Nasza strona wykorzystuje pliki cookies (tzw. ciasteczka). Dzięki nim, indywidualnie dostosowujemy stronę do Twoich potrzeb. Możesz określić warunki przechowywania lub dostępu do plików cookies w Twojej przeglądarce. Dowiedz się o polityce prywatności.
Przestrzeń pedagogiki teatru - we mnie i w instytucji. Spotkanie z cyklu Checkpoint. Partnerki i Partnerzy Teatroteki Szkolnej | Kraków, 11-13 maja 2025 r.
Zapraszamy na kolejne spotkanie z cyklu Checkpoint. Partnerki i Partnerzy Teatroteki Szkolnej. W 2025 roku odbędzie się w dniach 11-13 maja w Krakowie i jest organizowany we współpracy z Narodowym Starym Teatrem im. Heleny Modrzejewskiej w Krakowie.pod hasłem:Przestrzeń pedagogiki teatru-we mnie i w instytucji.
Zapraszamy pedagożki i pedagogów teatru zatrudnionych w teatrach instytucjonalnych.
Zgłoszenia przyjmujemy do 3 kwietnia. Z osobami zakwalifikowanymi do udziału w spotkaniu skontaktujemy się do dnia 11 kwietnia 2025r.
Już po raz czwarty Instytut Teatralny im. Zbigniewa Raszewskiego organizuje spotkanie z cyklu Checkpoint. Partnerki i Partnerzy Teatroteki Szkolnej. To trzydniowa propozycja rozwojowa dla pedagożek i pedagogów teatru pracujących w teatrach instytucjonalnych. Jest okazją do zatrzymania się w codziennej pracy na stanowiskach związanych z edukacją teatralną. Daje szansę sieciowania i przyglądania się swojej pracy w grupie osób na podobnych stanowiskach. Temat tegorocznego spotkania zaprasza do refleksji nad miejscem pedagogiki teatru w Tobie jako pedagożce/pedagogu teatru oraz we współtworzonej przez Ciebie instytucji.
Gdzie w Twojej instytucji są przestrzenie na działania pedagogiczno-teatralne (te bardziej i mniej oczywiste)? W jaki sposób różnorodność miejsc wpływa na charakter i sposób realizacji działań oraz publiczność? Jakie wyzwania i/lub marzenia się z tym wiążą? W jaki sposób przestrzeń wpływa na Ciebie i jak Ty możesz ją kształtować? Kwestia sprawczości odnosi do osobistego wymiaru pracy na stanowisku pedagożki/pedagoga teatru. Dlatego stawiamy też pytanie o to, jak definiujesz przestrzeń pedagogiki teatru w sobie. Zapraszamy do wymiany doświadczeń i wspólnego poszukiwania odpowiedzi na te pytania.
Dla chętnych osób przewidujemy dodatkowy dzień na udział w superwizji grupowej, która jest jednym z podstawowych narzędzi dbania o siebie w profesjach pomocowych i edukacyjnych. Podczas superwizji będzie możliwość omówienia na forum grupy swoich doświadczeń w prowadzeniu warsztatów. Tematem superwizji będzie prowadzenie warsztatów pedagogiczno-teatralnych.
Udział w wydarzeniu jest bezpłatny, dlatego prosimy o odpowiedzialne zgłaszanie swojego udziału.
Instytut Teatralny zapewnia wszystkim uczestniczkom i uczestnikom nocleg ze śniadaniem w dniach 11-12 maja (1 doba) oraz dodatkowo nocleg ze śniadaniem w dniach 12-13 maja osobom uczestniczącym w superwizji grupowej. Teatr Stary zapewnia obiady dla osób uczestniczących. Kolacje pozostają we własnym zakresie.
Maksymalna liczba uczestników spotkania to 20 osób. Maksymalna liczba uczestników modułu superwizyjnego to 10 osób. O udziale w spotkaniu decyduje kolejność zgłoszeń po przeanalizowaniu przez organizatorów spełnienia kryteriów formalnych (wymogiem koniecznym jest praca w teatrze instytucjonalnym na stanowisku związanym z pedagogiką teatru/edukacją teatralną, a pierwszeństwo udziału mają absolwentki i absolwenci Programu Partnerki i Partnerzy Teatroteki Szkolnej). Organizatorzy skontaktują się z osobami zakwalifikowanymi do udziału w spotkaniu do dnia 11 kwietnia 2025r.
Więcej informacji: Anna Zalewska-Uberman (auberman@instytut-teatralny.pl, tel. 730 120 127)
PROGRAM:
11 maja, niedziela:
12:00-14:00 - Sesja 1 - przywitanie i integracja w oparciu o temat przewodni 14:00-15:00 - Obiad 15:00-18:00 - Sesja 2 - warsztaty pogłębiające 19:00 - Spektakl (tytuł zostanie podany w późniejszym terminie)
12 maja, poniedziałek:
10:00-13:00 - Sesja 3 - kontynuacja warsztatów i podsumowanie 13:00-14:00 - Obiad 14:00-16:00 - Wizyta w MICET Muzeum Interaktywne/Centrum Edukacji Teatralnej
13 maja, wtorek: dodatkowy dzień dla chętnych osób
10:00-13:00 - Moduł superwizyjny z dwoma przerwami 13:00-14:00 - Obiad 14:00-15:00 - Podsumowanie superwizji
Prowadzenie:
Agata Kędzia, Anna Zalewska-Uberman (warsztaty, moduł superwizyjny) Daniel Arbaczewski, Katarzyna Peplińska-Pietrzak, Łukasz Zaleski (wizyta w MICET)
Agata Kędzia - pedagożka teatru, kulturoznawczyni, twórczyni i koordynatorka projektów z zakresu edukacji kulturowej. Absolwentka kulturoznawstwa (Uniwersytet Śląski) i performatyki (Uniwersytet Jagielloński). Autorka książki "Trudna sztuka dorastania. Wydarzenia performatywne dla nastoletniej publiczności". W latach 2018–2024 pracowała jako pedagożka teatru w Teatrze Zagłębia w Sosnowcu. Obecnie związana ze Staromiejskim Domem Kultury w Warszawie, gdzie współtworzy długofalowe programy wzmacniające kadry kultury. Pisze artykuły, tropi związki pomiędzy sztuką i edukacją, realizuje projekty twórcze dla i z udziałem dzieci, osób nastoletnich i dorosłych.
Anna Zalewska-Uberman –pedagożka teatru, teatrolożka, tutorka. Absolwentka teatrologii (Uniwersytet Gdański, 2003) i pierwszego w Polsce kursu z zakresu pedagogiki teatru TiSZ Anex (Instytut Teatralny, 2009). W latach 2009-2023 prowadziła Dział Edukacji w Teatrze Miejskim im. Witolda Gombrowicza w Gdyni i przez kilkanaście lat była członkinią Komisji Artystycznej Ogólnopolskiego Konkursu o "Gdyńską Nagrodę Dramaturgiczną". Obecnie związana z Instytutem Teatralnym w Warszawie, gdzie współtworzy program „Teatroteka Szkolna” i Szkołą Liderską w Warszawie, gdzie pracuje jako tutorka. Wspiera w rozwoju kadry kultury, osoby nauczycielskie i liderskie. Autorka tekstów o teatrze i materiałów edukacyjnych. Tegoroczna stypendystka Ministerstwa Kultury i Dziedzictwa Narodowego.
Organizatorzy:
Instytut Teatralny im. Zbigniewa Raszewskiego w Warszawie Narodowy Stary Teatr im. Heleny Modrzejewskiej w Krakowie
Checkpoint. Partnerki i Partnerzy Teatroteki Szkolnej to projekt sieciujący pedagogów i pedagożki teatru, absolwentów i absolwentki programu Partnerzy Teatroteki Szkolnej oraz wszystkich pedagogów i pedagożki teatru w teatrach instytucjonalnych. Pierwszy Checkpoint odbył się w październiku 2022 r. w Instytucie Teatralnym w Warszawie i był poświęcony działaniom pedagogiczno-teatralnym włączającym mniejszość ukraińską w Polsce. W 2023 roku w Miejskim Teatrze Miniatura w Gdańsku wzięliśmy na warsztat dobrostan pedagożek i pedagogów teatru. A rok później w Łodzi - w Teatrze Lalek Arlekin im. Henryka Ryla i w Teatrze Muzycznym spotkaliśmy się wokół tematu warsztatu do spektaklu.