Scenariusz zaprasza do przedstawienia w formie teatru lalkowego pierwszej sceny bajki „Koziołek Matołek” autorstwa Kornela Makuszyńskiego. Dzieci pracują w grupach, w których tworzą lalki z przedmiotów znajdujących się w klasie. Konspekt można wykorzystać jako warsztat po spektaklu „Koziołek Matołek” w reżyserii Jarosława Antoniuka z Teatru Lalki i Aktora w Łomży.
Przestrzeń w której można usiąść z dziećmi w kole na podłodze, by mogły swobodnie zmieniać pozycję, wstawać i łączyć się w grupy. Wszystkie działania można jednak przeprowadzić w klasycznym układzie sali z ławkami.
Wydruk materiałów z załącznika nr 1, sznurek, naklejki-oczy, nożyczki.
Powiedz uczennicom i uczniom, że dzisiejsze zadanie będzie polegało na przeniesieniu na scenę fragmentu bajki „Koziołek Matołek” autorstwa Kornela Makuszyńskiego. W tym celu zostaną podzieleni na kilkuosobowe (między cztery a sześć osób) grupy, z których każda znajdzie swój pomysł na to, jak pokazać w teatrze początek przygód tytułowego bohatera. Wszyscy będą korzystać z przedmiotów znajdujących się w klasie szkolnej.
Podziel klasę na grupy i powiedz, że przeprowadzisz dzieci przez kilka etapów, które pozwolą im przygotować swoją scenę. Rozdaj każdej osobie tekst z załącznika. Przeczytaj go na początku głośno.
Jeśli wykorzystujesz konspekt jako warsztat po spektaklu „Koziołek Matołek” w reżyserii Jarosława Antoniuka z Teatru Lalki i Aktora w Łomży, na początku wyjaśnij, że będziecie się bawić tekstem podobnie jak uczniowie i uczennice ze spektaklu i przygotujecie swoją wersję początkowej części przygód Koziołka Matołka.
Poleć grupom, by ustaliły, co się po kolei wydarza w tekście? Pozwól dzieciom na naradę, a potem wspólnie zapiszcie wydarzenia na tablicy. Na przykład w ten sposób:
Ogłoszenie o poszukiwaniu osoby chętnej na wyprawę do Pacanowa i podkucie się.
Zgłoszenie się Koziołka Matołka do misji.
Pożegnanie Koziołka Matołka.
Radość Koziołka Matołka z początku podróży.
Poproś dzieci, by na podstawienie przeczytanego fragmentu spróbowały znaleźć określenia, które pasują do Koziołka Matołka (odważny, dzielny, żądny przygód itp.). Powiedz, że Twoim zdaniem był wyjątkową kozą i zapytaj, czy dzieci zgadają się z tym stwierdzeniem. Dlaczego tak / nie?
1. Powiedz dzieciom, że teraz ich zadaniem będzie przygotowanie lalki Koziołka Matołka. Aby to zrobić, powinny skorzystać z dowolnego przedmiotu znajdującego się w klasie szkolnej. Jeśli chcesz, by lalki były bardziej rozbudowane, możesz każdej grupie rozdać dodatkowe materiały, na przykład kawałki szarego sznurka (z którego mogą zrobić nogi lub brodę kozy – zależnie od przedmiotu, który wybiorą) i naklejki z oczami.
2. Kiedy lalki będą gotowe, poleć zespołom, aby wymyśliły, kak porusza się ich bohater? Poproś, by każda osoba w grupie spróbowała animowania wybranego przedmiotu. Niech po tych próbach ustalą, które ruchy najbardziej pasują do Koziołka i cech, które wskazaliście wcześniej.
Powiedz grupom, że w tej scenie pojawia się również tata i mama Koziołka Matołka oraz inne kozy. Poproś, by dzieci zastanowiły się, jakie przedmioty można wykorzystać do przedstawienia tych postaci, żeby wyrazić pokrewieństwo i podobieństwo wszystkich kóz, ale jednocześnie zaznaczyć wyjątkowość Koziołka Matołka? Daj grupom czas na przygotowanie dowolnej liczby lalek.
1. Przygotowanie etiudy
Pozwól grupom zdecydować, w jakiej formie przygotują swoją scenę otwierającą przygody Koziołka Matołka. Daj 10 minut na pracę, a następnie zaprezentujcie etiudy jedna po drugiej.
2. Omówienie
Na zakończenie omówcie sceny:
Jakie przedmioty wykorzystały poszczególne grupy do zbudowania swoich lalek? W jaki sposób wyróżniał się Koziołek Matołek? Czym się od siebie różnią poszczególne sceny? W czym są podobne? Zapytaj uczennice i uczniów, jakim doświadczeniem było oglądanie różnych wersji tej samej sceny?
Jeśli zgadzasz się z tym stwierdzeniem, możesz powiedzieć, że oglądanie w teatrze tego samego tytułu, ale przygotowanego przez różne osoby, może być ciekawe, bo każda grupa twórców ma swoje oryginalne pomysły, które wykorzystuje na scenie, podobnie jak uczennice i uczniowie w Waszej wspólnej zabawie.
Podziękuj wszystkim za udział.
Pedagożka teatru, trenerka, kuratorka, managerka kultury. W latach 2016-2022 kierowniczka Działu Pedagogiki Teatru w Instytucie Teatralnym im. Zbigniewa Raszewskiego. Obecnie jako freelancerka prowadzi warsztaty dla różnych instytucji i organizacji w całej Polsce oraz projektuje materiały edukacyjne i rozwojowe (przede wszystkim jako część składu Kolektywu Sensotwórczego). Jej głównym obszarem zainteresowania jest współczesny teatr dla dzieci, młodzieży i rodzin.
Wiek 4-6 lat
Wiek 6-10 lat
Wiek 6-10 lat
Wiek 6-10 lat