• O nas ikona
  • Miniatura konspektu
    Bogumiła Stachurska

    Piórnikowy relief-assemblage

    Wykonanie wspólnego reliefu lub assemblage’u z wybranych przyborów szkolnych.

    Grupa wiekowa Wiek 6-10 lat
    Rodzaj zajęć -
    Miejsce -
    Czas 50 minut
    Cel zajęć
    • Stworzenie pracy plastycznej-reliefu, assemblage'u;
    • Rozwój zachowań proekologicznych, uświadomienie uczniom możliwości recyklingu przyborów szkolnych;
    • Nauka wskazywania cech wspólnych i kontrastów przedmiotów w zbiorze;
    • Nauka swobodnej wypowiedzi na temat stworzonej pracy;
    • Rozwój zdolności manualnych - motoryki małej;
    • Zapoznanie z dziełami Maxa Ernsta i Fernanda Legera.
    Metody pracy wystawa, rozmowa kierowana, pokaz, ćwiczenia plastyczne, burza mózgów

    Przygotowanie do zajęć

    Aranżacja przestrzeni

    Połóżcie tablicę na środku, na podłodze lub zestawionych stolikach, tak, aby każdy miał do niej swobodny dostęp i mógł obserwować, jak przebiega ćwiczenie.

    Środki dydaktyczne

    Najlepiej tablica z lekkiej płyty piankowej lub z materiału bądź kawałka wykładziny, o wymiarach 120cm x 90 cm, lub 100cm x 60 cm, dwustronna taśma klejąca lub kawałki „rzepów”, szpilki lub agrafki, stare ołówki, kredki, klej i inne przybory szkolne oraz ich elementy np. korki, zatyczki, nasadki, wkłady.

    Dodatkowy opis

    diamond icon
    diamond icon

    Lekcja może być kontynuacją poprzedniej: układanki z przyborów szkolnych.

    Przebieg zajęć

    diamond icon
    diamond icon

    1. Przygotowanie 5 min.

    Zróbcie wcześniej zbiórkę przyborów szkolnych, takich, których nie będziecie już używać lub po których zostały opakowania: niepiszące kolorowe flamastry, gumki, kredki o różnej długości, ołówki, linijki, sztyfty po kleju, korektory, zakrętki, korki, nasadki, od sztyftów, tubek po kleju. itp.

    2. Wybór przedmiotu 5 min.

    Każdy wybiera trzy-cztery przybory. Liczba przyborów zależna od wielkości tablicy i wielkości przedmiotów. Łącznie 100-150 przedmiotów.

     

    3. Puzzle 15 min.

    Ustaw uczniów w kole i wytłumacz cel ćwiczenia, odwołaj się do techniki puzzla: dla ułatwienia możesz zaproponować temat np. krajobraz, portret. Uczniowie wspólnie muszą zapełnić całą przestrzeń tablicy swoimi przedmiotami dopasowując jeden do drugiego tak, aby pasowały jak  kawałki „puzzli”  i aby między nimi było jak najmniej wolnej przestrzeni .

    Każdy po kolei układa na tablicy jeden przedmiot, a w następnej kolejce drugi i trzeci. Umieszczając  przedmiot uczniowie mogą uzasadniać, dlaczego kładą go w danym miejscu. Pomóż im, wskazując  na analogię koloru, formy lub ich kontrasty, budowanie rytmu i powtórzeń.

    4. Analiza i przestawianie 15 min.

    Po wykorzystaniu i ułożeniu wszystkich przedmiotów przeanalizujcie i skomentujcie wasze dzieło. Przestawiajcie elementy szukając jak najciekawszego obrazu. Każdy może interweniować, ile razy chce, ale za każdym razem może przełożyć, zmienić położenie tylko jednego przedmiotu. Zakończcie zabawę, kiedy większość grupy zaakceptuje ostateczny efekt.

    Następnie, wykorzystując taśmę, rzepy, szpilki, agrafki,  przymocujcie na stałe wasze przedmioty.

    Ze względu na wymaganą precyzję i w zależności od wieku i umiejętności grupy można ostatecznego montażu dokonać już po zajęciach.
    Powieście wasze dzieło widocznym miejscu w klasie lub szkole. Może ona posłużyć np. jako znak/godło/logo waszej klasy.

    5. Oglądanie assemblage’y 10 min.

    Zaprezentuj uczniom prace Max Ernsta Owoc długiego doświadczenia oraz wybrane assemblage Fernanda Legera jako przykłady podobnych dzieł w sztuce współczesnej. Znajdźcie podobieństwa z waszą pracą.

    Podobne konspekty

    diamond icon
    diamond icon
    Wiek 16-19 lat
    miniaturka Agata Pietrzyk-Sławińska

    Tradycja

    Wiek 16-19 lat
    miniaturka Agata Pietrzyk-Sławińska

    Język

    Wiek 16-19 lat
    miniaturka Dorota Ogrodzka

    Ekonomia

    Wiek 16-19 lat
    miniaturka 140,141,148

    Media