Co tu się stało!? Integracja
Justyna Czarnota, Katarzyna Piwońska

Co tu się stało!? Integracja

Zajęcia przeznaczone do poprowadzenia po powrocie do sali lekcyjnej po dłuższej przerwie (wakacjach, feriach lub weekendzie). W serii działań zadaniem uczniów jest odkrycie, co wydarzyło się w sali pod ich nieobecność i opowiedzenie o tym w formie historii. Konspekt zajęć można także wykorzystać jako wprowadzenie do tekstów z podstawy programowej, których bohaterami są przedmioty. Sprawdzi się także z uczniami klas czwartych szkół podstawowych.

  • Informacje o konspekcie

    Grupa wiekowa Wiek 6-10 lat
  • Rodzaj zajęć nauczanie zintegrowane
  • Miejsce sala lekcyjna, korytarz szkolny
  • Czas 45 minut
  • Cel zajęć
    • integracja uczniów we wspólnym działaniu;
    • oswojenie się z przestrzenią sali lekcyjnej.
  • Metody pracy opowiadanie, improwizacje słowne, ćwiczenia ruchowe, animacja przedmiotu

Przygotowanie do zajęć

Aranżacja przestrzeni

Przed zajęciami przełóż kilka przedmiotów w inne miejsce. Np.:

  • Kosz na śmieci ustaw na parapecie.
  • Gąbkę do tablicy połóż pod krzesełkiem.
  • Krzesełko jednego z uczniów ustaw przy drzwiach (możesz też ułożyć je w niestandardowej pozycji).
  • Kwiatek z parapetu ustaw w ostatniej ławce.
  • Rozsyp kredę na krześle, na którym zwykle siedzisz.
  • Globus ustaw w przejściu pomiędzy rzędami ławek.
  • Liczydło ustaw pod tablicą.

Możesz wybrać inne obiekty. Warto, żeby był to rzeczy dobrze znane uczniom, które zwykle znajdują się w ściśle określonym miejscu. Przedmiotów powinno być tyle, ile będzie trzyosobowych grup.

W każdym miejscu, na które przełożysz przedmiot, zostaw dwie kartki w jednym z kolorów, którymi oznaczone są patyczki.

Środki dydaktyczne

Zestawy patyczków (np. od lodów) z końcówką pomalowaną na różne kolory (po trzy sztuki w każdym kolorze). Kolorowe kartki w kolorach, na które zostały pomalowane patyczki (po dwie sztuki). Kilka sztuk taśmy malarskiej (tyle, ile będzie trzyosobowych grup) lub kolorowe arkusze papieru samoprzylepnego (również w kolorach patyczków).

Przebieg zajęć

1. Rozgrzewka poza salą 5 min.

Powiedz uczniom, że dostałaś/eś informację, że w Waszej sali wydarzyło się coś dziwnego i Waszym zadaniem będzie to rozwikłać. Chodzi o rzeczy, które się w niej znajdują. Aby się do tego przygotować, musicie poćwiczyć uważność. Na początku sprawdzicie, jak wygląda korytarz szkolny z perspektywy różnych przedmiotów, które się na nim znajdują. Wyjaśnij, że za chwilę podasz nazwy kilku obiektów, a zadanie uczniów będzie polegało na tym, żeby udać się we wskazane miejsce, dobrać w pary i powiedzieć sobie nawzajem, co widzi ten przedmiot - co można zobaczyć, patrząc z perspektywy tego przedmiotu.

Przykładowe przedmioty:

  • drzwi do łazienki
  • okno
  • kaloryfer
  • ławka
  • parapet.

Polecenia dopasuj do tego, co faktycznie znajduje się w przestrzeni, którą dysponujecie. Ćwiczenie można wykonać również przed szkołą, na podwórku, na świetlicy.

2. Znajdowanie przedmiotu w sali 5 min.

1. Zanim wejdziecie do sali, rozlosuj między uczniów kolorowe patyczki (np. od lodów przygotowane w taki sposób, by kolorowe fragmenty były ukryte przed oczami osób losujących). Poproś, aby każdy odszukał dwie osoby, które mają patyczki oznaczone tym samym kolorem, by powstały trzyosobowe grupy. Kiedy zespoły będą w komplecie, wyjaśnij im, że za chwilę wejdziecie do sali i zobaczycie, co wydarzyło się tam pod Waszą nieobecność. Zadaniem każdego zespołu będzie odnalezienie miejsca / przedmiotu oznaczonego kolorem patyczka drużyny.

2. Kiedy zespoły będą już na swoich miejscach, poproś, żeby ustaliły, w jakim miejscu znajdował się ten przedmiot wcześniej. Niech oznaczą to miejsce za pomocą jednej z kolorowych kartek (przedmiot niech pozostanie na razie w nowym miejscu).

 

Można ten etap poprowadzić, nadając poszukiwaniom odwrotny kierunek: zostawić kartki w miejscach, z których pochodzi przedmiot i zadać pytanie o to, co znajdowało się w tym miejscu, a następnie odszukać w sali przedmioty.

3. Co się wydarzyło? - burza mózgów 10 min.

Poproś członków zespołów, aby podzielili się swoimi pomysłami na to, co się wydarzyło pod Waszą nieobecność i sprawiło, że ten przedmiot się tu znalazł.

Możesz zadać grupom kilka pomocniczych pytań: Jakie wydarzenia doprowadziły do tego, że przedmiot znalazł się w tym miejscu?  Dlaczego ten przedmiot znalazł się właśnie tutaj? Wyruszył sam czy ktoś mu w tym pomógł? Jaką drogę przebył?

4. Droga przedmiotu 25 min.

1. Poproś uczniów, by w zespołach określili, jaką drogę przebył przedmiot, by dostać się w nowe miejsce. Niech każda grupa wyklei tę trasę za pomocą taśmy malarskiej.

2. Następnie poproś trójki, aby opowiedziały historię, która przydarzyła się temu przedmiotowi - niech wspólnie przebędą całą drogę i opowiedzą, co wydarzyło się na poszczególnych jej etapach.

W zależności od tego, w jakim wieku jest Twoja klasa, możesz zaproponować różne formy opowiadania o drodze przedmiotu. Młodsze klasy poproś o przygotowanie opowieści o tym, co myślał przedmiot, przemierzając tę drogę. W starszych możesz zaproponować, aby jedna osoba z grupy przyjęła rolę opowiadacza historii, druga wypowiadała się jako przedmiot, a trzecia poruszała przedmiotem pokazując kolejne etapy przygody. 

3. Jeśli macie dużo czasu, możecie prześledzić wspólnie historie wszystkich przedmiotów. Jeśli macie go mniej, pamiętaj, by utworzyć parzystą liczbę zespołów, a następnie połączyć dwa zespoły, by zaprezentowały sobie nawzajem swoje opowieści.

O autorach

Justyna Czarnota

Pedagożka teatru, trenerka, kuratorka, managerka kultury. W latach 2016-2022 kierowniczka Działu Pedagogiki Teatru w Instytucie Teatralnym im. Zbigniewa Raszewskiego. Obecnie jako freelancerka prowadzi warsztaty dla różnych instytucji i organizacji w całej Polsce oraz projektuje materiały edukacyjne i rozwojowe (przede wszystkim jako część składu Kolektywu Sensotwórczego). Jej głównym obszarem zainteresowania jest współczesny teatr dla dzieci, młodzieży i rodzin.

Justyna Czarnota

Katarzyna Piwońska

Redaktorka, pedagożka teatru, tutorka. Od 2012 roku współpracuje z Instytutem Teatralnym im. Zbigniewa Raszewskiego w ramach programów i badań dotyczących edukacji teatralnej i pedagogiki teatru. Od 2019 roku jest tutorką w programach rozwojowych Fundacji Szkoła Liderów. Dwukrotna stypendystka Ministra Kultury i Dziedzictwa Kultury (przedsięwzięcia związane z upowszechnianiem kultury).

Katarzyna Piwońska

Podobne konspekty