Lekarstwo na nudę
Magdalena Szpak, Anna Rochowska

Lekarstwo na nudę

Zajęcia do przeprowadzenia po obejrzeniu spektaklu "Wielka zagadka Misia Uszatka" Macieja Wojtyszki w reż. Ewy Piotrowskiej z Teatru Lalek "Arlekin" w Łodzi w ramach projektu Internetowy Teatr TVP. Można je również potraktować jako kreatywną pracę niezależną od przedstawienia - dzieci w zespołach wymyślają sposoby na nudę. 

  • Informacje o konspekcie

    Grupa wiekowa Wiek 6-10 lat
  • Rodzaj zajęć nauczanie zintegrowane
  • Miejsce sala lekcyjna
  • Czas 45 minut
  • Cel zajęć
    • uruchomienie kreatywności we wspólnym szukaniu sposobów na nudę;
    • odkrywanie radości we wspólnej zabawie;
    • budowanie relacji w grupie.
  • Metody pracy rozmowa kierowana, pokaz fragmentów filmu lub spektaklu , burza mózgów

Przygotowanie do zajęć

Przebieg zajęć

1. Wprowadzenie 5 min.

Powiedz dzieciom, że na dzisiejszych zajęciach przypomnicie sobie spektakl “Wielka zagadka Misia Uszatka”. Zapytaj, co dzieci pamiętają z historii tytułowego Misia. Spróbujcie wspólnie ustalić, co się wydarzyło. Jaki kłopot miał Miś? Kto próbował mu pomóc?

2. Po co nam telefon? 5 min.

Zapytaj dzieci, czy któreś z nich ma telefon. Czy ich bliscy, rodzeństwo, rodzice też go mają? Do czego, ich zdaniem, może służyć to urządzenie? Spróbujcie wymyślić jak najwięcej sytuacji, w których może przydać się telefon. Zapiszcie je (lub jeśli dzieci jeszcze nie potrafią pisać to narysujcie je symbolicznie) na tablicy.

3. Lekarstwo na nudę 10 min.

Zapytaj dzieci, po co Miś Uszatek używał telefonu. Czy pamiętają, kiedy zaczął go używać? W razie potrzeby przypomnij, że telefon pojawia się w spektaklu w momencie, kiedy Miś jest chory i bardzo się nudzi.

Powiedz, że teraz spróbujecie razem wymyślić lekarstwo na nudę: czym można się zająć i w co można się bawić, kiedy nam się nudzi? Podziel dzieci na czteroosobowe zespoły. Połowa z nich zastanawia się, w co może się bawić Miś Uszatek, kiedy poczuje się już lepiej, ale jeszcze nie może wychodzić z domu i jest sam. Pozostałe grupy wymyślają sposoby na nudę, z których można skorzystać wspólnie, kiedy do Uszatka przyjdą jego przyjaciele. Niech każdy zespół przygotuje po trzy propozycje. Poproś dzieci, aby spróbowały uwzględnić też takie pomysły, które wymagają poruszania się. To mogą być zajęcia czy zabawy, które dzieci znają - ale można też wymyślić zupełnie nową grę.

4. Wspólna zabawa 25 min.

Poproś każdą z grup, żeby przedstawiła swoją listę lekarstw na nudę. Niech każdy zespół zdecyduje, który z pomysłów chciałby zaproponować całej klasie, opowie i pokaże, jak zagrać w wymyśloną grę. Niech wszyscy wezmą udział w zabawie. Pamiętajcie o nagrodzeniu pomysłów oklaskami. Wszak nuda może być poczatkiem dobrej zabawy!

O autorach

Magdalena Szpak

Pedagożka teatru, trenerka, tutorka. Współtworzy Dział Pedagogiki Teatru w Instytucie Teatralnym im. Zbigniewa Raszewskiego w Warszawie. Absolwentka Wydziału Wiedzy o Teatrze warszawskiej Akademii Teatralnej  im. Aleksandra Zelwerowicza, Szkoły Treningu Grupowego przy Fundacji Szkoła Liderów oraz Szkołę Trenerów Grup Wsparcia. Certyfikowana tutorka Szkoły Liderów. Prowadzi warsztaty głównie dla osób dorosłych, wspiera w rozwoju nauczycieli i edukatorów.

Magdalena Szpak

Anna Rochowska

Pedagożka teatru, liderka dostępności, koordynatorka Zespołu Edukacji TR Warszawa, w którym pracuje od 1996 roku. Członkini Stowarzyszenia Pedagogów Teatru. Absolwentka Wydziału Wiedzy o Teatrze Akademii Teatralnej w Warszawie, Podyplomowych Studiów dla Menadżerów Kultury na Wydziale Zarządzania UW, doktorantka w IS PAN. Wykłada na Wydziale Wiedzy o Teatrze Warszawskiej Akademii Teatralnej im. Aleksandra Zelwerowicza w Warszawie. Zasiada w Radzie Programowej Fundacji Kultury bez Barier. Laureatka nagrody im. Haliny Machulskiej 2021.

W TR WARSZAWA prowadzi i inicjuje szereg projektów z zakresu pedagogiki teatru – dla różnych grup odbiorców: dla dzieci, młodzieży, studentów, dorosłych i seniorów,  jak również dla osób z niepełnosprawnościami sensorycznymi dbając o ich pełny dostęp do kultury. Uhonorowana została wyróżnieniem specjalnym podczas I Giełdy WPEK (Warszawskiego Programu Edukacji Kulturalnej) za realizację programu „Edukacja w TR” w 2009 roku, III Nagrodą podczas V Giełdy WPEK w 2014 roku za projekt „Audiodeskrypcja w TR” z 2013 roku oraz II Nagrodą podczas XI edycji konkursu WNEK w 2020 roku za projekt międzyinstytucjonalnej współpracy KULTOUR.

Anna Rochowska

Podobne konspekty

  • Wiek 6-10 lat

    miniaturka konspektu Zwierzęta świętego Franciszka. Lekcja do spektaklu

    Magdalena Szpak, Justyna Czarnota

    Zwierzęta świętego Franciszka. Lekcja do spektaklu

  • Wiek 6-10 lat

    miniaturka konspektu Awantura o... jajo! Lekcja do spektaklu

    Katarzyna Piwońska

    Awantura o... jajo! Lekcja do spektaklu

  • Wiek 6-10 lat

    miniaturka konspektu Drugie życie zabawek. Lekcja do spektaklu

    Magdalena Szpak

    Drugie życie zabawek. Lekcja do spektaklu

  • Wiek 6-10 lat

    miniaturka konspektu List od Calineczki

    Magdalena Szpak,

    List od Calineczki