10.03.2025

Przestrzeń pedagogiki teatru - we mnie i w instytucji. Spotkanie z cyklu Checkpoint. Partnerki i Partnerzy Teatroteki Szkolnej | Kraków, 11-13 maja 2025 r.

Zapraszamy na kolejne spotkanie z cyklu Checkpoint. Partnerki i Partnerzy Teatroteki Szkolnej.  W 2025 roku odbędzie się w dniach 11-13 maja w Krakowie i jest organizowany we współpracy z Narodowym Starym Teatrem im. Heleny Modrzejewskiej w Krakowie.pod hasłem:Przestrzeń pedagogiki teatru-we mnie i w instytucji. Zapraszamy pedagożki i pedagogów teatru zatrudnionych w teatrach instytucjonalnych.  Zgłoszenia przyjmujemy do 3 kwietnia. Z osobami zakwalifikowanymi do udziału w spotkaniu skontaktujemy się do dnia 11 kwietnia 2025r.      

miniatura artykułu

Już po raz czwarty Instytut Teatralny im. Zbigniewa Raszewskiego organizuje spotkanie z cyklu Checkpoint. Partnerki i Partnerzy Teatroteki Szkolnej. To trzydniowa propozycja rozwojowa dla pedagożek i pedagogów teatru pracujących w teatrach instytucjonalnych. Jest okazją do zatrzymania się w codziennej pracy na stanowiskach związanych z edukacją teatralną. Daje szansę sieciowania i przyglądania się swojej pracy w grupie osób na podobnych stanowiskach. Temat tegorocznego spotkania zaprasza do refleksji nad miejscem pedagogiki teatru w Tobie jako pedagożce/pedagogu teatru oraz we współtworzonej przez Ciebie instytucji.

Gdzie w Twojej instytucji są przestrzenie na działania pedagogiczno-teatralne (te bardziej i mniej oczywiste)? W jaki sposób różnorodność miejsc wpływa na charakter i sposób realizacji działań oraz publiczność? Jakie wyzwania i/lub marzenia się z tym wiążą? W jaki sposób przestrzeń wpływa na Ciebie i jak Ty możesz ją kształtować? Kwestia sprawczości odnosi do osobistego wymiaru pracy na stanowisku pedagożki/pedagoga teatru. Dlatego stawiamy też pytanie o to, jak definiujesz przestrzeń pedagogiki teatru w sobie. Zapraszamy do wymiany doświadczeń i wspólnego poszukiwania odpowiedzi na te pytania.

Dla chętnych osób przewidujemy dodatkowy dzień na udział w superwizji grupowej, która jest jednym z podstawowych narzędzi dbania o siebie w profesjach pomocowych i edukacyjnych. Podczas superwizji będzie możliwość omówienia na forum grupy swoich doświadczeń w prowadzeniu warsztatów. Tematem superwizji będzie prowadzenie warsztatów pedagogiczno-teatralnych.

Aby wziąć udział w spotkaniu, należy wypełnić  formularz zgłoszeniowy  do 3 kwietnia 2025 r.

Udział w wydarzeniu jest bezpłatny, dlatego prosimy o odpowiedzialne zgłaszanie swojego udziału. 

Instytut Teatralny zapewnia wszystkim uczestniczkom i uczestnikom nocleg ze śniadaniem w dniach 11-12 maja (1 doba) oraz dodatkowo nocleg ze śniadaniem w dniach 12-13 maja osobom uczestniczącym w superwizji grupowej. Teatr Stary zapewnia obiady dla osób uczestniczących. Kolacje pozostają we własnym zakresie.

Maksymalna liczba uczestników spotkania to 20 osób. Maksymalna liczba uczestników modułu superwizyjnego to 10 osób. O udziale w spotkaniu decyduje kolejność zgłoszeń po przeanalizowaniu przez organizatorów spełnienia kryteriów formalnych (wymogiem koniecznym jest praca w teatrze instytucjonalnym na stanowisku związanym z pedagogiką teatru/edukacją teatralną, a pierwszeństwo udziału mają absolwentki i absolwenci Programu Partnerki i Partnerzy Teatroteki Szkolnej). Organizatorzy skontaktują się z osobami zakwalifikowanymi do udziału w spotkaniu do dnia 11 kwietnia 2025r.

Więcej informacji: Anna Zalewska-Uberman (auberman@instytut-teatralny.pl, tel. 730 120 127)

PROGRAM:

11 maja, niedziela:

12:00-14:00 - Sesja 1 - przywitanie i integracja w oparciu o temat przewodni
14:00-15:00 - Obiad
15:00-18:00 - Sesja 2 - warsztaty pogłębiające
19:00 - Spektakl (tytuł zostanie podany w późniejszym terminie)

12 maja, poniedziałek:

10:00-13:00 - Sesja 3 - kontynuacja warsztatów i podsumowanie
13:00-14:00 - Obiad
14:00-16:00 - Wizyta w MICET Muzeum Interaktywne/Centrum Edukacji Teatralnej

13 maja, wtorek:
dodatkowy dzień dla chętnych osób

10:00-13:00 - Moduł superwizyjny z dwoma przerwami
13:00-14:00 - Obiad
14:00-15:00 - Podsumowanie superwizji

Prowadzenie: 

Agata Kędzia, Anna Zalewska-Uberman (warsztaty, moduł superwizyjny)
Daniel Arbaczewski, Katarzyna Peplińska-Pietrzak, Łukasz Zaleski (wizyta w MICET)

Agata Kędzia - pedagożka teatru, kulturoznawczyni, twórczyni i koordynatorka projektów z zakresu edukacji kulturowej. Absolwentka kulturoznawstwa (Uniwersytet Śląski) i performatyki (Uniwersytet Jagielloński). Autorka książki "Trudna sztuka dorastania. Wydarzenia performatywne dla nastoletniej publiczności". W latach 2018–2024 pracowała jako pedagożka teatru w Teatrze Zagłębia w Sosnowcu. Obecnie związana ze Staromiejskim Domem Kultury w Warszawie, gdzie współtworzy długofalowe programy wzmacniające kadry kultury. Pisze artykuły, tropi związki pomiędzy sztuką i edukacją, realizuje projekty twórcze dla i z udziałem dzieci, osób nastoletnich i dorosłych.

Anna Zalewska-Uberman –pedagożka teatru, teatrolożka, tutorka. Absolwentka teatrologii (Uniwersytet Gdański, 2003) i pierwszego w Polsce kursu z zakresu pedagogiki teatru TiSZ Anex (Instytut Teatralny, 2009). W latach 2009-2023 prowadziła Dział Edukacji w Teatrze Miejskim im. Witolda Gombrowicza w Gdyni i przez kilkanaście lat była członkinią Komisji Artystycznej Ogólnopolskiego Konkursu o "Gdyńską Nagrodę Dramaturgiczną". Obecnie związana z Instytutem Teatralnym w Warszawie, gdzie współtworzy program „Teatroteka Szkolna” i Szkołą Liderską w Warszawie, gdzie pracuje jako tutorka. Wspiera w rozwoju kadry kultury, osoby nauczycielskie i liderskie. Autorka tekstów o teatrze i materiałów edukacyjnych. Tegoroczna stypendystka Ministerstwa Kultury i Dziedzictwa Narodowego.

Organizatorzy:

Instytut Teatralny im. Zbigniewa Raszewskiego w Warszawie
Narodowy Stary Teatr im. Heleny Modrzejewskiej w Krakowie

Checkpoint. Partnerki i Partnerzy Teatroteki Szkolnej to projekt sieciujący pedagogów i pedagożki teatru, absolwentów i absolwentki programu Partnerzy Teatroteki Szkolnej oraz wszystkich pedagogów i pedagożki teatru w teatrach instytucjonalnych. Pierwszy Checkpoint odbył się w październiku 2022 r. w Instytucie Teatralnym w Warszawie i był poświęcony działaniom pedagogiczno-teatralnym włączającym mniejszość ukraińską w Polsce. W 2023 roku w Miejskim Teatrze Miniatura w Gdańsku wzięliśmy na warsztat dobrostan pedagożek i pedagogów teatru. A rok później w Łodzi - w Teatrze Lalek Arlekin im. Henryka Ryla i w Teatrze Muzycznym spotkaliśmy się wokół tematu warsztatu do spektaklu.

Zobacz też