Zajęcia przeznaczone na przyjrzenie się postaci Juliana Ochockiego – wynalazcy i wizjonera z powieści Bolesława Prusa „Lalka". Uczestnicy będą analizować sytuację bohatera w utworze, a także sami spróbują swoich sił w roli wynalazców. Lekcja pozwala klasie poznać kroki metody Design Thinking.
Stoliki ustawione do pracy w sześciu grupach.
Czarne cienkopisy i akwarele, stare gazety, kartki A3, nożyczki i kleje, pudełka tekturowe, taśma klejąca, czarny marker, kleje i nożyczki, sznurek, szary papier.
Podziel uczniów i uczennice na trzyosobowe zespoły. Każdej grupie daj kartkę z jednym z trzech zadań (każde z zadań otrzyma kilka grup). Zadania są następujące:
Zadanie 1: Kim był Ochocki? Czym się zajmował? Jakie miał rodzinne powiązania?
Zadanie 2: Jak wyglądał Ochocki, ile miał lat, jak się ubierał?
Zadanie 3: Jak Ochocki był postrzegany w swoim otoczeniu?
Poproś uczniów, żeby w grupach poszukali odpowiedzi – mogą zaglądać do książki w razie potrzeby. Następnie usiądźcie we wspólnym kręgu. Zaproś grupy do podzielenia się tym, co ustaliły. Moderuj dyskusję w taki sposób, by rozmawiać kolejno o każdym z pytań. Zapytaj na koniec uczniów, jak ich zdaniem dziś byłby postrzegany Ochocki.
1. Podziel klasę na sześć grup. Podziału możesz dokonać w następujący sposób: poproś, żeby każda osoba położyła na środku sali jeden swój przedmiot, następnie podziel przedmioty na sześć grup i poproś uczniów, żeby dobrali się w zespoły zgodnie z tak przeprowadzonym podziałem.
2. Wyjaśnij grupom, że w dalszej części zajęć wszyscy będą mieli okazję sami wcielić się we współczesnych Ochockich. Co chciałby wynaleźć Ochocki, gdyby żył w naszych czasach? W kolejnych etapach będziecie przyglądać się naszej rzeczywistości i potrzebom ludzi dziś żyjących.
Zapowiedz, że będziecie pracować nad wynalazkiem zgodnie z krokami metody Design Thinking. Jej pierwszym etapem jest stworzenie pomysłu w oparciu o potrzeby potencjalnych użytkowników. Rozdaj każdej z grup instrukcję z zadaniami:
a) Przeprowadźcie w zespole burzę mózgów na temat: jaki wynalazek jest dziś potrzebny światu?
b) Z wymyślonych propozycji wybierzcie jedną.
c) Zastanówcie się, komu ten wynalazek mógłby odmienić życie. Postarajcie się wyobrazić sobie ją jak najbardziej szczegółowo. Stwórzcie profil tej osoby na kartce A4. Niech zawiera on następujące informacje:
- imię i nazwisko,
- kim jest, co lubi, czym się zajmuje,
- co w jej życiu zmieni zaproponowany wynalazek.
1. Przygotuj kilka grup materiałów plastycznych, na przykład:
Przydziel materiały zespołom.
Wariant: Połóż materiały na środku sali, żeby każdy mógł z nich korzystać.
2. Poleć, aby z tych materiałów grupy przygotowały prototypy swoich wynalazków.
Poproś zespoły o przygotowanie prezentacji. Niech każda z nich składa się tych samych elementów:
- prezentacja prototypu i opis jego działania,
- przedstawienie potencjalnego użytkownika wynalazku: opis jego potrzeb i tego, co zmienił wynalazek w jego życiu.
Wyjaśnij, że teraz pora na analizę mocnych i słabych stron wynalazków. Aby ją przeprowadzić, każdy zespół wynalazców spotka się z inną grupą. Zapowiedz, że etap będzie przebiegał następująco:
- grupa A przez 3 minuty wypowiada mocne strony zaprezentowanego przez grupę B wynalazku,
- następnie grupa A przez 3 minuty przekazuje krytyczne uwagi i potencjalne zagrożenia związane z wynalazkiem grupy B.
- Następuje zmiana: grupa która słuchała uwag (B), będzie teraz dzielić się swoimi spostrzeżeniami do wynalazku grupy A w dwóch turach po trzy minuty.
Przed rozpoczęciem spotkań zespołów połącz je w pary i daj zespołom chwilę na przemyślenie uwag, których chcą udzielić.
Jeśli czas Wam na to pozwala, możecie pracować nad poprawkami do prototypu zgodnie z otrzymanymi wskazówkami. Jeśli nie macie takiej możliwości, przejdź do podsumowania. Na koniec spytaj uczniów i uczennice, co sprawiło im najwięcej radości podczas zajęć, a co było trudne. Co po tym doświadczeniu myślą o Ochockim? Z czym musiał się mierzyć, jakie napotykał bariery, a co mogło dawać mu energię do działania?
Antropolożka kultury, opowiadaczka i performerka. Tańczy taniec butoh. Działa także jako opowiadaczka w założonej przez siebie w 2009 roku grupie Opowieści z Walizki. Prowadzi Fundację na Rzecz Kultury Walizka, w ramach której inicjuje i koordynuje projekty na styku sztuki, dziedzictwa i działań ze społecznościami. Ciekawi ją pamięć miejsca, a także pamięć osadzona w przedmiotach, krajobrazie, tym, co nie-ludzkie. Interesuje się wielokulturowym dziedzictwem i ideą wielogatunkowej wspólnoty. Współtworzy kolektyw WMA – Wirtualnego Muzeum Antropocenu www.wma.museum, Dwukrotna stypendystka Ministerstwa Kultury i Dziedzictwa Narodowego.Autorka tekstów literackich i krytycznych.
Wiek 16-19 lat
Wiek 13-16 lat
Wiek 10-13 lat
Wiek 10-13 lat