Przestrzeń szkoły w odpowiedzi na potrzeby uczniów i uczennic
Weronika Idzikowska

Przestrzeń szkoły w odpowiedzi na potrzeby uczniów i uczennic

Co można zrobić, aby szkoła była miejscem bardziej odpowiadającym na potrzeby uczniów? Zajęcia służą refleksji, o jakiej przestrzeni szkolnej marzą młodzi ludzie i sprawdzeniu, które z tych marzeń da się zrealizować własnymi siłami. W toku pracy zostaną wyłonione projekty zmian, które młodzież chciałaby samodzielnie wprowadzić. Scenariusz może być zrealizowany jako seria godzin wychowawczych lub osobny projekt dotyczący przestrzeni szkolnej.

  • Informacje o konspekcie

    Grupa wiekowa Wiek 16-19 lat
  • Rodzaj zajęć godzina wychowawcza
  • Miejsce sala lekcyjna, budynek szkoły
  • Czas 90 minut
  • Cel zajęć
    • odnalezienie sposobów na przekształcenie przestrzeni szkolnej w zgodzie z potrzebami uczniów i uczennic;
    • wprowadzenie do pracy metodami Design Thinking
  • Metody pracy portfolio, pokaz, dyskusja, burza mózgów

Przygotowanie do zajęć

Aranżacja przestrzeni

Stoliki do pracy w grupach. Uczniowie pracują w części zajęć na terenie szkoły.

Środki dydaktyczne

Niezbędne materiały: stare gazety, papiery kolorowe, kleje, nożyczki, kartki, pisaki kolorowe, długopisy, plastelina, ołówki, linijki, kredki, karteczki post-it. Kartki A4.

Przebieg zajęć

1. Miejsce marzeń w szkole 20 min.

1. Wprowadź uczestniczki i uczestników w temat zajęć: wyjaśnij, że będziecie zajmować się projektowaniem zmian w przestrzeni Waszej szkoły.

2. Podziel klasę na grupy trzy-czteroosobowe. Każdy z zespołów ma za zadanie zastanowić się i przedstawić w formie moodboardu wymarzoną przestrzeń w szkole. Może to być pomysł na nową aranżację miejsca, które już jest w szkole (np. korytarz szkolny, sala lekcyjna, sklepik lub barek szkolny) lub propozycja utworzenia zupełnie nowego miejsca (np. kącik czytelniczy, hyde park, klub szkolny, strefa zieleni). Niech grupy zastanowią się:

- Jakie to miejsce powinno być?

- Jakie mieć kolory?

- Jakie elementy?

- Jaki design?

- Czemu miałoby służyć?

Tutaj możesz poczytać o tworzeniu moodboardów (zarówno analogowych, jak i w przestrzeni cyfrowej – możecie zdecydować z grupą, jakie moodboardy stworzycie) i zobaczyć konkretne przykłady: TU 

3. Obejrzyjcie kolejno wszystkie moodboardy. Poproś grupy, by opowiedziały, co się na nich znajduje, dlaczego wybrały takie elementy, kolory, design etc. Dobierzcie formę prezentacji do wybranego formatu moodboardów: grupy mogą powiesić swoje moodboardy na jednej ze ścian i tam kolejno je prezentować lub po kolei wyświetlać je na rzutniku multimedialnym i o nich opowiadać.

4. Po prezentacjach zapytaj klasę, o jakich potrzebach mówią Wasze moodboardy. Co jest dla Was ważne w szkolnych miejscach marzeń i dlaczego? Czy Wasza szkoła ma takie miejsca, które są zbliżone do atmosfery tych z moodboardów?

2. Spacer badawczy po szkole 25 min.

Wyjaśnij, że w tym etapie wybierzcie się na spacer badawczy po szkole. Poproś, by uczestnicy pozostali w mniejszych, trzy-czteroosobowych grupach i zabrali ze sobą notatniki / zeszyty, ołówki / długopisy i jeden telefon z aparatem na grupę. Poproś zespoły o wybranie miejsca w szkole spośród tych, o których rozmawialiście przed chwilą – takiego, które ma potencjał, by zrobić z niego miejsce odpowiadające Waszym potrzebom. Wyjaśnij, że za chwilę uczniowie wybiorą się do tego miejsca i będą mieli tam do zrealizowania kilka zadań:

- zrobienie notatki (rysunkowej lub słownej), w której zapiszą wszystkie swoje skojarzenia z tym miejscem – także te dotyczące faktur (jakie to miejsce jest w dotyku?), zapachów (co w tym miejscu czuć?), dźwięków (co w tym miejscu słychać?), mobilności (jak w tym miejscu można się poruszać?);

- zrobienie dokładnej dokumentacji fotograficznej tego miejsca, która pozwoli pokazać, jakie ono jest teraz;

- naradzenie się w następujących kwestiach: Co Wam się w tym miejscu podoba? Co trzeba by zmienić i jak? Jakie rzeczy przychodzą Wam do głowy? Jakie są Waszym zdaniem zmiany możliwe do wprowadzenia przez Waszą grupę? Po spacerze badawczym wydrukujcie zdjęcia przedstawiające wybrane przez Was miejsca.

3. Prototypowanie i testowanie pomysłów 25 min.

1. Poproś, aby wszystkie grupy na podstawie zebranego materiału stworzyły propozycję zmiany danego miejsca – w zgodzie z własnymi potrzebami oraz inspirując się stworzonym wcześniej moodboardem. Ważne, by był to taki pomysł, który da się ich zdaniem zrealizować własnymi siłami. Poproś, aby każdy zespół przygotował propozycję złożoną z dwóch elementów:

- projekt oparty o dokumentację fotograficzną i notatki ze spaceru badawczego: mogą wybrać dowolną formę np. szkic, model 3D z plasteliny, kolaż zdjęć. Mogą też łączyć różne techniki plastyczne.

- opis swojego pomysłu: prezentacja zamysłu zmian, które mają nastąpić, funkcjonalności miejsca i konkretnych elementów, które będą się na nie składać.

Uprzedź grupy, że ważne jest, aby ich prezentacje były czytelne dla osób z zewnątrz – będą się z nimi zapoznawać inne zespoły.

2. Kiedy wszystkie grupy będą gotowe, poproś, by każda przekazała przygotowane materiały innej ekipie – w ten sposób każdy zespół otrzyma projekt i opis innej grupy i będzie pracować nad nim w kolejnym etapie.

3. Wyjaśnij, że zadaniem grup jest przyjrzenie się otrzymanym pomysłom i podzielenie się z autorskim zespołem informacją zwrotną. Pomoże im w tym osadzenie swoich obserwacji i uwag na tablicy now | how | wow [załącznik]. Wprowadź klasę do korzystania z tego narzędzia: powiedz, że dzięki tablicy now | how | wow mogą sprawdzić, jakie są mocne i słabsze strony projektów i czy pomysły odpowiadają na potrzeby różnych osób ze szkoły (nie tylko grupy, która je zaproponowała). Zaznaczcie (np. zapisując na karteczkach post-it i przyklejając w odpowiednie pola), jak poszczególne elementy projektu plasują się na tablicy. Oto instrukcja do uzupełniania tablicy:

Now – które elementy projektu są możliwe do realizacji już teraz Waszym zdaniem;

Wow – co Waszym zdaniem jest super zaletą tego projektu, co robi na Was największe wrażenie;

How – czego w tym projekcie nie rozumiecie, które z elementów budzą Wasze pytanie „jak to chcecie osiągnąć/rozwiązać/wykorzystać?”.

x – co Waszym zdaniem jest niemożliwe do zrealizowania w tym projekcie lub bezsensowne.

 

4. Włączanie wskazówek i wdrożenie pomysłów 20 min.

Poproś wszystkich, by zmodyfikowali swoje projekty, uwzględniające komentarze, które otrzymali od innego zespołu. Następnie każda z grup prezentuje swój pomysł. Po każdej prezentacji możecie na forum przedyskutować wątpliwości lub podzielić się sugestiami dotyczącymi projektów. A następnie… spróbujcie je wdrożyć w życie!

Scenariusz inspirowany metodologią projektowania procesu Design Thinking, warto zajrzeć do publikacji: Agnieszka Kaim, „Design Thinking w kulturze”: PDF

Materiały do pobrania

O autorach

Weronika Idzikowska

Tutorka i trenerka, pedagożka teatru, edukatorka praw obywatelskich, asystentka emocjonalna. Na co dzień pracuje w dwóch obszarach: wzmacniania sprawczości osób doświadczających wykluczenia i nierównowagi sił społecznych (dzieci, młodzież, zmęczeni i wypaleni dorośli, mieszkanki i mieszkańcy domów pomocy społecznej, osoby w kryzysie ubóstwa i bezdomności, osoby z doświadczeniem migracji, uchodźstwa, osoby w kryzysie tożsamości) oraz profilaktyką stresu i wspieraniem osób w samoregulacji (m.in. poprzez praktyki oparte na uważności, tradycjach non-violence, pedagogice teatru, terapii ACT).  

Weronika Idzikowska

Podobne konspekty

  • Wiek 13-16 lat

    miniaturka konspektu Co było, a co jest? – o wprowadzaniu zmian

    Katarzyna Kotarska

    Co było, a co jest? – o wprowadzaniu zmian

  • Wiek 6-10 lat

    miniaturka konspektu Odkrywanie przestrzeni szkoły

    Anna Zalewska-Uberman

    Odkrywanie przestrzeni szkoły

  • Wiek 13-16 lat

    miniaturka konspektu Sala lekcyjna z innej perspektywy

    Aleksandra Drzazga

    Sala lekcyjna z innej perspektywy

  • Wiek 16-19 lat

    miniaturka konspektu Być jak Ochocki. Bolesław Prus "Lalka"

    Joanna Sarnecka

    Być jak Ochocki. Bolesław Prus "Lalka"