Konspekt zajęć

Drugie życie zabawek

lekcja
Wiek 6-10 lat
07.12.2021 autor: Magdalena Szpak

tagi

praca z ciałem, tworzenie etiudy, warsztat do spektaklu, zabawki

czas

45min

Konspekt zajęć do przeprowadzenia po obejrzeniu spektaklu “Skąd Mikołaj wie?” w reżyserii Rafała Swaczyny z Teatru Lalki i Aktora w Łomży. Podczas spotkania uczestnicy przyjrzą się losom bohaterów spektaklu i zastanowią nad własnym stosunkiem do nieużywanych zabawek.

cele zajęć

  • refleksja na temat podejścia do nieużywanych już zabawek.

Metody pracy

rozmowa kierowana, rozmowa , inscenizacja, improwizacje ruchowe

Przygotowanie do zajęć

środki dydaktyczne

aranżacja przestrzeni

Przestrzeń do swobodnego ruchu w całej grupie i do pracy w kole (np. rozsunięte ławki).

zadanie dla ucznia

dodatkowy opis

przebieg zajęć

1

Jak mogą ruszać się zabawki?

1. Powiedz dzieciom, że na dzisiejszych zajęciach przypomnicie sobie spektakl “Skąd Mikołaj wie?” i zabawki, które były głównymi bohaterami przedstawienia. Zastanowicie się też wspólnie, co można zrobić z zabawkami, których już nie używamy. 

2. Stańcie w kole. Jedna chętna osoba podaje przykład jakiejś zabawki, którą ma w domu – każdy, kto też się bawi taką zabawką, próbuje się w nią zamienić - przybrać wybraną pozycję ciała, dodać ruch lub dźwięk. Powtarzajcie zabawę, dopóki są chętne osoby.  

5 min
2

Jak poruszały się zabawki ze spektaklu?

1. Pozostańcie w kole. Poproś grupę, by przypomniała sobie, jakie zabawki były głównymi bohaterami spektaklu “Skąd Mikołaj wie” – niech uczestnicy wymienią, kogo zapamiętali. Wyjaśnij, że w dalszej części zajęć skupicie się na Misiu bez ucha, Pajacu bez głowy i Czarownicy. Zapytaj, czy dzieci pamiętają, z czego były zrobione te zabawki, jak im się wydaje? Co było cechą charakterystyczną każdej z nich?

2. Podziel dzieci na trzy zespoły, każdemu przydziel jednego bohatera. Niech każda grupa zajmie inne miejsce w sali.

3. Poproś, aby zespoły poszukały pomysłów na to, jak może poruszać się ich bohater. Jak rusza się pluszowy Miś bez ucha? Jak Pajac bez głowy? A jak Czarownica z miotłą? Czy wydają jakieś dźwięki? Powiedz, że każda osoba w grupie może zaproponować własny pomysł - nie trzeba uzgadniać w grupie wspólnego ruchu. Każda propozycja jest w porządku. Daj zespołom chwilę do namysłu i próbowania. Powiedz, że na hasło: “start”  uruchamiasz konkretny zespół. Na znak “stop” zespół się zatrzymuje. Rozpoczynaj ruch kolejnych zespołów, możesz też dawać im sygnał, przyspieszać, zwalniać, a – jeśli wydają dźwięki – także podgłaśniać, ściszać. Najpierw daj czas dla każdego z nich osobno, w końcowej fazie możesz połączyć grupy we wspólnym ruchu.

10 min
3

Dlaczego zabawki już nie bawią

Zaproś klasę do rozmowy w kręgu. Zapytaj dzieci, czy mają jakieś zabawki, których wcześniej używały, a dziś już się nimi nie bawią. Co takiego się stało? Dlaczego dzieci przestają się bawić zabawkami? Zbierzcie wspólnie powody.

10 min
4

Lekarz zabawek

1. Przywołaj postać Lekarza Zabawek. Czy dzieci pamiętają go ze spektaklu? Jak pomógł bohaterom?

2. Poleć, aby dzieci dobrały się w pary – niech każdy duet zainscenizuje sytuację, w której jedna osoba odwiedza ze swoją zabawką gabinet Lekarza Zabawek. Z jakim problemem pojawią się na wizycie? Jakiej rady udzieli jej Lekarz Zabawek? Druga osoba przyjmuje rolę Lekarza Zabawek – może wymyślić, jak uleczyć zabawkę, jakie zalecenia lekarskie może jej dać. Pofantazjujcie na ten temat. Potem dzieci zmieniają się rolami w parze.

15 min
5

Podsumowanie

Co można zrobić z zabawkami, które już nie bawią? Jakie widzicie możliwości? Zbierzcie wszystkie pomysły, które pojawiły się w poprzednim ćwiczeniu. A może pojawią się jeszcze inne rozwiązania? 

5 min

Zobacz także

  • Spektakl "Skąd Mikołaj wie?" w reżyserii Rafała Swaczyny z Teatru Lalki i Aktora w Łomży.