (2015).
Justyna Lipko-Konieczna – doktorantka w Instytucie Kultury Polskiej UW. Współautorka scenariuszy teatralnych, dramaturżka. Współpracowała m.in. z Teatrem Dramatycznym, gdzie współtworzyła spektakle "Peer Gynt. Szkice z Dramatu Henryka Ibsena", "Klub Polski", "Córeczki". Autorka koncepcji merytorycznej i dramaturżka "Teatralnego Placu Zabaw Jana Dormana", projektu teatralno-edukacyjnego przygotowywanego przez Instytut Teatralny. Współpracuje przy tworzeniu dramaturgii spektakli Teatru 21.
Dorota Ogrodzka – pedagog teatru, reżyserka, performerka, animatorka kultury, badaczka, twórczyni i koordynatorka projektów teatralnych i kulturalno-społecznych.
Doktorantka w Zakładzie Teatru i Widowisk Instytut Kultury Polskiej. W Teatrze Polskim w Bydgoszczy założyła i prowadzi Młodą Scenę – reżyserując spektakle i akcje performerskie, prowadząc warsztaty, dyskutując i pisząc z młodymi aktorami - performerami teksty. Współtworzy Stowarzyszenie Pedagogów Teatru, z którym realizuje autorskie, interdyscyplinarne projekty edukacyjno-artystyczne. Pracuje z młodzieżą, aktorami, dziećmi, seniorami, twórcami, nauczycielami. Jeżdżąc po Polsce wspiera lokalnych liderów, grupy artystyczne i instytucje kultury w realizacji ich własnych przedsięwzięć. Współpracowała z wieloma teatrami w Polsce i kilkoma za granicą. Współtworzy kolektyw artystyczny Performeria Warszawy, Stowarzyszenie Katedra Kultury, jest animatorką kultury Towarzystwa Inicjatyw Twórczych ę. Razem z mężem Pawłem koordynuje warsztaty na festiwal Slot Art.
Agata Pietrzyk-Sławińska – absolwentka kulturoznawstwa i animacji kultury w Instytucie Kultury Polskiej Uniwersytetu Warszawskiego. Specjalistka ds. edukacji i koordynatorka programu Wolontariat z kulturą! w Ośrodku Edukacji Muzeum Łazienki Królewskie w Warszawie., gdzie odpowiada również za pracę z dorosłymi i realizację ścieżki teatralnej (w tym prowadzenie warsztatów muzealnych z wykorzystaniem technik teatralnych i darmowych, upowszechnianie wiedzy o teatrze XVIII wieku oraz animowanie przestrzeni Teatru Stanisławskiego. Starej Pomarańczarni). Wiceprezes Stowarzyszenia „Katedra Kultury”. Współrealizatorka projektów kulturalno-społecznych Trzy bieguny, Etnografia/ Animacja/ Sztuka. Współpracuje m.in. z Towarzystwem Inicjatyw Twórczych „ę”, Instytutem Teatralnym im. Z. Raszewskiego, domami kultury, muzeami oraz grupami nieformalnymi. Narzędzia animacyjne wykorzystuje w edukacji kulturalnej, animacji muzealnej i działaniach społecznych. Ukończyła Instruktorki Kurs Kwalifikacyjny: Arteterapia. Kultura przeciw wykluczeniu.
Magdalena Smak - socjolog, absolwentka Studiów Doktoranckich Instytutu Socjologii Uniwersytetu Warszawskiego. Obecnie starszy specjalista ds. badań i analiz w Zespole Badań Nauczycieli Instytutu Badań Edukacyjnych. Pracowała w projektach ogólnopolskich i europejskich dotyczących edukacji. Autorka publikacji naukowych i raportów obejmujących zagadnienia funkcjonowania polskich szkół.
Justyna Sobczyk – pedagożka teatru. Ukończyła pedagogikę specjalną na Uniwersytecie Mikołaja Kopernika w Toruniu oraz wiedzę o teatrze w Akademii Teatralnej w Warszawie. Skończyła podyplomowe studia pedagogiki teatru na Uniwersität der Künste w Berlinie. Stypendystka organizacji GFPS (Gemeinschaft für Wissenschaft und Kultur in Mittel- und Osteuropa) oraz DAAD (Deutscher Akademischer Austausch Dienst). Członkini Stowarzyszenia Pedagogów Teatralnych. Obecnie związana z Instytutem Teatralnym im. Zbigniewa Raszewskiego w Warszawie. Prowadzi „Teatr 21”.
Marta Shaw – wykładowczyni akademicka w Zakładzie Zarządzania w Edukacji Uniwersytetu Jagiellońskiego i Bethel University w USA, naukowo zajmuje się tematyką przywództwa organizacyjnego i polityki edukacyjnej. Ekspertka projektu "Przywództwo i zarządzanie w oświacie" realizowanego przez Uniwersytet Jagielloński i Ośrodek Rozwoju Edukacji, autorka licznych publikacji na temat zmian w szkolnictwie w ujęciu porównawczym i międzynarodowym.
Piotr Tałan - nauczyciel fizyki i dyrektor szkoły, trener i ekspert w projektach MEN z zakresu podstawy programowej, sprawowania nadzoru pedagogicznego i wspomagania szkół. Autor publikacji w dziedzinie edukacji. Członek grup i stowarzyszeń edukacyjnych, takich jak OSKKO, PSK, Superbelfrzy RP. Autor i realizator szkoleń dla dyrektorów szkół, nauczycieli i pracowników organu nadzoru.