16.04.2019

Biłgoraj i Grodzisk

Odwiedzamy szkoły, ale przyjeżdżamy z Teatroteką również na zaproszenie innych organizacji. Dziś relacja z naszej wizyty w Biłgoraju i w Grodzisku Mazowieckim.

miniatura artykułu

3 kwietnia Teatroteka Szkolna gościła w Zespole Szkół Budowlanych i Ogólnokształcących w Biłgoraju. Prowadząca Aleksandra Drzazga zaproponowała grupie nauczycieli pracę wokół tekstu Tadeusza Różewicza ”List do ludożerców”, formy listu otwartego oraz zasad retoryki. Kontekstem dla tekstu Różewicza było także wystąpienie Grety Thunberg na Szczycie Klimatycznym w Katowicach. Po rozgrzewce dotyczącej tematu uczestnicy pracowali wokół tekstu T. Różewicza, szukając w nim odniesień do rzeczywistości, ważnych dla nas tematów oraz zastanawiałyśmy się jaki jest i kim jest ludożerca wyłaniający się z wiersza.

Zastanawiali się też wspólnie, jaki temat ważny społecznie mogliby podjąć w formie listu otwartego, z założeniem, że czynności przygotowawcze, zbieranie argumentów oraz prezentacja odbywa się z zachowaniem zasad retoryki.

8 kwietnia udział w warsztacie i prezentacji Teatroteki wzięło 24 nauczycieli z podwarszawskich miejscowości na zaproszenie Klubu Kreatywnego Edukatora-Edukolektyw w Grodzisku Mazowieckim. Prowadząca Agnieszka Szymańska poprowadziła zajęcia w temacie konfliktu, który był punktem wyjścia do budowania spektaklu bez scenariusza. Jakie emocje, zachowania, sytuacje wywołują konflikt? Czy może być twórczy? Badaliśmy, jak w strukturze dramaturgicznej poszczególnych etiud działa konflikt i jak w teatrze ta kategoria jest traktowana. 

Zobacz też