30.04.2019

Dynów, Sanok, Orneta, Wodzisław Śląski

W połowie kwietnia odwiedziliśmy cztery kolejne instytucje – tym razem były to ośrodki kultury – domy kultury i galeria sztuki.

miniatura artykułu

Przyjechaliśmy z wizytą do dwóch instytucji w województwie podkarpackim, gdzie przeprowadziliśmy warsztaty dotyczące budowania spektaklu teatralnego bez przygotowanego wcześniej scenariusza. Najpierw na zaproszenie Anety Pepaś-Skowron zawitaliśmy do Miejskiego Ośrodka Kultury w Dynowie, gdzie 12 kwietnia Daniel Stachuła przeprowadził warsztat, podczas którego zastanawialiśmy się, jak zbudować etiudy teatralne dotyczące bohaterów i bohaterek szkolnych lektur.

Dzień później odwiedziliśmy BWA Galerię Sanocką w Sanoku, gdzie przywitał nas dyrektor Sławomir Woźniak. Przeprowadzony warsztat oparty został na scenariuszu Joanny Krukowskiej-Gulik Od pomysłu do pierwszych etiud zamieszczonym na naszym portalu. Wspólnie z grupą warsztatowiczów zdecydowaliśmy, że pojęciem, któremu chcemy się przyjrzeć poprzez działania teatralne będzie… szczęście. Na początku próbowaliśmy zdefiniować pojęcie szczęścia, następnie poprzez szereg działań wygenerowaliśmy materiał, który stał się podstawą do stworzenia etiud teatralnych. Po zakończeniu warsztatów uczestniczyliśmy w spektaklu pt. O tym i o owym… czyli o tym i o tamtym w wykonaniu Teatru BWA (Sceny Młodych) w reż. Sławomira Woźniaka.

12 kwietnia byliśmy również w Miejskim Domu Kultury w Ornecie w województwie warmińsko-mazurskim. W warsztacie prowadzonym przez Annę Zalewską-Uberman wzięły udział nauczycielki przedszkolne, ze szkół podstawowych i świetlic. Po prezentacji portalu odbyły się zajęcia inspirowane serią scenariuszy Bogumiły Stachurskiej o przyborach szkolnych. Skupiliśmy się głównie na module akcentującym ruch. Po krótkiej rozgrzewce i ćwiczeniach integracyjnych uczestnicy zajęć spośród szkolnych przyborów przyniesionych przez prowadzącą wybrali jeden, wokół którego w dalszej części warsztatów powstały improwizacje teatralne. Nauczycielki tworzyły proste sceny ruchowe i grupowe choreografie, którym w finale nadały tytuły. Zajęcia zakończyliśmy stworzeniem improwizowanej opowieści o mieszkańcach piórnika.

15 kwietnia odwiedziliśmy Wodzisławskie Centrum Kultury w Wodzisławiu Śląskim, gdzie Aleksandra Drzazga pracowała warsztatowo z nauczycielami nad wierszem Stanisława Grochowiaka Na słotę. Tekst stał się także okazją do powrotu do krainy wspomnień z dzieciństwa, sytuacji, dla których motorem jest deszcz. Finałem warsztatów była teatralna prezentacja napisanych przez grupy utworów poetyckich.W trakcie podsumowania uczestniczki podzieliły się refleksjami dotyczącymi jakości działań teatralnych w szkole, różnic pomiędzy działaniami o charakterze pedagogiki teatru i innymi działaniami teatralnymi oraz możliwościami wykorzystania działań warsztatowych na własnych zajęciach.

Zobacz też