Koziołek Matołek na szkolnej scenie. Lekcja do spektaklu
Justyna Czarnota

Koziołek Matołek na szkolnej scenie. Lekcja do spektaklu

Scenariusz zaprasza do przedstawienia w formie teatru lalkowego pierwszej sceny bajki „Koziołek Matołek” autorstwa Kornela Makuszyńskiego. Dzieci pracują w grupach, w których tworzą lalki z przedmiotów znajdujących się w klasie. Konspekt można wykorzystać jako warsztat po spektaklu „Koziołek Matołek” w reżyserii Jarosława Antoniuka z Teatru Lalki i Aktora w Łomży.

  • Informacje o konspekcie

    Grupa wiekowa Wiek 10-13 lat
  • Rodzaj zajęć język polski, nauczanie zintegrowane, godzina wychowawcza, koło teatralne
  • Miejsce sala lekcyjna
  • Czas 90 minut
  • Cel zajęć
    • pobudzenie kreatywności;
    • przygotowanie lalek na bazie przedmiotów.
  • Metody pracy rozmowa kierowana, pokaz, ćwiczenia konstruktorskie i manualne

Przygotowanie do zajęć

Aranżacja przestrzeni

Przestrzeń w której można usiąść z dziećmi w kole na podłodze, by mogły swobodnie zmieniać pozycję, wstawać i łączyć się w grupy. Wszystkie działania można jednak przeprowadzić w klasycznym układzie sali z ławkami.

Środki dydaktyczne

Wydruk materiałów z załącznika nr 1, sznurek, naklejki-oczy, nożyczki.

Przebieg zajęć

1. Zapowiedź 10 min.

Powiedz uczennicom i uczniom, że dzisiejsze zadanie będzie polegało na przeniesieniu na scenę fragmentu bajki „Koziołek Matołek” autorstwa Kornela Makuszyńskiego. W tym celu zostaną podzieleni na kilkuosobowe (między cztery a sześć osób) grupy, z których każda znajdzie swój pomysł na to, jak pokazać w teatrze początek przygód tytułowego bohatera. Wszyscy będą korzystać z przedmiotów znajdujących się w klasie szkolnej.

Podziel klasę na grupy i powiedz, że przeprowadzisz dzieci przez kilka etapów, które pozwolą im przygotować swoją scenę. Rozdaj każdej osobie tekst z załącznika. Przeczytaj go na początku głośno.

Jeśli wykorzystujesz konspekt jako warsztat po spektaklu „Koziołek Matołek” w reżyserii Jarosława Antoniuka z Teatru Lalki i Aktora w Łomży, na początku wyjaśnij, że będziecie się bawić tekstem podobnie jak uczniowie i uczennice ze spektaklu i przygotujecie swoją wersję początkowej części przygód Koziołka Matołka.

2. Plan wydarzeń 5 min.

Poleć grupom, by ustaliły, co się po kolei wydarza w tekście? Pozwól dzieciom na naradę, a potem wspólnie zapiszcie wydarzenia na tablicy. Na przykład w ten sposób:

Ogłoszenie o poszukiwaniu osoby chętnej na wyprawę do Pacanowa i podkucie się.

Zgłoszenie się Koziołka Matołka do misji.

Pożegnanie Koziołka Matołka.

Radość Koziołka Matołka z początku podróży.

3. Jakim bohaterem jest Koziołek Matołek? 5 min.

Poproś dzieci, by na podstawienie przeczytanego fragmentu spróbowały znaleźć określenia, które pasują do Koziołka Matołka (odważny, dzielny, żądny przygód itp.). Powiedz, że Twoim zdaniem był wyjątkową kozą i zapytaj, czy dzieci zgadają się z tym stwierdzeniem. Dlaczego tak / nie?

4. Jak wygląda główny bohater? 10 min.

1. Powiedz dzieciom, że teraz ich zadaniem będzie przygotowanie lalki Koziołka Matołka. Aby to zrobić, powinny skorzystać z dowolnego przedmiotu znajdującego się w klasie szkolnej. Jeśli chcesz, by lalki były bardziej rozbudowane, możesz każdej grupie rozdać dodatkowe materiały, na przykład kawałki szarego sznurka (z którego mogą zrobić nogi lub brodę kozy – zależnie od przedmiotu, który wybiorą) i naklejki z oczami.

2. Kiedy lalki będą gotowe, poleć zespołom, aby wymyśliły, kak porusza się ich bohater? Poproś, by każda osoba w grupie spróbowała animowania wybranego przedmiotu. Niech po tych próbach ustalą, które ruchy najbardziej pasują do Koziołka i cech, które wskazaliście wcześniej.

5. Jak wyglądają inne kozy? 15 min.

Powiedz grupom, że w tej scenie pojawia się również tata i mama Koziołka Matołka oraz inne kozy. Poproś, by dzieci zastanowiły się, jakie przedmioty można wykorzystać do przedstawienia tych postaci, żeby wyrazić pokrewieństwo i podobieństwo wszystkich kóz, ale jednocześnie zaznaczyć wyjątkowość Koziołka Matołka? Daj grupom czas na przygotowanie dowolnej liczby lalek.

6. Etiudy 45 min.

1. Przygotowanie etiudy

Pozwól grupom zdecydować, w jakiej formie przygotują swoją scenę otwierającą przygody Koziołka Matołka. Daj 10 minut na pracę, a następnie zaprezentujcie etiudy jedna po drugiej.

2. Omówienie

Na zakończenie omówcie sceny:

Jakie przedmioty wykorzystały poszczególne grupy do zbudowania swoich lalek? W jaki sposób wyróżniał się Koziołek Matołek? Czym się od siebie różnią poszczególne sceny? W czym są podobne? Zapytaj uczennice i uczniów, jakim doświadczeniem było oglądanie różnych wersji tej samej sceny?

Jeśli zgadzasz się z tym stwierdzeniem, możesz powiedzieć, że oglądanie w teatrze tego samego tytułu, ale przygotowanego przez różne osoby, może być ciekawe, bo każda grupa twórców ma swoje oryginalne pomysły, które wykorzystuje na scenie, podobnie jak uczennice i uczniowie w Waszej wspólnej zabawie.

Podziękuj wszystkim za udział.

Materiały do pobrania

Zobacz też

Spektakl „Koziołek Matołek” w reżyserii Jarosława Antoniuka z Teatru Lalki i Aktora w Łomży.

O autorach

Justyna Czarnota

Pedagożka teatru, trenerka, kuratorka, managerka kultury. W latach 2016-2022 kierowniczka Działu Pedagogiki Teatru w Instytucie Teatralnym im. Zbigniewa Raszewskiego. Obecnie jako freelancerka prowadzi warsztaty dla różnych instytucji i organizacji w całej Polsce oraz projektuje materiały edukacyjne i rozwojowe (przede wszystkim jako część składu Kolektywu Sensotwórczego). Jej głównym obszarem zainteresowania jest współczesny teatr dla dzieci, młodzieży i rodzin.

Justyna Czarnota

Podobne konspekty

  • Wiek 4-6 lat

    miniaturka konspektu Prrr! Iha! Wiśta-wio! – czyli poznajemy życie koni

    Justyna Czarnota

    Prrr! Iha! Wiśta-wio! – czyli poznajemy życie koni

  • Wiek 6-10 lat

    miniaturka konspektu W świecie ożywionej garderoby

    Weronika Łucyk

    W świecie ożywionej garderoby

  • Wiek 6-10 lat

    miniaturka konspektu Przedmiot jako bohater. Jak działa animacja?

    Aleksandra Drzazga

    Przedmiot jako bohater. Jak działa animacja?

  • Wiek 6-10 lat

    miniaturka konspektu Co tu się stało!? Integracja

    Justyna Czarnota, Katarzyna Piwońska

    Co tu się stało!? Integracja