W listopadzie spotkaliśmy się po raz pierwszy w grupie dziesięciu Partnerów Teatroteki Szkolnej w sezonie 2021/2022 - pedagogów teatru pracujących w teatrach instytucjonalnych. Pierwszy zjazd miał charakter integracyjny – uczestnicy i uczestniczki poznawali się wzajemnie, budując krok po kroku bezpieczną przestrzeń dla spotkania i wymiany. Zajęcia były zainspirowane lekcjami szkolnymi – jak rozgrzewka w formie zajęć z WFu, lekcja polskiego w formie pracy nad metaforą obejmującą swoje miejsce w teatrze czy historii w przyglądaniu się edukacji w konkretnej instytucjach teatralnych na osi czasu. Zebraliśmy potrzeby i pytania nurtujące grupę – posłużyły konstruowaniu warsztatów podczas kolejnych zjazdów Partnerów Teatroteki Szkolnej.
Spotkanie styczniowe przebiegało wokół planów i celów na 2022 rok. Analizując potrzeby teatru i potrzeby szkoły, patrzyliśmy, jak się łączą z naszymi własnymi planami i potrzebami w kontekście zawodowym. Zbieraliśmy wnioski płynące z tej analizy. Zjazd zakończył się namierzeniem dla siebie mikrowyzwania – małej zmiany, którą każdy z uczestników chciałby wprowadzić w najbliższym czasie w swojej pracy. Ustaliliśmy, że będziemy się w tym nawzajem wspierać, umawiając się pomiędzy zjazdami na rozmowy w parach o postępach we wprowadzaniu zmiany.
Trzecie spotkanie dotyczyło pracy z celami, które w 2022 roku chcę realizować w instytucji, w której pracuję. Uczestnicy i uczestniczki skupili się na jednym celu, wybranym indywidualnie dla siebie. Przyglądaliśmy się krajobrazowi w teatrze, który sprzyja lub utrudnia realizację tego celu. Namierzaliśmy strategie, które w pracy mogą nas wspierać w osiąganiu swoich zamierzeń.
Ostatni zjazd służył podsumowaniu mojego miejsca jako pedagoga lub pedagożki teatru w instytucji, w jakiej pracuję. Jaką drogę przeszłam/przeszedłem przez ten rok uczestnictwa w programie Partnerzy Teatroteki Szkolnej? Jak myślę o sobie i swoich zadaniach w najbliższej przyszłości?
To jeszcze nie koniec udziału w programie. Jesienią chętne osoby po wprowadzeniu w tutoring rozpoczną własny proces tutorski i otrzymają indywidualne wsparcie w realizacji wybranego przez siebie wyzwania, nad którym mogą pracować w kolejnym sezonie.