• O nas ikona
  • Miniatura konspektu
    Justyna Czarnota

    Koziołek Matołek na szkolnej scenie

    Scenariusz zaprasza do przedstawienia w formie teatru lalkowego pierwszej sceny bajki „Koziołek Matołek” autorstwa Kornela Makuszyńskiego. Dzieci pracują w grupach, w których tworzą lalki z przedmiotów znajdujących się w klasie. Konspekt można wykorzystać jako warsztat po spektaklu „Koziołek Matołek” w reżyserii Jarosława Antoniuka z Teatru Lalki i Aktora w Łomży.

    Grupa wiekowa Wiek 10-13 lat
    Rodzaj zajęć język polski, nauczanie zintegrowane, godzina wychowawcza, koło teatralne
    Miejsce sala lekcyjna
    Czas 90 minut
    Cel zajęć
    • pobudzenie kreatywności;
    • przygotowanie lalek na bazie przedmiotów.
    Metody pracy rozmowa kierowana, pokaz, ćwiczenia konstruktorskie i manualne

    Przygotowanie do zajęć

    Aranżacja przestrzeni

    Przestrzeń w której można usiąść z dziećmi w kole na podłodze, by mogły swobodnie zmieniać pozycję, wstawać i łączyć się w grupy. Wszystkie działania można jednak przeprowadzić w klasycznym układzie sali z ławkami.

    Środki dydaktyczne

    Wydruk materiałów z załącznika nr 1, sznurek, naklejki-oczy, nożyczki.

    Przebieg zajęć

    diamond icon
    diamond icon

    1. Zapowiedź 10 min.

    Powiedz uczennicom i uczniom, że dzisiejsze zadanie będzie polegało na przeniesieniu na scenę fragmentu bajki „Koziołek Matołek” autorstwa Kornela Makuszyńskiego. W tym celu zostaną podzieleni na kilkuosobowe (między cztery a sześć osób) grupy, z których każda znajdzie swój pomysł na to, jak pokazać w teatrze początek przygód tytułowego bohatera. Wszyscy będą korzystać z przedmiotów znajdujących się w klasie szkolnej.

    Podziel klasę na grupy i powiedz, że przeprowadzisz dzieci przez kilka etapów, które pozwolą im przygotować swoją scenę. Rozdaj każdej osobie tekst z załącznika. Przeczytaj go na początku głośno.

    Jeśli wykorzystujesz konspekt jako warsztat po spektaklu „Koziołek Matołek” w reżyserii Jarosława Antoniuka z Teatru Lalki i Aktora w Łomży, na początku wyjaśnij, że będziecie się bawić tekstem podobnie jak uczniowie i uczennice ze spektaklu i przygotujecie swoją wersję początkowej części przygód Koziołka Matołka.

    2. Plan wydarzeń 5 min.

    Poleć grupom, by ustaliły, co się po kolei wydarza w tekście? Pozwól dzieciom na naradę, a potem wspólnie zapiszcie wydarzenia na tablicy. Na przykład w ten sposób:

    Ogłoszenie o poszukiwaniu osoby chętnej na wyprawę do Pacanowa i podkucie się.

    Zgłoszenie się Koziołka Matołka do misji.

    Pożegnanie Koziołka Matołka.

    Radość Koziołka Matołka z początku podróży.

    3. Jakim bohaterem jest Koziołek Matołek? 5 min.

    Poproś dzieci, by na podstawienie przeczytanego fragmentu spróbowały znaleźć określenia, które pasują do Koziołka Matołka [odważny, dzielny, żądny przygód itp.]. Powiedz, że Twoim zdaniem był wyjątkową kozą i zapytaj, czy dzieci zgadają się z tym stwierdzeniem. Dlaczego tak / nie?

    4. Jak wygląda główny bohater? 10 min.

    1. Powiedz dzieciom, że teraz ich zadaniem będzie przygotowanie lalki Koziołka Matołka. Aby to zrobić, powinny skorzystać z dowolnego przedmiotu znajdującego się w klasie szkolnej. Jeśli chcesz, by lalki były bardziej rozbudowane, możesz każdej grupie rozdać dodatkowe materiały, na przykład kawałki szarego sznurka (z którego mogą zrobić nogi lub brodę kozy – zależnie od przedmiotu, który wybiorą) i naklejki z oczami.

    2. Kiedy lalki będą gotowe, poleć zespołom, aby wymyśliły, kak porusza się ich bohater? Poproś, by każda osoba w grupie spróbowała animowania wybranego przedmiotu. Niech po tych próbach ustalą, które ruchy najbardziej pasują do Koziołka i cech, które wskazaliście wcześniej.

    5. Jak wyglądają inne kozy? 15 min.

    Powiedz grupom, że w tej scenie pojawia się również tata i mama Koziołka Matołka oraz inne kozy. Poproś, by dzieci zastanowiły się, jakie przedmioty można wykorzystać do przedstawienia tych postaci, żeby wyrazić pokrewieństwo i podobieństwo wszystkich kóz, ale jednocześnie zaznaczyć wyjątkowość Koziołka Matołka? Daj grupom czas na przygotowanie dowolnej liczby lalek.

    6. Etiudy 45 min.

    1. Przygotowanie etiudy

    Pozwól grupom zdecydować, w jakiej formie przygotują swoją scenę otwierającą przygody Koziołka Matołka. Daj 10 minut na pracę, a następnie zaprezentujcie etiudy jedna po drugiej.

    2. Omówienie

    Na zakończenie omówcie sceny:

    Jakie przedmioty wykorzystały poszczególne grupy do zbudowania swoich lalek? W jaki sposób wyróżniał się Koziołek Matołek? Czym się od siebie różnią poszczególne sceny? W czym są podobne? Zapytaj uczennice i uczniów, jakim doświadczeniem było oglądanie różnych wersji tej samej sceny?

    Jeśli zgadzasz się z tym stwierdzeniem, możesz powiedzieć, że oglądanie w teatrze tego samego tytułu, ale przygotowanego przez różne osoby, może być ciekawe, bo każda grupa twórców ma swoje oryginalne pomysły, które wykorzystuje na scenie, podobnie jak uczennice i uczniowie w Waszej wspólnej zabawie.

    Podziękuj wszystkim za udział.

    Materiały do pobrania

    diamond icon
    diamond icon

    Zobacz też

    diamond icon
    diamond icon
    ikona Spektakl „Koziołek Matołek” w reżyserii Jarosława Antoniuka z Teatru Lalki i Aktora w Łomży.

    O autorach

    diamond icon
    diamond icon

    Justyna Czarnota

    Pedagożka teatru, pasjonatka teatru dla dzieci i młodzieży, trenerka, tutorka, początkująca mediatorka. Od 2010 roku współpracuje z Instytutem Teatralnym im. Zbigniewa Raszewskiego, gdzie obecnie kieruje Działem Pedagogiki Teatru. Realizuje autorskie projekty z zakresu edukacji oraz upowszechniania kultury.

    avatar

    Podobne konspekty

    diamond icon
    diamond icon
    Wiek 6-10 lat
    miniaturka Weronika Łucyk

    W świecie ożywionej garderoby

    Wiek 6-10 lat
    miniaturka Aleksandra Drzazga

    Przedmiot jako bohater. Jak działa animacja?

    Wiek 6-10 lat
    miniaturka Justyna Czarnota, Katarzyna Piwońska

    Co tu się stało!?