Podczas zajęć uczniowie przyjrzą się bohaterom „Tanga", tworząc rodzinną fotografię w formie stopklatki. Tak przeprowadzona analiza postaci pomoże im zastanowić się nad tym, czym jest bunt i dlaczego jest on potrzebny Arturowi.
Ławki rozsunięte pod ściany - przestrzeń do pracy z ciałem w grupach (tworzenie stopklatek).
Tekst dramatu „Tango" Sławomira Mrożka.
Przygotuj karteczki z imionami wszystkich bohaterów „Tanga”: Artur, Eleonora, Stomil, Eugenia, Eugeniusz, Edek i Ala. Liczba karteczek powinna odpowiadać liczbie uczestników zajęć (imiona będą się więc powtarzać kilkukrotnie). Uczniowie, którzy wylosowali różnych bohaterów. będą się łączyć w grupy złożone ze wszystkich członków rodziny Artura.
Komentarz: Podział na grupy będzie wymagał zaplanowania z Twojej strony. W klasach o liczbie uczniów, która nie jest wielokrotnością liczby 7, możesz stworzyć grupy siedmio i pięcioosobowe (pomijając Edka i Alę – bohaterów, którzy nie są formalnie członkami rodziny). W ten sposób wszyscy uczniowie będą zaangażowani w pracę.
Konspekt lekcji można wykorzystać jako warsztat po obejrzeniu z klasą spektaklu „Tango" w reżyserii Krzysztofa Babickiego w Teatrze Miejskim w Gdyni.
1. Kalejdoskop postaci dramatu
Przygotuj karteczki z imionami bohaterów „Tanga”. Poproś uczniów o wylosowanie jednej kartki z imieniem bohatera. Następnie poleć, by uczniowie odszukali pozostałych członków rodziny – w ten sposób powstaną grupy.
Jeśli nie wszystkie zespoły będą się składać z siedmiu osób, uprzedź klasę, że w niektórych rodzinach może brakować Edka i Ali.
Niech każda grupa utworzy koło – tak, by jej członkowie mogli się wzajemnie widzieć. Wyjaśnij, że zadaniem każdej osoby w grupie jest wcielić się w otrzymaną postać i dokonać krótkiej autoprezentacji. Niech zawiera ona następujące informacje:
- jak masz na imię?
- w jakim jesteś wieku / etapie życia?
- kim jesteś w tej rodzinie?
- co myślisz o tradycji?
Niech uczniowie zastanowią się, jakiej odpowiedzi udzieliłaby ich postać. Zachęć, by w swojej wypowiedzi uwzględnili sposób mówienia, ton głosu, mimikę i gesty. Daj chwilę na przygotowanie, a następnie poproś, by członkowie rodzin zaprezentowali się sobie wzajemnie.
2. Konstelacje rodzinne w „Tangu”
Uczniowie pozostają w tych samych grupach. Poleć, żeby – wykorzystując wiedzę o bohaterach z poprzedniego ćwiczenia – przygotowali obraz w formie stopklatki pod tytułem „Rodzina Artura”. Niech oddaje on charaktery postaci i ich wzajemne relacje.
Wariant: Możecie przygotować żywe obrazy. Poproś, aby każdy wyszukał w tekście dramatu krótki cytat (wypowiedź bohatera), który najlepiej charakteryzuje jego postać. Niech członkowie grup ustalą kolejność, w której użyją cytatów podczas prezentacji swojej stopklatki. Po wypowiedzeniu kwestii zastygają w bezruchu.
Zaproś zespoły do prezentacji stopklatek. Zapytaj, jaki obraz rodziny wyłania się z każdej z nich.
1. Wyjaśnij grupom, że na tym etapie skupicie się na postaci Artura i tym, jak jego zdaniem powinna wyglądać i zachowywać się rodzina. Poleć, aby osoby, które wcieliły się w rolę Artura, przemodelowały rodzinną fotografię stworzoną w poprzednim etapie przez każdą z grup zgodnie z tym, jak chciałby widzieć rodzinę Artur. Doprecyzuj, że mogą sięgać po różne rozwiązania, np.: zmianę pozycji ciała danego bohatera, przestawienie go, usunięcie któregoś bohatera z obrazu etc.
Zaprezentujcie powstałe stopklatki.
2. Po tym zadaniu skonfrontujcie te dwie wizje rodziny ze stopklatek. Zapytaj: jakiej zmiany potrzebuje Artur? Czego dotyczy w dramacie konflikt pomiędzy nim, a przedstawicielami starszego pokolenia?
Niech każdy osoba wróci do swojego bohatera i zastanowi się, jak w dramacie jest ukazany stosunek tej postaci do buntu. Czy jest coś przeciwko czemu się buntuje? Dlaczego tak / nie? Niech każda osoba napisze krótki monolog w imieniu swojej postaci na temat buntu.
Poproś po jednej osobie związanej z każdym bohaterem, by zaprezentowała swój monolog na forum.
Na zakończenie zajęć zaproponuj, aby młodzież, najpierw w grupach, a potem na forum porozmawiała o tym, po co Arturowi jest konflikt. Zwróćcie uwagę na jego pozytywne i negatywne aspekty dla tej postaci.
Pedagożka teatru, autorka scenariuszy zajęć dla nauczycieli, teatrolożka i tutorka. Ukończyła Filologię Polską (specjalność: teatrologiczna i edytorska) na Uniwersytecie Gdańskim (2003) i specjalistyczne szkolenie dla pedagogów teatru w Instytucie Teatralnym im. Zbigniewa Raszewskiego w Warszawie (TISZ ANEX 2008-2009). Pracuje w Teatrze Miejskim im. Witolda Gombrowicza w Gdyni, gdzie od dwunastu lat łączy bycie specjalistką do spraw edukacji teatralnej i członkinią Komisji Artystycznej Ogólnopolskiego Konkursu o Gdyńską Nagrodą Dramaturgiczną. Współpracuje z Instytutem Teatralnym w Warszawie jako pedagożka teatru i tutorka oraz z Gdańskim Teatrem Szekspirowskim.
Wiek 13-16 lat
Wiek 13-16 lat
Wiek 13-16 lat
Wiek 10-13 lat