Bazyliszek w Warszawie! Legenda
Anna Zalewska-Uberman

Bazyliszek w Warszawie! Legenda

Lekcja języka polskiego przeznaczona na analizę Legendy o Bazyliszku. Uczniowie wcielą się w rolę dziennikarzy, którzy mają za zadanie przygotować numer specjalny gazety codziennej poświęcony pojawieniu się smoka w Warszawie.

  • Informacje o konspekcie

    Grupa wiekowa Wiek 6-10 lat
  • Rodzaj zajęć język polski
  • Miejsce sala lekcyjna, korytarz szkolny
  • Czas 45 minut
  • Cel zajęć
    • przyjrzenie się opisanym w legendzie wydarzeniom z różnych punktów widzenia;
    • analiza postaci Bazyliszka;
    • zapoznanie uczniów z gatunkami prasowymi.
  • Metody pracy praca z tekstem, improwizacje ruchowe, ćwiczenia plastyczne, ćwiczenia literackie

Przygotowanie do zajęć

Zadanie dla ucznia

Przeczytanie legendy o Bazyliszku w wybranej wersji.

Aranżacja przestrzeni

W pierwszej części zajęć: ławki rozsunięte pod ściany (lub korytarz szkolny).

W drugiej: stoliki ustawione do pracy w grupach.

Środki dydaktyczne

Kartki A4 (po jednej sztuce dla każdej grupy). Kolorowe kredki, przybory do pisania.

Przebieg zajęć

1. Zabawa w zwierciadło 10 min.

  1. Podziel klasę na pary. Niech osoby w parach staną naprzeciwko siebie w takiej odległości, by każdy miał miejsce na swobodny ruch. Zaproponuj zabawę w zwierciadło. Wyjaśnij, że przebiega ona tak: najpierw jedna osoba pokazuje jakiś gest i robi minę, a zadaniem drugiej jest powtórzyć ten ruch w sposób jak najbardziej wierny. Zapowiedz, że będziecie wykonywać ruchy do podanych przez Ciebie haseł. Podkreśl, by uczestnicy w duetach w każdym kolejny haśle zamieniali się rolami – raz jedna osoba, raz druga będzie lustrem.

- radość

- smutek

- gniew

- zdziwienie

- przerażenie

fascynacja

Po zakończonej zabawie odnieś się do tekstu, który dzieci miały przeczytać w domu. Spytaj, jaką rolę odegrało lustro w Legendzie o Bazyliszku?

 

2. Tworzymy gazetę! 20 min.

Zapowiedz dzieciom, że podczas dzisiejszych zajęć przyjrzycie się historii Bazyliszka z perspektywy dziennikarzy i spróbujecie opisać przeczytaną historię, tworząc wspólnie numer gazety poświęcony Bazyliszkowi. Wyjaśnij, że każda grupa dostanie inne dziennikarskie zadanie.

Podziel klasę na kilka grup i rozlosuj pomiędzy nie zadania do opracowania w grupie. Zadania wraz z krótkim opisem każdego z gatunków prasowych znajdziesz w załączniku. Wydrukuj je i potnij. Poniżej lista zadań dla grup.

- wywiad z Markiem i jego siostrą Magdą na temat ich spotkania z Bazyliszkiem;

- list gończy i portret pamięciowy;

- komentarz eksperta zajmującego się potworami / smokami;

- reklama luster;

- porady specjalistów zajmującymi się zwalczaniem potworów;

- wypowiedź architekta miejskiego, który opisze i oceni straty, jakie poczynił Bazyliszek w mieście;

- sonda uliczna dla mieszkańców miasta: czy Bazyliszek Was przerażał? Czego najbardziej się boicie?

3. Podsumowanie 15 min.

Poleć, aby grupy wymieniły się artykułami, żeby każda z nich pracowała nad tekstem innego zespołu. Daj grupom chwilę na przeczytanie artykułu i zastanowienie się, czego możemy dowiedzieć się o Bazyliszku z danego tekstu. Na zakończenie, poproś, by każda grupa opowiedziała krótko o swoich wnioskach.

Materiały do pobrania

Zobacz też

W. Chotomska, „Legenda o warszawskim bazyliszku", Warszawa 1989.

O autorach

Anna Zalewska-Uberman

Pedagożka teatru, autorka scenariuszy zajęć dla nauczycieli, teatrolożka i tutorka. Ukończyła Filologię Polską (specjalność: teatrologiczna i edytorska) na Uniwersytecie Gdańskim (2003) i specjalistyczne szkolenie dla pedagogów teatru w Instytucie Teatralnym im. Zbigniewa Raszewskiego w Warszawie (TISZ ANEX 2008-2009). Pracuje w Teatrze Miejskim im. Witolda Gombrowicza w Gdyni, gdzie od dwunastu lat łączy bycie specjalistką do spraw edukacji teatralnej i członkinią Komisji Artystycznej Ogólnopolskiego Konkursu o Gdyńską Nagrodą Dramaturgiczną. Współpracuje z Instytutem Teatralnym w Warszawie jako pedagożka teatru i tutorka oraz z Gdańskim Teatrem Szekspirowskim.

Anna Zalewska-Uberman

Podobne konspekty