Konspekt zajęć

Awantura o... jajo!

lekcja
Wiek 6-10 lat
25.10.2021 autor: Katarzyna Piwońska

tagi

praca z ciałem, emocje, warsztat do spektaklu

czas

45min

Warsztat po spektaklu „Tymoteusz wśród ptaków" w reżyserii Katarzyny Kawalec z Lubuskiego Teatru w Zielonej Górze. Podczas zajęć uczestnicy przyjrzą się temu, jak w trakcie przedstawienia zmieniały się ich własne emocje oraz przyjrzą się emocjom bohaterów.

cele zajęć

  • spojrzenie na przedstawione w spektaklu sytuacje z perspektywy emocji (widzów i bohaterów przedstawienia).

Metody pracy

rozmowa kierowana, improwizacje ruchowe

Przygotowanie do zajęć

środki dydaktyczne

aranżacja przestrzeni

Na początku zajęć - tradycyjny układ sali. W pozostałej części potrzeba rozsunąć ławki lub skorzystać z przestronnego korytarza.

zadanie dla ucznia

dodatkowy opis

przebieg zajęć

1

Moje emocje w trakcie spektaklu

Wyjaśnij dzieciom, że w tym ćwiczeniu będą rozmawiały z trzema osobami o swoich wrażeniach z obejrzanego przez Was spektaklu. Uczniowie zaczynają od rozmowy w ławce, a potem po każdym pytaniu jedna osoba przesiada się do ławki z przodu, druga - do ławki z tyłu. W ten sposób w każdym pytaniu powstają nowe pary. Zadaj pytania i po każdym z nich daj 2 minuty na wymianę w parze.

  • które momenty spektaklu były dla Ciebie wesołe? dlaczego?
  • który moment spektaklu sprawiły, że czułaś / czułeś strach? dlaczego?
  • który moment spektaklu był dla Ciebie smutny? dlaczego?
10 min
2

Jakie emocje może budzić… jajo!?

1. Poproś dzieci, by dobrały się w trójki i odliczyły do trzech. Wyjaśnij, że osoba numer jeden przyjrzy się postaci LISA, osoba numer dwa - postaci TATY TYMOTEUSZA, osoba numer trzy - TYMOTEUSZOWI. 

Każde z dzieci będzie się skupiało w tej części na przydzielonym bohaterze. Poproś dzieci, aby zaczęły się przemieszczać po sali w sposób charakterystyczny dla ich bohatera spektaklu. Daj chwilę na zabawę ruchem. Poleć, by na Twoje klaśnięcie wróciły do swoich trójek i porozmawiały na wskazany przez Ciebie temat. Powtarzaj ten cykl trzy razy, za każdym zadając inne pytanie:

  • czego obawiała się Twoja postać?
  • co ją smuciło?
  • co ją cieszyło, sprawiało radość?

2. Daj każdej ekipie arkusz szarego papieru i poproś, by wspólnie uformowały z niego kształt jaja. Poproś, aby każda z osób w trójce pokazała za pomocą ciała i stworzonego przedmiotu, co dany bohater chciał zrobić z podrzuconym jajem na początku spektaklu. Na koniec niech cała trójka zastygnie w stopklatce, która pokazuje intencje wszystkich trzech bohaterów. Następnie niech dzieci zastanowią się i pokażą za pomocą ciał, jak ich bohaterowie traktowali jajo w finale spektaklu. 

3. Poproś chętne osoby o zaprezentowanie swoich dwóch stopklatek pozostałym grupom. Porozmawiajcie o tym, co się zmieniło pomiędzy tymi dwoma momentami dla każdego z bohaterów.

30 min
3

Podsumowanie

Zaproś dzieci do kręgu i wspólnej rozmowy. Zapytaj, które wydarzenie sprawiło, że wszyscy bohaterowie odczuwali radość z tego powodu. Jak myślicie, dlaczego tak się stało?

5 min