Kapelusz, krzesło, stara walizka... – historie inspirowane przedmiotami
Justyna Droń

Kapelusz, krzesło, stara walizka... – historie inspirowane przedmiotami

W tym scenariuszu przedmioty – te zupełnie codzienne i te bardziej osobliwe – staną się dla uczniów inspiracją do budowania własnych historii. Wprowadzeniem do pracy są grupowe ćwiczenia z użyciem obiektów – uczniowie zwracają uwagę na formę i funkcję rzeczy, a następnie zastanawiają się, jak mogą one posłużyć w budowaniu opowieści. W głównej części grupy opracowują samodzielnie historie z wykorzystaniem rekwizytów.

  • Informacje o konspekcie

    Grupa wiekowa Wiek 6-10 lat
  • Rodzaj zajęć język polski, nauczanie zintegrowane, koło teatralne
  • Miejsce sala lekcyjna
  • Czas 45 minut
  • Cel zajęć
    • pobudzenie do myślenia o przedmiocie jako inspiracji do budowania narracji.
  • Metody pracy rozmowa kierowana, pokaz, improwizacje słowne, gry i zabawy teatralne

Przygotowanie do zajęć

Aranżacja przestrzeni

Sala z pustą przestrzenią lub rozsuniętymi ławkami.

Środki dydaktyczne

Worek wypełniony różnymi przedmiotami: np. zegarek, szpulka sznurka, puszka, chochla, drewniana łyżka, kapelusz, klocek, durszlak, latarka, czapka (ok. 30 przedmiotów).

Przebieg zajęć

1. Wprowadzenie i rozgrzewka 20 min.

Usiądźcie w kręgu. Poinformuj, że dziś zajmiecie się tworzeniem własnych historii – pomogą Wam w tym… przedmioty. Powiedz, że jeden przedmiot może nieść ze sobą wiele różnych znaczeń i być wykorzystany na różne sposoby. Przekonać się Wam o tym pomoże seria ćwiczeń rozgrzewkowych.

1. Ciąg skojarzeń

Wyjaśnij zasady gry. Pierwsza osoba podaję nazwę jakiegoś przedmiotu, a zadaniem następnego uczestnika jest powiedzenie nazwy innego rzeczownika, który kojarzy mu się z tym poprzednim słowem. Skojarzenia mogą być nietypowe i zaskakujące. Zacznij grę podając pierwsze słowo (np. walizka). Gdy koło zatoczy krąg, zwróćcie uwagę na różnorodność wątków, tematów odwołujących się do podanego słowa.

Ciąg może wyglądać tak: Walizka - podróż - bilet - papier - drzewo - liść - jesień – woda.

Możesz podać przykładowy ciąg skojarzeń, aby uczniowie łatwiej zrozumieli zasady zabawy.

2. Budowanie narracji

Wyjaśnij, że tym razem słowa wypowiadane przez kolejne osoby w kole mają się układać w opowieść. Każda osoba powie jedno słowo, które będzie kontynuacją już wcześniej powiedzianych, tak by stworzyć wspólną historię.

Słowo po słowie – ćwiczenie z portalu Teatroteka Szkolna [zakładka FILMY] 

3. Opowieść z przedmiotami

Zapowiedz, że w tym zadaniu do dyspozycji będziecie mieć trzy przedmioty. Ułóż je w dowolnej kolejności i poproś uczniów, by wykorzystując dane przedmioty wymyślili przebieg akcji. Zaznacz, że kolejność pojawiania się rzeczy w historii powinna odpowiadać temu, jak zostały ułożone.

Następnie zmień ustaw przedmioty w innym porządku i wymyślcie historię po raz drugi, ponownie uwzględniając kolejność. Raz jeszcze powtórz zmianę położenia i wymyślcie nową historię. Zapytaj uczniów, jak zmiana układu przedmiotów wpływała na zmianę historii?  

Np.

Skarpeta - butelka - sznurek

Sznurek - skarpeta - butelka

Butelka - skarpeta - sznurek

4. Worek z przedmiotami

Przygotuj worek z przedmiotami. Przedmioty powinny być bardzo różne: zegarek, szpulka sznurka, puszka, chochla, drewniana łyżka, kapelusz, klocek, durszlak, latarka, czapka... Poproś, by każdy z uczestników wylosował jeden przedmiot i przedstawił się symbolicznie, wskazał i opisał swoje cechy charakterystyczne zbieżne z wylosowanym przedmiotem.

Np. Jestem precyzyjna jak zegarek.

 

2. Praca w grupach 20 min.

1. Zapowiedz, że druga część zajęć będzie polegać na tworzeniu historii wokół przedmiotów i na działaniach z nimi. Wyłóżcie wszystkie przedmioty z worka na ziemię i odłóżcie te wykorzystywane w poprzednim ćwiczeniu.

2. Podziel klasę na cztero-pięcioosobowe grupy. Wyjaśnij, że zadaniem każdej grupy jest przygotowanie krótkiej scenki z wykorzystaniem wybranych przez grupę rzeczy. Ważne, żeby „wystąpiły” one w scenie, stały się jej bohaterami. Każda z grup wybiera do tego zadania kilka przedmiotów z tych, które zostały rozłożone na podłodze. Ważne, by nie były one jedynie dekoracją czy ilustracją, ale pełniły swoją rolę. Scenka może przybrać różnorodną formę w zależności od pomysłów dzieci.

3. Gdy już etiudy zostaną przygotowane, poproś, by każda z grup zaprezentowała efekty swojej pracy reszcie klasy.

3. Podsumowanie 5 min.

Odwołaj się do początku zajęć i jego celu. Przypomnij, że podczas warsztatów uczniowie wykonali ćwiczenia aktorskie i wykorzystali potencjał przedmiotów, które posłużyły jako inspiracja do zbudowania historii. Zwróć uwagę, że każdy przedmiot może mieć wiele znaczeń, być nośnikiem skojarzeń, poruszać różne wątki i być wykorzystany na wiele sposobów. Zapytaj, czym stawały się przedmioty w poszczególnych scenach.

O autorach

Justyna Droń

Artystka i pedagożka, zajmuje się alternatywną edukacją artystyczną i szeroko rozumianą ekspresją twórczą. Absolwentka Wydziału Sztuki Uniwersytetu Pedagogicznego, kierunek edukacja artystyczna w zakresie sztuk plastycznych. Autorka koncepcji warsztatów dla dzieci, zajęć twórczych, programów edukacyjnych do wystaw sztuki współczesnej, warsztatów graficznych, akcji artystycznych w przestrzeni miejskiej, wystaw i oprowadzań po wystawach. Autorka publikacji dla dzieci oraz przewodników po wystawach sztuki współczesnej. Koordynatorka programu edukacyjnego w Ośrodku Dokumentacji Sztuki Tadeusza Kantora Cricoteka w Krakowie.

Justyna Droń

Podobne konspekty

  • Wiek 6-10 lat

    miniaturka konspektu W świecie ożywionej garderoby

    Weronika Łucyk

    W świecie ożywionej garderoby

  • Wiek 6-10 lat

    miniaturka konspektu Przedmiot jako bohater. Jak działa animacja?

    Aleksandra Drzazga

    Przedmiot jako bohater. Jak działa animacja?

  • Wiek 4-6 lat

    miniaturka konspektu Mój towarzysz - zajęcia w przedszkolu

    Katarzyna Piwońska

    Mój towarzysz - zajęcia w przedszkolu

  • Wiek 6-10 lat

    miniaturka konspektu Co tu się stało!? Integracja

    Justyna Czarnota, Katarzyna Piwońska

    Co tu się stało!? Integracja