09.09.2015

SZCZECIN - TYDZIEŃ Z TEATROTEKĄ SZKOLNĄ

Spotkanie „Tydzień z Teatroteką Szkolną" w Zachodniopomorskim Centrum Doskonalenia w Szczecinie to okazja do przyjrzenia się wyborom repertuarowym, jakich dokonują nauczyciele - zarówno w kontekście planowanej wizyty w teatrze z klasą, jak i własnych prób teatralnych i pracy amatorskiej z dziećmi i młodzieżą. 

miniatura artykułu

Na jakie spektakle zabieramy naszych uczniów? Co jako nauczyciele wybieramy w teatrze i dlaczego? Po jakie teksty sięgamy do pracy z dziećmi i młodzieżą? Co mogłoby pomóc oswoić trudny czasem dla odbiorcy teatr współczesny? Dlaczego warto sięgać po nowe propozycje?

Dyskusji Nauczyciel w teatrze – co wybieram? – o wyborach repertuarowych nauczycieli będzie towarzyszyła prezentacja portalu "Teatroteka Szkolna"  oraz warsztaty narzędziowe: Jak wykorzystać metody pedagogiczno-teatralne w praktyce szkolnej? 

INFORMACJE I ZAPISY: http://sas.sputnik.javatech.com.pl/

(należy wpisać symbol: III/C/37)

 

PROGRAM:

23.09 | Zachodniopomorskie Centrum Doskonalenia Nauczycieli, ul. Gen. J. Sowińskiego 68, Szczecin

Dyskusja: Nauczyciel w teatrze – co wybieram? – o wyborach repertuarowych nauczycieli 

Paneliści: Magdalena Gardas (Teatr Lalek "Pleciuga" w Szczecinie), Kamila Paradowska (Teatr Współczesny w Szczecinie), Anna Godzińska (SP nr 53 w Szczecinie)

Moderatorka: Magdalena Szpak (Instytut Teatralny)

Warsztaty narzędziowe: Jak wykorzystać metody pedagogiczno-teatralne w praktyce szkolnej? 

W jaki sposób pedagogika teatru może być przydatna w działaniu szkolnym na lekcji lub na zajęciach pozalekcyjnych? Przyjrzymy się narzędziom umieszczonym na portalu „Teatroteka Szkolna” w praktycznym działaniu teatralnym, szukając najlepszych dla siebie metod pracy z uczniami.

Prowadzenie: Agnieszka Szymańska (Teatr im. Fredry w Gnieźnie), Magdalena Szpak (Instytut Teatralny)

 

PANELIŚCI, PROWADZĄCY WARSZTATY:

Magdalena Gardas-Wasilewska – absolwentka specjalizacji dziennikarskiej i ścieżki pedagogicznej w Instytucie Filologii Polskiej i Kulturoznawstwa US (rok 2007). Zawodowo związana z Teatrem Lalek „Pleciuga”, w którym odpowiada za promocję i realizację projektów edukacyjno­-kulturalnych. Koordynatorka festiwalu teatralnego dla dzieci Mały Kontrapunkt. Organizatorka różnego rodzaju warsztatów i zajęć. Instruktorka rekreacji ruchowej, miłośniczka tańca. W ramach letnich półkolonii kilkukrotnie prowadziła w „Pleciudze” zajęcia podczas projektu „Lato w teatrze”, współpracowała też w tym zakresie z Zamkiem Książąt Pomorskich i Ośrodkiem Kultury Gminy Wolin. Jest współautorką i koordynatorką projektu edukacyjnego „Mamy prawo do bycia sobą –  teatr (dla) dzieci” dofinansowanego ze środków Ministra Kultury i Dziedzictwa Narodowego zrealizowanego w Teatrze Lalek „Pleciuga” w 2012 roku. Współpracuje z Zamkiem Książąt Pomorskich prowadząc „Literownię” –  comiesięczne spotkania literackie dla dzieci.  Jest współzałożycielką i członkinią Fundacji Droga Wolna, stawiającej na partycypację dzieci i młodzieży w życiu społecznym, propagującej ideę edukacji demokratycznej. Absolwentka Szkoły Pedagogów Teatru Instytutu Teatralnego im. Zbigniewa Raszewskiego w Warszawie. 
Strony realizowanych/zrealizowanych projektów: 
www.dryfart-zamek.blogspot.com
www.mamyprawo.blogspot.com 
www.literownia­-zamek.blogspot.com 

Anna Godzińska – absolwentka Filologii Polskiej na Uniwersytecie Szczecińskim, doktorantka w Zakładzie Literatury Polskiej XX wieku w Instytucie Polonistyki i Kulturoznawstwa Uniwersytetu Szczecińskiego Przygotowuje pracę doktorską Kobiety Zofii Nałkowskiej. Nauczycielka języka polskiego w Szkole Podstawowej nr 53 w Szczecinie. Publikowała na łamach Pograniczy, Autobiografii. Literatura – kultura - media, Pisma feministycznego Zadra oraz Magazynu o książkach Papermint. Jest autorką m.in. tekstów naukowych do tomów: „Granice Nałkowskiej”, „Intepretatywnego słownika termin ów kulturowych”, „Literatura i media”, „Księgowanie. Literatura, pieniądze, kobieta”, „Człowiek – woda – kultura”. Redaktorka działu GENDER w internetowym magazynie kulturalno-literackim szuflada.net.

Kamila Paradowska – kierownik literacki Teatru Współczesnego w Szczecinie, autorka teatralnego bloga dla publiczności (www.blog.wspolczesny.szczecin.pl) oraz programów edukacyjnych (m.in. dla projektów Teatr i Szkoła, Teatr Polska, Klasyka Żywa). Współpracowała z festiwalem Kontrapunkt jako redaktorka jednodniówki festiwalowej „Mała Forma”, była redaktorką naczelną czasopisma akademickiego „Przegląd Uniwersytecki”. Na Uniwersytecie Szczecińskim prowadziła zajęcia z historii teatru oraz pisania kreatywnego. Przez 10 lat była aktorką teatru offowego Uhuru z Gryfina. W marcu zostanie wydana jej książka „Teraz! Ilustrowana historia Teatru Współczesnego w Szczecinie”.

Anna Parchimowicz – absolwentka filologii polskiej Uniwersytetu Gdańskiego (specjalizacja teatrologiczna i nauczycielska) oraz podyplomowych studiów z teorii kultury na Uniwersytecie Szczecińskim. Nauczycielka języka polskiego w ZSO nr 6: IX Liceum Ogólnokształcącym z Oddziałami Dwujęzycznymi im. Bohaterów Monte Cassino i Gimnazjum nr 42 w Szczecinie. Współtwórczyni i współorganizatorka Przeglądu Małych Form Teatralnych „Kotłownia”  (od roku 2009) odbywającego się w Zespole Szkół Ogólnokształcących nr 6. Od lat współpracuje z teatrami szczecińskimi, popularyzując wśród uczniów i nauczycieli różne formy uczestnictwa w kulturze. Uczestniczy - w ramach szczecińskiego oddziału Stowarzyszenia Nauczycieli Polonistów - w organizacji artystycznych przedsięwzięć dla szkół.

Magdalena Szpak – specjalistka ds. pedagogiki teatru w Instytucie Teatralnym im. Zbigniewa Raszewskiego. Prezeska Stowarzyszenia Pedagogów Teatru (SPT). Pedagog teatru w Teatrze im. Bogusławskiego Kaliszu. Absolwentka Wydziału Wiedzy o Teatrze warszawskiej Akademii Teatralnej oraz Podyplomowego Studium Menedżerów Kultury Szkoły Głównej Handlowej w Warszawie. Uczestniczka programu "European Diploma in Cultural Project Management" –prowadzonego przez brukselską Fundację Marcela Hictera. Ukończyła szkolenie z metod pedagogiki teatralnej "TiSZ Aneks – suplement dla specjalistów ds. pedagogiki teatru", organizowane przez Instytut Teatralny. Inicjuje projekty, szkoli nauczycieli i edukatorów wykorzystujących metody teatralne w pracy z amatorami. Prowadzi warsztaty teatralne dla dzieci i młodzieży. Koordynatorka portalu "Teatroteka Szkolna". Wykłada na studiach podyplomowych "Pedagogika Teatru" na Uniwersytecie Warszawskim.

Agnieszka Szymańska – absolwentka Akademii Pedagogiki Specjalnej im. Marii Grzegorzewskiej (specjalności pedagogika ogólna i edukacja medialna), Podyplomowego Studium Menedżerów Kultury Szkoły Głównej Handlowej, Szkoły Pedagogów Teatru Instytutu Teatralnego. Zajmuje się organizacją, produkcją, promocją wydarzeń artystycznych adresowanych do dzieci. Prowadzi warsztaty edukacyjno – teatralne. Współpracowała z Fundacją ABCXXI – Cała Polska czyta dzieciom (koordynatorka działań medialnych kampanii w latach 2008-2011) oraz Instytutem Teatralnym im. Zbigniewa Raszewskiego (producentka: trzech edycji festiwalu małe Warszawskie Spotkania Teatralne, Teatralnego Placu Zabaw Jana Dormana, współkoordynatorka trzech edycji programu Lato w teatrze). Specjalistka ds. kontaktów międzynarodowych Teatru Fredry w Gnieźnie. Członkini Stowarzyszenia Pedagogów Teatru w którym prowadziła warsztaty dla dzieci w ramach akcji Labirynt oraz dla pedagogów w ramach projektu „Teatralne Spięcie”. Producentka spektakli Teatru 21 („Ja jestem ja” oraz „.. i my wszyscy. Odcinek 0”).

 
PARTNERZY: Zachodniopomorskie Centrum Doskonalenia Nauczycieli w Szczecinie, Teatr Wspólczesny w Szczecinie

Zobacz też