Lekcja języka polskiego przeznaczona na analizę Legendy o Bazyliszku. Uczniowie wcielą się w rolę dziennikarzy, którzy mają za zadanie przygotować numer specjalny gazety codziennej poświęcony pojawieniu się smoka w Warszawie.
Przeczytanie legendy o Bazyliszku w wybranej wersji.
W pierwszej części zajęć: ławki rozsunięte pod ściany (lub korytarz szkolny).
W drugiej: stoliki ustawione do pracy w grupach.
Kartki A4 (po jednej sztuce dla każdej grupy). Kolorowe kredki, przybory do pisania.
- radość
- smutek
- gniew
- zdziwienie
- przerażenie
- fascynacja
Po zakończonej zabawie odnieś się do tekstu, który dzieci miały przeczytać w domu. Spytaj, jaką rolę odegrało lustro w Legendzie o Bazyliszku?
Zapowiedz dzieciom, że podczas dzisiejszych zajęć przyjrzycie się historii Bazyliszka z perspektywy dziennikarzy i spróbujecie opisać przeczytaną historię, tworząc wspólnie numer gazety poświęcony Bazyliszkowi. Wyjaśnij, że każda grupa dostanie inne dziennikarskie zadanie.
Podziel klasę na kilka grup i rozlosuj pomiędzy nie zadania do opracowania w grupie. Zadania wraz z krótkim opisem każdego z gatunków prasowych znajdziesz w załączniku. Wydrukuj je i potnij. Poniżej lista zadań dla grup.
- wywiad z Markiem i jego siostrą Magdą na temat ich spotkania z Bazyliszkiem;
- list gończy i portret pamięciowy;
- komentarz eksperta zajmującego się potworami / smokami;
- reklama luster;
- porady specjalistów zajmującymi się zwalczaniem potworów;
- wypowiedź architekta miejskiego, który opisze i oceni straty, jakie poczynił Bazyliszek w mieście;
- sonda uliczna dla mieszkańców miasta: czy Bazyliszek Was przerażał? Czego najbardziej się boicie?
Poleć, aby grupy wymieniły się artykułami, żeby każda z nich pracowała nad tekstem innego zespołu. Daj grupom chwilę na przeczytanie artykułu i zastanowienie się, czego możemy dowiedzieć się o Bazyliszku z danego tekstu. Na zakończenie, poproś, by każda grupa opowiedziała krótko o swoich wnioskach.
Pedagożka teatru, autorka scenariuszy zajęć dla nauczycieli, teatrolożka i tutorka. Ukończyła Filologię Polską (specjalność: teatrologiczna i edytorska) na Uniwersytecie Gdańskim (2003) i specjalistyczne szkolenie dla pedagogów teatru w Instytucie Teatralnym im. Zbigniewa Raszewskiego w Warszawie (TISZ ANEX 2008-2009). Pracuje w Teatrze Miejskim im. Witolda Gombrowicza w Gdyni, gdzie od dwunastu lat łączy bycie specjalistką do spraw edukacji teatralnej i członkinią Komisji Artystycznej Ogólnopolskiego Konkursu o Gdyńską Nagrodą Dramaturgiczną. Współpracuje z Instytutem Teatralnym w Warszawie jako pedagożka teatru i tutorka oraz z Gdańskim Teatrem Szekspirowskim.
Wiek 10-13 lat
Wiek 4-6 lat
Wiek 6-10 lat
Wiek 10-13 lat