Wykorzystanie prostych szkolnych przyborów do stworzenia kompozycji plastycznej typu relief.
Można pracować tradycyjnym /codziennym/ ustawieniem stolików lub ławek. Jednakże lepiej i ciekawiej jest rozstawić stoliki w taki sposób, aby każdy mógł pracować oddzielnie. Rozstawiamy je w równych odstępach w liniach równoległych i prostopadłych np. do tablicy lub okna, tworząc tym samym swoistą kompozycję geometryczną przestrzeni klasy.
Arkusze A3 bristolu lub sztywnego papieru, tektury (po jednym dla każdego ucznia) w różnych kolorach lub jeden kolor dla wszystkich. Świetnie nadają się arkusze szarego papieru falistego podkreślające charakter reliefu. Aparat fotograficzny, komputer lub projektor.
Jeśli udało się zaaranżować przestrzeń klasy nowym ustawieniem ławek tak, aby powstała z nich kompozycja przestrzenna, omów to z uczniami przed przystąpieniem do zadania. Zapytaj ich o wrażenia.
Poproś każdego ucznia o przygotowanie, wybór o sześć-osiem przyborów szkolnych, które nosi w piórniku. Przybory powinny być zróżnicowane pod względem wielkości i formy: ołówek, gumka, kredki, temperówka, cyrkiel, linijka, klej, nożyczki, flamastry. Niektóre np. kredki i flamastry mogą się powtarzać.
Rozdaj każdemu arkusz bristolu. Każdy uczeń z wybranych przedmiotów układa w dowolny sposób twarz/portret, wypełniając całą powierzchnię arkusza.
Warto pilnować, aby kompozycja całości była harmonijna i zrównoważona, zwracając uwagę na odległości między elementami, a przez to czytelna w swojej ekspresji i kompozycji.
Zróbcie zdjęcia prac.
Zaproponuj podobną układankę/relief na inny temat: np. postać / ludzik, krajobraz. Sfotografujcie prace.
Zróbcie pokaz slajdów lub w późniejszym czasie wystawę zdjęć.
Nadajcie nazwy lub tytuły poszczególnym pracom. Warto poszukać, aby tytuły odbiegały od pierwszych skojarzeń, były jak najbardziej abstrakcyjne i nietypowe.
Wiek 6-10 lat
Wiek 6-10 lat
Wiek 6-10 lat
Wiek 6-10 lat